بررسی«روزنامه دریایی سرآمد» از ابعاد و پیامدهای اجلاس کره جنوبی و آفریقا؛

سئول به دنبال بازار بزرگ آفریقایی

گروه اقتصاد بین الملل - توحید ورستان - در ۴ تا ۵ ژوئن ۲۰۲۴، اولین اجلاس سران کره جنوبی و آفریقا، برگزار شد. این امر نقطه عطف مهمی در روابط دیپلماتیک و اقتصادی بین کره جنوبی و قاره آفریقاست. این اجلاس اولین در نوع خود است و نشان دهنده تعهد به توسعه پایدار و رشد مشترک با هدف افزایش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف مانند تجارت، سرمایه گذاری، بهداشت و فناوری است. قاره آفریقا حدود ۳۰ درصد از مواد معدنی مهم جهانی را دارد و بنابراین مشارکت با کشورهای آفریقایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این زمینه، بازیگران منطقه‌ای دیگر مانند کره جنوبی، هند، ژاپن، امارات متحده عربی و ایران نیز به آفریقا علاقه‌مند هستند و مشتاق به تصاحب سهمی از این بازار هستند.

اهداف اجلاس کره جنوبی و آفریقا
به گزارش مرکز آنکسام؛ این اجلاس در چارچوب همکاری‌های اقتصادی کره جنوبی و آفریقا برای ارتقای روابط اقتصادی بین دو منطقه برگزار می‌شود. بانک توسعه آفریقا (AfDB) بر نقش کره در ارائه پروژه‌های زیربنایی و کمک‌های مالی به کشورهای آفریقایی تاکید کرده است. به عنوان مثال، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی در اولین روز اجلاس اعلام کرد که کره کمک‌های توسعه‌ای خود به آفریقا را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای شرکت‌های کره جنوبی در آفریقا افزایش خواهد داد. کره جنوبی قصد دارد وارد یک بازار بزرگ و به سرعت در حال رشد با ۱.۴ میلیارد نفر، عمدتاً زیر ۲۵ سال، با نیازهای مختلف برای زیرساخت‌های صنعتی و تحول دیجیتال شود. نتیجه این اجلاس سازماندهی شده توسط کره که درپی همکاری‌ها و روابط جدیدی در معادن و مواد معدنی مهم جهان است، هم برای سایر کشورها و هم برای کشورهای آفریقایی مهم خواهد بود. زیرا آفریقا به عنوان یک قاره و منطقه یکی از بحرانی‌ترین مکان‌های قرن حاضر است. در اولین روز اجلاس، پارک جونگ دایی، سفیر سابق کره جنوبی در آفریقای جنوبی و اوگاندا در سخنرانی خود اظهار داشت که مدل‌های توسعه غرب و چین در کشورهای آفریقایی شکست خورده است و کره جنوبی جایگزین ارزشمندی را ارائه می‌دهد. این امر نشان می‌دهد که کره تمایل دارد جایگزینی برای چین و غرب باشد و مصمم است گام‌های جدی برای بهبود روابط و همکاری خود با آفریقا بردارد. حضور ۴۸ کشور آفریقایی اهمیت این اجلاس را در تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه نشان می‌دهد. همچنین ۳۳ کشور از این ۴۸ کشور در سطح رئیس جمهور یا نخست وزیر در این اجلاس شرکت کردند. بنابراین، این واقعیت که بیش از نیمی از کشورهای این قاره در بالاترین سطح شرکت کردند، نشان دهنده تمایل آنها برای بهبود روابط با سئول است.
سئول به دنبال بازار بزرگ
یکی از موضوعات اصلی این اجلاس ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری است. کره جنوبی پتانسیل زیادی در طرح منطقه تجارت‌ آزاد قاره آفریقا می‌بیند که هدف آن تقویت تجارت بین آفریقا و جذب سرمایه گذاری خارجی است. به لطف منابع طبیعی غنی آفریقا و بازار مصرف رو به رشد، شرکت‌های کره جنوبی مشتاق کشف فرصت‌ها در بخش‌هایی مانند تولید، کشاورزی و فناوری هستند. از سوی دیگر، رئیس جمهور یون با ۲۵ رهبر بین جلسات سران دیدارهای دوجانبه داشت. یون همچنین با رهبران تانزانیا و اتیوپی در دیدارهای پیش از اجلاس توافقنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف امضا کرد. قرارداد با تانزانیا شامل اکتشاف و بهره برداری از منابع اقیانوسی و استخراج مواد معدنی حیاتی مانند نیکل، لیتیوم و گرافیت در ازای وام ۲.۵ میلیارد دلاری می‌شود. این قرارداد با اتیوپی یک میلیارد دلار را تامین مالی می‌کند و زیرساخت‌ها، بهداشت، علم و فناوری و توسعه شهری را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا، اعلام کرد که کره جنوبی یک صندوق توسعه ۴۸۵ میلیون دلاری را در اختیار آنها قرار خواهد داد. این قراردادها نمونه بارز هدف کره برای افزایش نفوذ و سهم بازار خود در این قاره است.

اهمیت فناوری و انرژی سبز در رابطه دوجانبه
این اجلاس همچنین با هدف گسترش مبادلات مردم با مردم و روابط فرهنگی است. ابتکاراتی مانند همکاری آموزشی، بورسیه تحصیلی و برنامه‌های تبادل دانشجو باعث ارتقای درک متقابل و مشارکت‌های بلندمدت خواهد شد. تلاش‌های کره جنوبی در دیپلماسی عمومی مورد استقبال بسیاری از کشورهای آفریقایی قرار گرفته است که ادامه گفتگو و حمایت دولت کره را ابراز کرده‌اند. به عنوان مثال، کره جنوبی ابتکار «Tech۴Africa » را اعلام کرد که هدف آن حمایت از آموزش و آموزش برای جوانان آفریقا است که با استقبال خوب رهبران آفریقایی شرکت کننده روبرو شد. انرژی و تغییرات اقلیمی نیز از جمله موضوعاتی هستند که اولویت بالایی در دستور کار اجلاس دارند. در جریان این اجلاس، کشورهای آفریقایی توافق کردند که با راه‌اندازی «گفت‌وگوی مواد معدنی ضروری کره و آفریقا» یک پایه نهادی مهم برای تقویت همکاری بین دو طرف ایجاد کنند. به نظر می‌رسد هر دو طرف مشتاق همکاری در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر و شیوه‌های توسعه پایدار هستند. تجربه کره جنوبی در فناوری سبز و بهره‌وری انرژی می‌تواند کمک مهم و قابل توجهی برای گذار آفریقا به آینده انرژی پایدار باشد. از سوی دیگر، مشارکت سازمان‌های مختلف بین‌المللی بر اهمیت جهانی این اجلاس تاکید بیشتری می‌کند. مشارکت اتحادیه آفریقا، AfDB  و سایر موسسات مالی بین المللی فعال در این قاره نیز تمایل به همکاری کره و آفریقا را نشان می‌دهد. این رویکرد چند بعدی، تغییر دولت کره را به سمت یک سیاست اساساً جدید در قبال این قاره نشان می‌دهد.

نتیجه گیری
در نتیجه کره جنوبی و کشورهای آفریقایی نیز نسبت به نتایج و تعمیق روابط خوشبین به نظر می‌رسند. این رویداد نه تنها به عنوان یک تعامل دیپلماتیک، بلکه به عنوان یک تعهد به آینده مشترک از رفاه، پایداری و همبستگی در همه طرف‌ها تلقی می‌شود. موفقیت یا گام‌های مثبتی که در اجلاس سران کره و آفریقا برداشته می‌شود، می‌تواند الگویی برای سایر کشورها و مناطق ایجاد کند و به ایجاد یک جامعه جهانی به هم پیوسته‌تر و همکاری‌کننده‌تر کمک کند. علاوه بر این، این اجلاس یک رویداد مهم در روابط بین‌الملل است زیرا اولین در نوع خود است و دو منطقه پویا با نقاط قوت مکمل و اهداف مشترک را گرد هم می‌آورد. تلاش‌های مشترک آغاز شده در این اجلاس راه را برای عصر جدیدی در روابط کره و آفریقا با هدف تحریک رشد اقتصادی، تقویت مبادلات فرهنگی و مقابله با چالش‌های جهانی هموار خواهد کرد.
سئول به دنبال  بازار بزرگ آفریقایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه