پتروشیمی شازند؛ فرصت طلایی اقتصاد


حسین بوذری ـ پتروشیمی شازند دارای محصولات متنوعی است و با چهار ناحیه و 24 واحد فعال به تولید بیش از 18 محصول پلیمری‌ و شیمیایی می‌پردازد.
صنعت پتروشیمی با تبدیل فرآورده‌های شیمیایی از نفت به گاز طبیعی نقش بی‌بدیلی در سوخت‌های فسیلی ازجمله زغال‌سنگ یا منابع تجدیدپذیری مانند ذرت و نیشکر ایفا می‌کند.
محصولاتی که پتروشیمی شازند تولید می‌کند عمدتاً کاربردهای بسیاری در صنعت پزشکی دارد؛ ازجمله سرنگ‌های یکبار مصرف، کیسه سرم، گونی، بدنه باطری، لوله‌های فاضلاب، لوله‌های آب، گاز و ... .
پتروشیمی شازند با تولید بیش از یک‌میلیون و 800 هزار تُن محصولات میانی و نهایی در 6 واحد یوتیلیتی، 17 واحد فرآیندی و گریدهای مختلف و متفاوت شامل اتیلن، پروپلین، برش چهار کربنه، هیدروکربن‌های هیدروژنه بار بزرگی از محصولات پتروشیمی کشور را به دوش کشیده است.
آوازه پتروشیمی شازند در تنوع محصول تا آنجا پیش رفته که این واحد صنعتی که بالای 25 محصول پتروشیمیایی را وارد بازار می‌کند، این در حالی است که تحریم‌های گسترده جهانی علیه ایران همچنان ادامه دارد و در همان مسیری که تحریم‌ها بیشتر می‌شود، پتروشیمی شازند به تنوع بسیاری در حوزه محصول دست یافته است.
نکته مهم‌تر این‌که با وجود تحریم‌های گسترده و ظالمانه دشمنان علیه ایران اسلامی، محصولات این واحد صنعتی به بیش از 45 کشور دنیا صادر می‌شود که معادل دلاری این صادرات تقریباً بالای 350 میلیون دلار است.
شرکت پتروشیمی توانسته رکوردهای ماندگاری در زمینه کسب درآمد برجای بگذارد؛ به‌طوری که معادل ریالی این درآمد به بالای 21 هزار میلیارد تومان می‌رسد که در نوع خود جالب توجه به نظر می‌رسید.
محصولاتی که شرکت پتروشیمی شازند توانسته تولید کند به سه بخش تقسیم می‌شود، نخست محصولات پایه، دوم محصولات پلیمری و سوم محصولات شیمیایی.
در حوزه محصولات پایه، «اتیلن» در رده نخست قرار دارد که ظرفیت تولید به 306 هزار و 400 تُن می‌رسد و محصول دوم «پروپیلن» نام دارد که سالانه بیش از 124 هزار تُن ظرفیت تولید دارد.
محصولات پلیمری هم شامل پلی‌اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی، پلی پروپیلن و پلی بوتادین رابر است، پلی‌اتیلن سنگین دارای ظرفیت تولید 85 هزار تُنی است که همین مقدار هم قابل فروش به نظر می‌رسد.
پلی اتیلن سبک خطی هم همینطور، این محصول ظرفیت تولید 85 هزار تُن دارد و همین مقدار هم می‌تواند به‌راحتی فروش داشته باشد.
همچنین پتروشیمی شازند قادر است محصول «پلی پروپیلن» را تا 75 هزار تُن تولید کند و ظرفیت قابل فروش آن هم همان 75 هزار تُن است.
از سویی محصول «پپلی بوتادین رابر» تا 30 هزار تُن در پتروشیمی شازند تولید می‌شود و ظرفیت قابل فروش آن هم 30 هزار تُن است.
با بررسی  میزان و نرخ سودآوری پتروشیمی شازند به این نتیجه می‌رسیم که این واحد صنعتی با وجود تحریم‌ها، افزایش شدید نرخ خوراک و هزینه‌ها موفق شده در مقایسه با سال گذشته سودآوری بالایی داشته باشد.
پتروشیمی شازند در زمینه ارزآوری برای کشور نقش غیرقابل انکاری دارد و براساس آخرین آمار این واحد صنعتی در سال 1401 بالغ بر 250 میلیون دلار صادرات داشته، به‌طوری که فروش پتروشیمی شازند بر صادرات پیشی گرفته و براساس آمار سال گذشته بیش از 60 درصد از فروش محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا عرضه شده و 40 درصد هم صادر شده است.
با افزایش 10 درصدی میزان تولید پتروشیمی شازند به این نتیجه می‌رسیم که ذخیره خوراک این واحد صنعتی به بیش از یک ماه رسیده و وابستگی خوراکی پتروشیمی به حداقل رسیده است.
پتروشیمی شازند؛ فرصت طلایی اقتصاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه