حرکت نخستین قطار از ایران به سمت چین؛«اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

راه‌اندازی قطار کانتینری  دو سر بار ایران - چین

استفاده از کریدور ریلی چین، ایران- اروپا؛ هزینه کمتر برای صاحبان بار 
​​​​​​​گروه ترانزیت - فاطمه کریمی - قطار کانتینری دو سربار ایران- چین می‌تواند موجب رونق تجارت بین ایران و چین شود و در عین حال سرعت سیر کالا را در این مسیر کاهش دهد.در همین رابطه و با حضور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، سفرا و نمایندگان کشورهای چین، قزاقستان و ترکمنستان، مراسم راه اندازی قطار کانتینری دو سر بار ایران - چین برگزار شد و طی آن، فاز نخست کرویدور ریلی چین - ایران - اروپا به بهره‌برداری رسید.
راه اندازی قطار کانتینری دو سر بار ایران چین، هم زمان با بهره برداری از فاز اول کریدور ریلی چین اروپا در محل بندر خشک ریلی آپرین به حرکت درآمد.

حرکت دیپلماسی ریلی، دو سر بار ایران - چین 
سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در حاشیه این مراسم گفت: قطار کانتینری دو سر بار ایران چین با عبور از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به سمت چین و از چین به سمت ایران حرکت خواهد کرد.
وی افزود: قطار باری مواد معدنی از بندر خشک تهران به سمت چین حرکت کرد و حدود ۱۰ روز قبل نیز قطار حامل قطعات خودرو از چین حرکت کرده است. این قطار می تواند زیرساختی مهم برای افزایش تبادلات ایران و چین باشد و ایران را به دروازه ای امن برای حرکت چین به سمت اروپا و بالعکس تبدیل کند.
صالحی اظهار کرد: کشورهای دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان برای راه اندازی این قطار همکاری های خوبی داشتند که این اقدامات در پی تلاش های رئیس جمهور شهید برای گسترش همکاری با کشورهای دیگر و توسعه دیپلماسی صورت گرفته است.
وی افزود: در همین رابطه همچنین راه اندازی فاز اول کریدور ریلی چین ایران اروپا صورت خواهد گرفت.
صالحی ادامه داد: در دولت سیزدهم تلاش بر توسعه دیپلماسی حمل و نقل ریلی بوده است و امیدواریم بتوانیم این کریدور را در آینده نزدیک به طور کامل راه اندازی کنیم.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: کریدور ریلی چین ایران اروپا هم از امنیت بالا برخوردار است و هم زمان کمتری نسبت به حمل و نقل دریایی خواهد داشت. علاوه بر این استفاده از کریدور ریلی چین ایران اروپا هزینه کمتری نیز برای صاحبان بار خواهد داشت.

راه‌اندازی قطار کانتینری ایران-چین و بالعکس، فرصتی برای همکاری‌های تجاری، صنعتی و فرهنگی دو کشور 
معاون سفیر چین گفت: همکاری دوجانبه ایران و چین در سال‌های گذشته نتایج خوبی به دنبال داشته است.
 خانم لیهوآ فو در مراسم راه اندازی مجدد قطار کانتینری ایران- چین خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این قطار کانتینری ضمن اتصال چین به آسیای مرکزی و غربی، کانالی برای توسعه همکاری‌های چین و ایران و فرصتی برای همکاری‌های تجاری، صنعتی و فرهنگی دو کشور است.
معاون سفیر چین ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک تقویت همکاری‌های دو کشور را در قالب طرح «یک کمربند- یک جاده» شاهد 
باشیم.
قطار کانتینری دو سربار ایران- چین راه اندازی شد. در این مراسم که در بندر خشک ریلی تهران(آپرین) برگزار شد، فاز اول کریدور ریلی چین- ایران- اروپا به بهره‌برداری رسید.
راه اندازی قطار کانتینری ایران- چین موجب گسترش همکاری های کشورهای منطقه می شود
 سفیر قزاقستان با استقبال از راه اندازی قطار کانتینری در مسیر ایران- چین ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک این مسیر ریلی به ترکیه و اتحادیه اروپا متصل شود.
اونتالاپ اونالبایف در مراسم راه اندازی مجدد قطار کانتینری ایران-چین و بالعکس، خاطرنشان کرد: قزاقستان با ایران از طریق دریای خزر همسایه است و پروژه‌های زیربنایی را در بنادر انزلی، امیرآباد و کاسپین دنبال می‌کند.
سفیر قزاقستان ابراز امیدواری کرد: خط جدید راه‌اندازی شده که نشانه همکاری و دوستی دیرینه این کشورهاست، برای کشورها و دولت‌های منطقه، آینده درخشانی به همراه داشته باشد و روابط و همکاری‌های این کشورهای دوست در منطقه، هر روز گسترش یافته و محکم‌تر شود.

کاهش ۵۰ درصدی زمان حمل بار با راه اندازی قطار دو سر بار بین ایران- چین
معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه آهن گفت: امروز پس از چند سال و در راستای کریدور جنوبی شرق -غرب ، در فاز اول قطار ایران به چین را راه اندازی می کنیم.
مرتضی جعفری در این رابطه افزود: قطار چین به ایران نیز هفته گذشته از چین حرکت کرده و طی ۲ روز آینده وارد ایران می شود.
وی افزود: مداکرات پیوسته ای بین راه آهن چین، قزاقستان و ترکمنستان داشتیم. در فاز اول طبق توافقات، هفته ای یک قطار از طرفین به صورت دو سر بار راه اندازی می کنیم.
وی خاطر نشان کرد: این مسیر از نظر زمان ۵۰ درصد زمان سیر از طریق دریاست و از نظر تعرفه نیز قابل رقابت با دریاست.
وی اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک بتوانیم این قطار را به صورت روزانه در این مسیر داشته باشیم و این کریدور مهم را فعال کنیم.

حرکت نخستین قطار از ایران به چین 
 ابراهیم رضایی،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که هدف کلی اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ، رسیدن به استقلال اقتصادی کشور، رفع نیازهای اقتصادی، ارزآوری و تحقق اقتصاد مقاومتی است. همچنین ایشان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های ترانزیت و حمل‌ونقل، صدور خدمات فنی و مهندسی، انتقال تکنولوژی، سوآپ گاز و برق و واردات و صادرات محصولات دانش‌بنیان و کریدورها، تسهیل مبادلات مالی و ارزی و توسعه زیرساخت‌ها برای حمل‌ونقل و تجارت ارائه کرد.
نماینده مردم دشتستان در مجلس اضافه کرد: طبق گزارش ارائه شده در حوزه ترازیت و حمل‌ونقل، محورهای کریدور شمال - جنوب از طریق سرخس و اینچه‌برون اعم از ریلی و جاده‌ای فعال شده که حجم ترانزیت آن در سال ۱۴۰۱ به ۹.۲ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۷.۵ میلیون تن رسیده است.
رضایی با اشاره به گزارش صفری مبنی بر اینکه پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شده است، یادآور شد: پیش از آن محدودیت عبور ۲۰۰ دستگاه کامیون در این محور وجود داشت که با ساخت این پل به ظرفیت عبور هزار دستگاه کامیون رسیده است. همچنین قرارداد خط آهن آستارا - رشت با روسیه با وام ۱.۶ میلیارد یورویی منعقد شده که از تیرماه امسال اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه طبق گزارش ارائه شده، مسیر ترانزیت آق‌بند به ایران و به نخجوان در حال ساخت است، اظهار داشت: کریدور شرق به اروپا یعنی از چین به قزاقستان، ترکمنستان، ایران و اروپا شکل گرفته و قرارداد با راه‌آهن و یکسان کردن تعرفه امضا شده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بر اساس این گزارش قرارداد همکاری در منطقه چابهار با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون دلاری کشور هند و فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری به جمع‌بندی رسیده است. همچنین ۱۰ روز قبل نخستین قطار چین به ایران حرکت کرد و نخستین قطار از ایران به سمت چین حرکت کرد.
راه‌اندازی قطار کانتینری  دو سر بار ایران - چین
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه