حل ناترازی آب تهران؛
انتقال آب از خزر، انتقال پایتخت یا گزینه سوم؟
یک کارشناس حوزه آب گفت: ما باید ابزارهای کاهش مصرف ۲۰ تا ۴۰ درصد برای رسیدن به تراز را فعال کنیم، باید روی این ابزارها سرمایهگذاری کنیم و غیر از سیاست تعرفه برای گروههای همگن فرهنگسازی انجام دهیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، داریوش مختاری درباره اوضاع ناترازی آب در تهران به ایلنا اظهار داشت: مبحث آب شهری و روستایی و مشخصا تهران موضوع پیچیدهای است ما ظرفیت پنهانی برای تراز شدن در حوزه آب داریم و آنهم کاهش مصرف است، در طرف کاهش مصرف؛ ظرفیتی داریم که از آن استفاده نکردهایم، یعنی میتوانیم با مدیریت مصرف بین ۲۰ تا ۴۰ درصد مصرف آب را کاهش دهیم و این باعث میشود بخش عمده دغدغه را حل کرده و درواقع به تراز برسیم.وی افزود: در فصل تابستان ۳۵۰ لیتر در شبانهروز مصرف آب هر شهروند است و این سرانه سقف بالایی است که بخش زیادی از آن نیز به خاطر مصرف کولرهای آبی است، با نصب سایبان و اصلاح تاسیسات سرمایشی میتوانیم مصرف را تاحدی کنترل کنیم، یکی از ابزارها نیز آموزش شهروندان و فرهنگسازی در حوزه آب است که البته هزینهبر است، برچسب مصرف آب هم که در قانون توسعه و بهینهسازی مصرف آب شهروندی در اسفند ۱۳۹۵ در قانون آمده و شرکتها موظف به اجرا هستند اما تنها بخشهای جزئی اجرا شده و این قانون فراموش شده است.
این کارشناس حوزه آب گفت: ما باید ابزارهای کاهش مصرف ۲۰ تا ۴۰ درصد برای رسیدن به تراز را فعال کنیم، باید روی این ابزارها سرمایهگذاری کنیم باید غیر از سیاست تعرفه برای گروههای همگن فرهنگسازی انجام دهیم، موثرترین ابزار آموزش شهروندان است که همکاری و مشارکت شهروندان را فراهم میکند، ما باید توانیم کاهش مصرف حدود ۳۰ درصدی را اجرا کنیم.وی ادامه داد: یک گلوگاه اینکه چرا نمیتوانیم سیاست کنترل مصرف را اجرا کنیم این است که دائم در تهران شهرکسازی میشود، همچنان تراکمفروشی ادامه دارد و به تقاضای جدید مشترکان افزوده میشود حدود بیش از 3 میلیون واحد مسکونی خالی داریم که همچنان به این رقم افزوده میشود، اگر آمار درستی از انشعابات آب و مصرف ساختوساز شهری و تعداد ساختمانها داشته باشیم؛ میتوانیم به سمت مدیریت مصرف برویم.
به گزارش اقتصادسرآمد، داریوش مختاری درباره اوضاع ناترازی آب در تهران به ایلنا اظهار داشت: مبحث آب شهری و روستایی و مشخصا تهران موضوع پیچیدهای است ما ظرفیت پنهانی برای تراز شدن در حوزه آب داریم و آنهم کاهش مصرف است، در طرف کاهش مصرف؛ ظرفیتی داریم که از آن استفاده نکردهایم، یعنی میتوانیم با مدیریت مصرف بین ۲۰ تا ۴۰ درصد مصرف آب را کاهش دهیم و این باعث میشود بخش عمده دغدغه را حل کرده و درواقع به تراز برسیم.وی افزود: در فصل تابستان ۳۵۰ لیتر در شبانهروز مصرف آب هر شهروند است و این سرانه سقف بالایی است که بخش زیادی از آن نیز به خاطر مصرف کولرهای آبی است، با نصب سایبان و اصلاح تاسیسات سرمایشی میتوانیم مصرف را تاحدی کنترل کنیم، یکی از ابزارها نیز آموزش شهروندان و فرهنگسازی در حوزه آب است که البته هزینهبر است، برچسب مصرف آب هم که در قانون توسعه و بهینهسازی مصرف آب شهروندی در اسفند ۱۳۹۵ در قانون آمده و شرکتها موظف به اجرا هستند اما تنها بخشهای جزئی اجرا شده و این قانون فراموش شده است.
این کارشناس حوزه آب گفت: ما باید ابزارهای کاهش مصرف ۲۰ تا ۴۰ درصد برای رسیدن به تراز را فعال کنیم، باید روی این ابزارها سرمایهگذاری کنیم باید غیر از سیاست تعرفه برای گروههای همگن فرهنگسازی انجام دهیم، موثرترین ابزار آموزش شهروندان است که همکاری و مشارکت شهروندان را فراهم میکند، ما باید توانیم کاهش مصرف حدود ۳۰ درصدی را اجرا کنیم.وی ادامه داد: یک گلوگاه اینکه چرا نمیتوانیم سیاست کنترل مصرف را اجرا کنیم این است که دائم در تهران شهرکسازی میشود، همچنان تراکمفروشی ادامه دارد و به تقاضای جدید مشترکان افزوده میشود حدود بیش از 3 میلیون واحد مسکونی خالی داریم که همچنان به این رقم افزوده میشود، اگر آمار درستی از انشعابات آب و مصرف ساختوساز شهری و تعداد ساختمانها داشته باشیم؛ میتوانیم به سمت مدیریت مصرف برویم.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد
-
تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد به تصویب سران قوا رسید
-
نقش مهم جامعه محلی در ارتقای جایگاه ژئوپارک جزیره قشم
-
کمبود سرمایه گذاران در ایجاد زیرساختهای توریسم دریایی
-
اعلام مهمترین مأموریتهای معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر
-
انتصاب مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس کمیته حمل و نقل دریایی مدیریت بحران
-
توسعه بازار سرمایه اولویت محوری وزارت اقتصاد است
-
هدفگذاری تولید ۹۵۰ هزار تن آبزی پرورشی در افق برنامه هفتم پیشرفت
-
انجام ۲۶۶ هزار سفر دریایی در مرکز هرمزگان طی جنگ رمضان
-
تداوم خدمت در بنادر شهید باهنر، جاسک، سیریک و تیاب همزمان با مساعدتر شدن شرایط
-
نقشآفرینی راهبردی بندر چابهار در حفظ جریان تجارت دریایی کشور
-
بازدید مدیران ارشد اقتصادی و برنامهریزی مازندران از بندر نوشهر
-
لقمان پارسی نیا سرپرست معاونت برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی شد
-
پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی هیدروگرافی
-
آمادهباش شبکه ریلی برای خدمترسانی به عزاداران
-
عمان به دنبال ایجاد هاب صنعت بانکرینگ سبز
-
«جزایر خلیج فارس» موتور بازسازی اقتصاد ایران در پساجنگ



