پویش بی آبی و بی برقی وزارت نیرو!
وزارت نیرو ۱۴ هفته است که پویشی به نام هرهفته الف - ب-ایران به راه انداخته، پویشی که جزو افتخارات دولت بوده برای آب و برق رسانی به نقاط مختلف کشور، اما این روزها چیزی که مردم میبینند و احساس می کنند با نتیجه ای که مد نظر این پویش بوده متفاوت است.
به گزارش ا قتصاد سرآمد از ایسنا، گرمای زودرس، نبود نیروگاه های برق آبی و حضور ناخوانده رمزارزها بهانه ای شدند تا صنعت برق بار خود را بر دوش آن بگذارد و خاموشی را مهمان خانه های مردم کند. هرچند که نمی توان این دلایل را به طور کامل نادیده گرفت اما به اعتقاد کارشناسان قطعا اگر مدیریت درست وجود داشت اوضاع کشور اکنون اینگونه نبود.
وقوع خاموشی های پی در پی و البته بدون برنامه و اطلاع قبلی، مشکلات زیادی را برای صنوف مختلف به وجود آورده و بسیاری از مردم در اطراف تهران و استان های دیگر نسبت به این مساله معترض شده اند، هرچند که ظاهرا این موضوع چندان برای وزارت نیرو در اولویت قرار نداشت و قرار بود صبح امروز قطار پویش به راه بیفتد امادر لحظات آخر این قطار متوقف و بالاخره وزیر نیرو عازم جلسه اضطراری ستاد مدیریت برق شد.
سوالی که مطرح می شود این است که باتوجه به اینکه از زمستان سال گذشته هشدارها برای تابستان سخت در حوزه برق از سوی همین مسوولان داده می شد چرا چاره ای برای آن نیندیشیدند؟! آنطور که اعلام کردند رمزارزهای مجاز و غیر مجاز ۲۰۰۰ مگاوات را به خود اختصاص دادند اما کشور اکنون با ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق مواجه بوده و نکته جالب این است که اردیبهشت ماه امسال میزان کمبود ۳۰۰۰ مگاوات اعلام شده بود و ی دو ماه این عدد ۷۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است!
سوال دیگری که مطرح می شود این است که باتوجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و کاهش ساعت فعالیت مغازه ها و حتی دورکاری کارمندان چگونه میزان مصرف برق افزایش یافته است؟ حتی اگر فرض کنیم که گرمای زودرس موجب افزایش استفاده از وسایل سرمایشی و مصرف برق شده است بازهم تعطیلی بسیاری از مراکز باید روی این موضوع اثر می گذاشت.
آن طور که محمد حسن متولی زاده - مدیرعامل شرکت توانیر در روزهای اخیر اعلام کرده مشکل این است که برق ارزان را در اختیار مشترکان قرار می دهیم. طبق گفته های او امسال گرمای بسیار شدید باعث شد تا مصرف برق افزایش یابد و این افزایش در ابعاد مختلفی صورت گرفته است، حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات مصرف چاههای کشاورزی است. مسالهی بعدی دستگاههای سرمایشی بوده که بسیار زودتر از موعد وارد مدار شدند و ۴۰ درصد از مصارف را به خود اختصاص دادند.
به گفته مدیرعامل توانیر اگر پیک را ۶۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم حجم زیادی از سوی وسائل سرمایشی به این بخش اختصاص یافته است. همچنین مراکز استخراج رمزارز نیز که حجم آن بسیار گسترش یافته ۲۰۰۰ مگاوات از میزان مصرف را شامل میشود. حدود یک ماه آینده شرایط اضطراری است و امید میرود با کمک مردم از این شرایط عبور کنیم، مسئله بعدی ما برای روزهای آتی است که گرمای شدیدتری در تمام نقاط کشور اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین، حساسیت این هفته و هفته آتی بیشتر است و باید توجه دقیقتری صورت گیرد.
این مقام مسوول صنعت برق همچنین با اشاره به اینکه امسال بارها اعلام شد سال ۱۴۰۰ از چند جهت سالی استثنایی است، گفت: گرمای بیسابقه در ایران و اغلب کشورهای جهان عامل اصلی رشد مصرف برق بود.
اما موضوعی که در این شرایط بحرانی قابل توجه است سکوت وزیر نیرو طی روزهای اخیر بوده، ظاهرا آخرین صحبت های اردکانیان در مورد برق و شرایط موجود مربوط به دوم تیرماه و دوازدهمین هفته پویش هر هفته-الف-ب-ایران می شود؛ او در آن مراسم گفت: این روزها شرایط گرمای شدید هستیم، این در حالی است که هنوز در آغاز فصل تابستان قرار داشته و افزایش مصرف را شاهدیم بهنحوی که پارسال در ۳۱ تیرماه اوج بار حدود ۵۸ هزار مگاوات را سپری کردیم و قله مصرف پارسال ظرفیت ۵۸ هزار و حدود ۳۰۰ مگاوات را داشت اما دیروز و امروز پیک بار به نزدیکی ۶۲ هزار مگاوات رسیده و هنوز در آغاز این فصل هستیم. به گفته او چهار سالی که حاوی دو سال از خشکترین سالهای نیم قرن اخیر و دو سال از تر سالترین سالها بود. مدیریت چنین سالهایی، مدیریت ویژهای است و در عرصه کار بین بخشی آب و انرژی کارنامه بسیار خوبی از همدلی در سطح مدیران در داخل دولت و خارج از آن انجام شد. ان شالله با تدابیری که اندیشیده شده با تلاش شبانه روزی تلاشگران صنعت برق کشور چه در سازمان دولتی و چه در بخش خصوصی، همکاران دست اندرکار در نیروگاههای برق آبی، فعالین صنعت، همکاری و هماهنگی استانداران برای جابجاییهای ضروری بار و از همه مهمتر هوشیاری و آگاهی و همیاری مردم در بخشهای خانگی و تجاری بتوانیم با حداقل مشکل این فصل گرم و خشک را سپری بکنیم.سکوت وزیر نیرو در حالی است که رئیس جمهور گفت: در خاموشیها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیشبینی و برنامهریزی کنند؛ البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی میکنم و خواهش میکنم مقداری در مصرف برق صرفهجویی کنند.
به گزارش ا قتصاد سرآمد از ایسنا، گرمای زودرس، نبود نیروگاه های برق آبی و حضور ناخوانده رمزارزها بهانه ای شدند تا صنعت برق بار خود را بر دوش آن بگذارد و خاموشی را مهمان خانه های مردم کند. هرچند که نمی توان این دلایل را به طور کامل نادیده گرفت اما به اعتقاد کارشناسان قطعا اگر مدیریت درست وجود داشت اوضاع کشور اکنون اینگونه نبود.
وقوع خاموشی های پی در پی و البته بدون برنامه و اطلاع قبلی، مشکلات زیادی را برای صنوف مختلف به وجود آورده و بسیاری از مردم در اطراف تهران و استان های دیگر نسبت به این مساله معترض شده اند، هرچند که ظاهرا این موضوع چندان برای وزارت نیرو در اولویت قرار نداشت و قرار بود صبح امروز قطار پویش به راه بیفتد امادر لحظات آخر این قطار متوقف و بالاخره وزیر نیرو عازم جلسه اضطراری ستاد مدیریت برق شد.
سوالی که مطرح می شود این است که باتوجه به اینکه از زمستان سال گذشته هشدارها برای تابستان سخت در حوزه برق از سوی همین مسوولان داده می شد چرا چاره ای برای آن نیندیشیدند؟! آنطور که اعلام کردند رمزارزهای مجاز و غیر مجاز ۲۰۰۰ مگاوات را به خود اختصاص دادند اما کشور اکنون با ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق مواجه بوده و نکته جالب این است که اردیبهشت ماه امسال میزان کمبود ۳۰۰۰ مگاوات اعلام شده بود و ی دو ماه این عدد ۷۰۰۰ مگاوات افزایش یافته است!
سوال دیگری که مطرح می شود این است که باتوجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و کاهش ساعت فعالیت مغازه ها و حتی دورکاری کارمندان چگونه میزان مصرف برق افزایش یافته است؟ حتی اگر فرض کنیم که گرمای زودرس موجب افزایش استفاده از وسایل سرمایشی و مصرف برق شده است بازهم تعطیلی بسیاری از مراکز باید روی این موضوع اثر می گذاشت.
آن طور که محمد حسن متولی زاده - مدیرعامل شرکت توانیر در روزهای اخیر اعلام کرده مشکل این است که برق ارزان را در اختیار مشترکان قرار می دهیم. طبق گفته های او امسال گرمای بسیار شدید باعث شد تا مصرف برق افزایش یابد و این افزایش در ابعاد مختلفی صورت گرفته است، حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات مصرف چاههای کشاورزی است. مسالهی بعدی دستگاههای سرمایشی بوده که بسیار زودتر از موعد وارد مدار شدند و ۴۰ درصد از مصارف را به خود اختصاص دادند.
به گفته مدیرعامل توانیر اگر پیک را ۶۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم حجم زیادی از سوی وسائل سرمایشی به این بخش اختصاص یافته است. همچنین مراکز استخراج رمزارز نیز که حجم آن بسیار گسترش یافته ۲۰۰۰ مگاوات از میزان مصرف را شامل میشود. حدود یک ماه آینده شرایط اضطراری است و امید میرود با کمک مردم از این شرایط عبور کنیم، مسئله بعدی ما برای روزهای آتی است که گرمای شدیدتری در تمام نقاط کشور اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین، حساسیت این هفته و هفته آتی بیشتر است و باید توجه دقیقتری صورت گیرد.
این مقام مسوول صنعت برق همچنین با اشاره به اینکه امسال بارها اعلام شد سال ۱۴۰۰ از چند جهت سالی استثنایی است، گفت: گرمای بیسابقه در ایران و اغلب کشورهای جهان عامل اصلی رشد مصرف برق بود.
اما موضوعی که در این شرایط بحرانی قابل توجه است سکوت وزیر نیرو طی روزهای اخیر بوده، ظاهرا آخرین صحبت های اردکانیان در مورد برق و شرایط موجود مربوط به دوم تیرماه و دوازدهمین هفته پویش هر هفته-الف-ب-ایران می شود؛ او در آن مراسم گفت: این روزها شرایط گرمای شدید هستیم، این در حالی است که هنوز در آغاز فصل تابستان قرار داشته و افزایش مصرف را شاهدیم بهنحوی که پارسال در ۳۱ تیرماه اوج بار حدود ۵۸ هزار مگاوات را سپری کردیم و قله مصرف پارسال ظرفیت ۵۸ هزار و حدود ۳۰۰ مگاوات را داشت اما دیروز و امروز پیک بار به نزدیکی ۶۲ هزار مگاوات رسیده و هنوز در آغاز این فصل هستیم. به گفته او چهار سالی که حاوی دو سال از خشکترین سالهای نیم قرن اخیر و دو سال از تر سالترین سالها بود. مدیریت چنین سالهایی، مدیریت ویژهای است و در عرصه کار بین بخشی آب و انرژی کارنامه بسیار خوبی از همدلی در سطح مدیران در داخل دولت و خارج از آن انجام شد. ان شالله با تدابیری که اندیشیده شده با تلاش شبانه روزی تلاشگران صنعت برق کشور چه در سازمان دولتی و چه در بخش خصوصی، همکاران دست اندرکار در نیروگاههای برق آبی، فعالین صنعت، همکاری و هماهنگی استانداران برای جابجاییهای ضروری بار و از همه مهمتر هوشیاری و آگاهی و همیاری مردم در بخشهای خانگی و تجاری بتوانیم با حداقل مشکل این فصل گرم و خشک را سپری بکنیم.سکوت وزیر نیرو در حالی است که رئیس جمهور گفت: در خاموشیها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیشبینی و برنامهریزی کنند؛ البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی میکنم و خواهش میکنم مقداری در مصرف برق صرفهجویی کنند.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
-
بهرهبرداری از نخستین معدن نیروگاه زغالسوز ایران آغاز شد
-
پیشبینی آینده مفقوده انرژی ایران
-
پروژه تولید کک سوزنی پالایشگاه شازند ۱۴۰۴ به بهرهبرداری می رسد
-
جذب اعتبار ۰ 23میلیارد تومانی استان بوشهر از محل مناطق نفت خیز
-
افزایش یک هزار و ۵۰۰ مگاواتی مصرف برق با رشد یک درجهای دمای هوا
-
پویش بی آبی و بی برقی وزارت نیرو!
-
تولید پتروشیمی شهیدتندگویان ۵۵ هزار تن افزایش یافت
-
مشکلی برای تأمین فرآوردههای نفتی و بنزین در کشور وجود ندارد
-
در زمان اعمال خاموشیهای پایتخت برق بیمارستانهای تهران قطع نشده است
-
تمام واحدهای نیروگاه نکا در مدار تولید برق قرار دارند
-
ماموریت ویژه رییس جمهور به معاون اول برای حل معضل قطع برق
اخبار روز
-
تغییرات در خصوص اصلاح بخشی از ریز ساختارهای معاملاتی در بازار سهام عادی و مرحله معاملات پایانی TAL
-
برای بردن فقط بازیکنان نمیدوند؛ ما هم سهمی داریم
-
برق ۶۲ اداره تهران قطع شد
-
مانور سراسری مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق «پروژه ملی مهتاب»
-
وقتی غولهای کشتیرانی مسیرشان را عوض میکنند، باید نگران باشیم یا آماده؟
-
گزارش دست آوردهای یک سال گذشته سایپا
-
صندوق توسعه صنایع دریایی و توسعه صادرات کجای معادله اقتصاددریا هستند
-
ضرورت بازتعریف فرهنگ سرمایهگذاری در مسیر توسعه پایدار
-
حضور چشمگیر گردشگران تابستانی در سواحل خلیج گرگان
-
«شکست دولت» فراتر از شکست بازار
-
تحول در زنجیره تأمین کشور؛ نظام رتبهبندی شرکتهای لجستیکی کلید خورد
-
به زودی؛ برنامه اقدام ملی حفاظت از کوسه ماهیان و سفره ماهیان اجرایی می شود
-
برگزاری موفقیتآمیز ممیزی جامع و تلفیقی ممیزی آیمو در بندر شهید رجایی
-
تداوم روند روان ترخیص کالاهای اساسی در بندر امام(ره)
-
فرصت تازه برای فعالان اقتصادی؛ بندر خرمشهر آماده پشتیبانی از واردات ۳۶ قلم کالا
-
پهلودهی شناور ترانزیتی کالای اساسی در بندر شهید رجایی
-
تفاهمنامه همکاری مشترک میان شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و صندوق نوآوری و شکوفایی کشور
-
پل حمیری و محور فنوج-تنگه سرحه به بهره برداری رسید
-
برنامهریزی برای بهرهبرداری پروژههای اربعین پیش از آغاز سفرها
-
پذیرهنویسی صندوق سولار در بورس تهران تکمیل شد



