یک کارشناس بازار خودرو به «اقتصادسرآمد» می گوید

مخابره سیگنال‌های منفی سیاسی به بازار خودرو

هفته گذشته منحنی قیمت خودرو روندی صعودی به خود گرفت، اتفاقی که گفته می‌شود یکی از دلایل آن، احتمال رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو بوده است. این هفته اما منحنی قیمت خیز جدیدی را تجربه نکرد و فعلا اوضاع بازار نسبتا آرام است. نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد و این موضوع ریشه در مسائل مختلفی، از جمله انتظار شهروندان برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین، طغیان دوباره ویروس کرونا و همچنین تعطیلی‌های ناشی از این اتفاق، دارد.
از آنجا که نتیجه این مذاکرات تاثیر مستقیمی روی اقتصاد کشور در آینده دارد، انتظارات تورمی شهروندان نیز متاثر از آن، دچار نوسان شده و خبرهای مثبت و منفی، سبب بالا و پایین رفتن آن می‌شود. با توجه به اثرگذاری انتظارات تورمی روی بازار ارز و تاثیر نوسان این بازار روی منحنی قیمت خودرو، نتیجه مذاکرات وین بدون شک در افت‌وخیز قیمت خودروها نیز نقش خواهد داشت. از همین رو این روزها هم در بخش عرضه و هم در قسمت تقاضا، تردیدها بابت خرید و فروش خودرو افزایش یافته است. اوضاع به شکلی است که خیلی‌ها فروش خودرو را در این شرایط ریسک می‌دانند و خیلی‌های دیگر نیز خرید را از همین رو معاملات در بازار خودرو به حداقل رسیده و کمتر کسی حاضر به خرید و فروش در این شرایط است.
البته تعطیلی مراکز شماره گذاری و همچنین خطرات بیرون آمدن از منزل در این دوران قرمز کرونایی، دیگر دلایل کاهش خرید و فروش خودرو به شمار می‌روند. در کنار اینها آغاز ماه رمضان نیز جزو دیگر دلایل افت خرید و فروش خودرو محسوب می‌شود که البته نقش آن در مقایسه با دیگر علل، بسیار کمتر است. پیش‌بینی فعالان بازار این است که طی هفته‌های آتی به خصوص اگر نتایج مذاکرات وین تا حدی مشخص شود، خرید و فروش خودرو از رکود فعلی خارج خواهد شد. در حال حاضر فروشندگان و خریداران خودرو به نوعی معطل احیا شدن یا نشدن برجام هستند تا با تعیین تکلیف آن، نسبت به خرید و فروش اقدام کنند. به نظر می‌رسد در صورت احیای برجام انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و نرخ ارز هم نزولی می‌شود، بنابراین قیمت خودرو نیز رو به کاهش خواهد رفت. در این صورت میل به عرضه خودرو بالا می‌رود و این موضوع می‌تواند منجر به رونق معاملات در بازار شود.
مخابره سیگنال‌های منفی سیاسی به بازار خودرو
یک کارشناس بازار خودرو به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: اکنون با توجه به این که سیگنال‌های منفی سیاسی به بازار مخابره شده است آنهایی که خریدار بوده و دست نگه داشته بودند تا توافق شده و خودرو ارزان شود، اکنون از ترس این که شاید با توجه به شرایط آینده بازار خودرو روند افزایشی داشته باشد اقدام به خرید کرده‌اند.
با تغییر دولت‌ها تغییری در بازار خودرو اتفاق نمی‌افتد
بابک، در رابطه با وضعیت بازار خودرو در دولت سیزدهم اظهار کرد: تحلیل بازار خودرو امری کاملاً سیاسی است و به این که توافقات هسته‌ای چگونه پیش خواهد رفت بستگی دارد با تغییر دولت‌ها تغییری در بازار خودرو اتفاق نمی‌افتد، واقعیت بازار خودرو در واقع وابسته به اتفاقات سیاسی و بین‌المللی است و تغییری نخواهد کرد.
وی افزود: اگر تحریم‌ها به همین شکل ادامه یافته و تغییری در فضای سیاسی پیش نیاید بر قیمت دلار و مسائل اقتصادی از جمله تأمین قطعه برای خودروسازان تأثیرگذار خواهد بود، با اضافه شدن تحریم‌ها عرضه و تولید خودرو کاهش یافته و این اتفاق در قیمت تأثیر مثبت گذاشته به طوری که قیمت خودرو افزایش می‌یابد، اما اگر توافقاتی انجام شده و تحریم‌ها کمتر شود، بازار آرامش روانی گرفته و قیمت‌ها حداقل تا مدتی به ثبات می‌رسد.این کارشناس خودرو درباره بورسی شدن بازار خودرو نیز گفت: در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود نداشته و بعید است بتواند تأثیری در قیمت خودرو داشته باشد. اکنون با توجه به این که سیگنال‌های منفی سیاسی به بازار مخابره شده، آنهایی که خریدار بوده و دست نگه داشته بودند تا توافق شده و خودرو ارزان شود، اکنون از ترس آن که شاید با توجه به شرایط آینده بازار خودرو روند افزایشی داشته باشد اقدام به خرید کرده‌اند.صدرایی با اشاره به این مطلب که،  در یکی دو هفته اخیر بازار به این سمت حرکت کرده است که مردم و کسانی که واقعاً نیازمند به خرید خودرو هستند برای خرید آن اقدام کرده‌اند، افزود: باید تقاضای واقعی بازار شناسایی شده و خودروسازها بر اساس این تقاضا خودرو تولید کنند علاوه بر این فروش خودرو با قرعه‌کشی حذف شده و بازار به حالت سابق بازگردد، راهکارهایی که تا کنون بوده نیز فقط منجر به افزایش قیمت خودرو شده است.مسال نه تنها هزینه تولید افزایش قابل توجهی داشته که در صنعت قطعه‌سازی ماشین‌آلات صنایع با برق کار می‌کنند و وقتی مواد اولیه در این دستگاه‌ها وجود دارد و برق به ناگهان قطع می‌شود، مواد به ضایعات تبدیل می‌شود و در شرایط رشد قیمت نهاده‌های تولید، ضرر زیادی روی دست تولیدکننده باقی می‌گذارد که در نهایت افزایش ضایعات، قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد. همچنین اینکه باعث افزایش خودروهای ناقص کف کارخانجات خواهد شد.
 مخابره سیگنال‌های منفی سیاسی به بازار خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه