فقط در تهران ۱۶۰ جایگاه سی ان جی کسری داریم،« اقتصادسرآمد»بررسی می کند

بیگانگی جایگاه‌های سی ان جی با ضریب نفوذ گاز در ایران

گروه نفت و انرژی - وزیر نفت دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را شروع کرده که نگرانی‌ها نسبت به رشد مصرف بنزین دوباره بالا گرفته است. هرچند که بر اساس آخرین آمار اعلامی از طرف شرکت پخش و پالایش متوسط مصرف بنزین در مرداد به ۸۴.۳ میلیون لیتر بوده اما بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی را ثابت بودن میزان در مقایسه با پارسال را ممنوعیت های شدید رفت و آمد و جریمه های سنگین می دانند. به طوری که در تیر امسال که محدودیت و ممنوعیت های تردد تا این اندازه سخت‌گیرانه نبود، میزان مصرف حتی از ۱۰۷ میلیون لیتر در روز هم فراتر رفته بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم که کارشناسان معتقدند کارنامه خوبی را در حوزه سی ان جی داشته، پیش تر گفته بود که می خواهد خودروهای پر مصرف را با خودروهای کم مصرف و برقی جایگزین کند. اردشیر دادرس رییس انجمن جایگاه داران کشور در این باره  می گوید: طبق استانداردهای جهانی باید حداکثر فاصله رسیدن به جایگاه سی ان جی حدود ۳ کیلومتر باشد این در حالی است که در تهران برای رسیدن به یک جایگاه دست کم باید ۱۳.۵ کیلومتر رانندگی کرد. جدای از این به دلیل کمبود جایگاه، معمولا صف های سی ان جی بسیار طولانی است.
اوجی براین باور است تقاضای سی ان جی در کشور بین ۲۲ تا ۲۴ میلیون مترمکعب در ماه خواهد بود و با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن از آبان سال ۹۸، تمایل به مصرف سی. ان. جی در کشور افزایش پیدا کرده است. بعد از گرانی بنزین مصرف سی ان جی به به ۲۴ میلیون مترمکعب افزایش یافته بود وسهم سی ان جی از سبد سوخت کشور از ۱۶.۵ درصد در ۶ ماهه اول ۹۸ به ۲۲ درصد در ۶ ماهه اول ۹۹ رسیده است.   
 به گفته او، در تهران حدود ۱۶۰ جایگاه کم داریم که امیدواریم در دولت سیزدهم این کمبود تا حد زیادی بر طرف شود.  در زمانی که اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز بود هزار جایگاه سی ان جی ساخته شده ویک میلیون خودرو هم گاز سوز شد. به همین دلیل پیش بینی می شود که این نگاه حمایتی به صنعت سی ان جی را نیز در این دولت شاهد باشیم.
غیراستاندارد بودن فاصله جایگاه‌های سی ان جی در ایران
اردشیر دادرس رییس انجمن جایگاه دارانCNG در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد با بیان این که در تهران ۱۶۰ جایگاه سی ان جی  کسری جایگاه سوخت‌ گیری وجود دارد به خبرنگار ما گفت: حداکثر فاصله رسیدن به جایگاه باید حدود ۳ کیلومتر باشد این در حالی است که در تهران این فاصله تا ۱۳.۵ کیلومتر نیزبرآورد 
شده است.
مشکلات سی ان جی سوز کردن خودروها
به اعتقاد وی، زمانی که مردم مشکلات سوخت سی ان جی از جمله پیمایش کمتر نسبت به سوخت مایع، صف طولانی سوخت‌گیری، تعداد کم جایگاه‌های سوخت، آسیب به مکانیک خودروهای تبدیلی، قیمت بالای خودروی گازسوز نسبت به نمونه بنزینی  را به چشم می‌بینند و طبیعتاً تمایلی به استفاده برای سی ان جی در میان دارندگان خودرو دیده نمی‌شود.
بیگانگی جایگاه‌های سی ان جی با ضریب نفوذ گاز در ایران
دادرس با اشاره به ضریب نفوذ ۹۶ درصدی دسترسی به گاز در شهرها و ۸۸ درصدی در روستاها گفت : ما ظرفیت فوق العاده ای در این حوزه داریم که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم. باید سبد سوخت به سمت استفاده از CNG تقویت و فرهنگ مصرف مدیریت شود. در این بین کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز سالانه به هر جایگاه‌دار بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه اضافی تحمیل کرده است که جز به یاری دولت گذر از آن ممکن نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر مشکلات جایگاه‌داران پرداخت و ادامه داد: از ابتدای تابستان تا پایان مرداد تقریبا به طور متوسط روزانه بین ۴ تا ۶ ساعت برق جایگاه داران قطع شده است. همین مساله موجب شده که جایگاه داران تقریبا ۱۰ روز کامل کاری خود را از دست بدهنند. جدای از این کاهش مسافرت‌ها و رفت و آمدهای ناشی از کرونا موجب شده تا فروش جایگاه‌داران به شدت کاهش پیدا کند.
 در یک سال گذشته قریب به ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تبدیل به دوگانه سوز شدند که با دوگانه سوز شدن این تعداد خودروی بنزین سوز، روزانه نیم میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور با مصرف CNG جایگزین شد که با احتساب سهم پیشین CNG در سبد سوخت خودروهای کشور، هم‌اکنون حدود ۲۴ میلیون لیتر در روز سوخت معادل CNG، جایگزین مصرف بنزین می شود. در صورت اجرایی شدن طرح تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو، روزانه حدود ۶ میلیون لیتر بنزین با CNG جایگزین خواهد شد.
از جمله خواسته‌های این صنف برای رفع مشکلات مذکور را افزایش علی الحساب ۴۰ درصدی نرخ کارمزد، تخصیص بسته حمایتی و محاسبه کردن میزان فروش به لیتر برابر با ماه مشابه سال ۹۸ عنوان کرد. در حال حاضر حدود ۸۰ هزار نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به حدود پنج هزار نفر رسیده است. این ویروس از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختار از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جوامع را تحت‌الشعاع قرار داده است.
بیگانگی جایگاه‌های سی ان جی  با ضریب نفوذ گاز در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه