چرا کلنگی‌ها همواره در کف هستند، « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

خداحافظی با افزایش لحظه‌ای قیمت مسکن کلنگی

گروه راه و ساختما ن - اعظم زندیه -  از آن‌جا که زمین و واحدهای مسکونی کلنگی به عنوان یکی از نهاده‌های اساسی و مهم ساخت وساز به شمار می‌رود، افت معاملات آن ها نیز به معنی کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری در تولید مسکن و در نهایت افت عرضه آپارتمان به شمار می‌رود. از سوی دیگر، از آنجا که رشد قیمت زمین و ساختمان‌های کلنگی طی دو فصل زمستان و پاییز سال گذشته به زیر 10 درصد افت کرده است، می‌توان گفت که در کنار تعدیل انتظارات تورمی ناشی از انتخابات امریکا در نیمه دوم سال گذشته، افت تقاضا برای زمین نیز در این مساله دخیل بوده که منجر به تعدیل قیمت‌ها شده است. طی چند ساله اخیر، همواره تعداد پروانه‌های ساختمانی رو به کاهش بوده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، هم‌چنین میزان ارزش ریالی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید مسکن نیز دچار افت شده است. از این‌رو، می‌توان آمار افت معاملات زمین در زمستان سال گذشته را در ادامه سیر نزولی کاهش سرمایه‌گذاری در تولید مسکن ارزیابی کرد با این تفاوت که این افت با تورم بالای قیمت‌ها همراه نبوده و به همین دلیل تا اندازی از عمق رکود تورمی حاکم بر بازار زمین و مسکن کاسته است. در همین حال، متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در کل کشور 10 میلیون و 250 هزار تومان با میانگین مساحت 10 متر مربع و متوسط عمر بنای 12 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 14.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 111.6 درصد افزایش داشته است.
در میان بازارهای موجود برای سرمایه‌گذاری می توان بازار مسکن را یکی از بهترین بازارها دانست. این بازار به سبب ویژگی‌های متفاوت آن همیشه مورد توجه بوده و افراد زیادی در آن به منظور افزایش سرمایه فعالیت می کنند. اما سرمایه گذاری در بازار مسکن شرایط مخصوص خود را داشته و آگاهی از آنها می تواند شرایط رو به رشدی را برای فرد مهیا کند. در مجموع باید این گونه بیان کرد که بازار مسکن کلنگی گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری می باشد به شرطی که نکاتی ازجمله مدت زمان سرمایه گذاری، نوع مسکن خریداری شده، نحوه خرید ملک را مد نظر داشته و بر طبق اصول بازار پیش برویم.
  وداع با افزایش لحظه‌ای قیمت مسکن 
ایمان خدابخش، کارشناس بازار مسکن نیز اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های دولت جدید و آقای رییسی نظر شخصی من این است که بازار خوبی را در آینده داریم وافزایش قیمت نخواهیم داشت، البته کاهش قیمت نداریم. به دلیل رشد قیمت دلار، مصالح ساختمانی و افزایش شدید قیمت مسکن، بسیاری از متقاضیان مصرفی در دو سال اخیر خرید نکردند. بنابراین یک بخشی از تقاضا پشت بازار منتظر است تا بازار مسکن به ثبات برسد و بتوانند وارد بازار شوند.
خانه‌های خالی دست بانک‌ها است
وی افزود: اگر تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور اتفاق بیفتد قطعا افزایش قیمت نخواهیم داشت. با توجه به برنامه‌های دقیق رئیس‌جمهور و پیشینه‌ای که از ایشان دیده می‌شود قطعا افزایش‌های لحظه‌ای اتفاق نمی‌افتد. 
غفلت‌ از ریزشرایط خرید کلنگی‌ها
به گفته خدابخش، برای این‌که ملک و یا خانه ای برای سرمایه گذار سود آور باشد باید هم شرایط ملک را در نظر گرفت و همچنین شرایط حاکم بر بازار مسکن را مد نظر داشت. به عبارتی می توان این گونه بیان کرد که اگر بازار در شرایط رونق خود قرار داشته باشد بدون شک سرمایه گذاری در بازار مسکن بسیار سود آور بوده و می تواند انتخاب درستی باشد.
چرا کلنگی‌ها همواره در کف هستند
این کارشناس اقتصاد مسکن بر این باور است که علاوه بر شرایط بازار، همان طور که گفته شد نوع ملک نیز اهمیت بسیاری دارد که باید در خرید و فروش املاک به آن توجه داشت. در این میان املاک کلنگی به سبب قدیمی و فرسوده بودن آن‌ها، در کف قیمت خود قرار داشته و گذشت زمان از ارزش آن ها کم نخواهد کرد. اما در مقایسه با این نوع املاک، خانه‌های نوساز در نقطه مقابل قرار داشته و با گذر زمان شاهد افت قیمت ناشی از افزایش سن ساختمان برای آنها هستیم.
خدابخش با بیان این‌که مشاور املاک در وهله اول یک مشاور است و نباید صرفا فروشنده باشد گفت: مشاور باید شناخت کاملی از بازار املاک منطقه خود داشته باشد. 
به گفته وی، تمامی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و سازندگان در این اپلیکیشن وارد می‌شوند که برای خود پروفایل دارند و رتبه‌بندی می‌شوند. سایتی ایجاد شده که قیمت مسکن و نرخ اجاره واحد مسکونی مدنظر را محاسبه می‌کند که سقف و کف قیمت منطقه را تعیین می‌کند. در حال حاضر بسیاری از آپارتمان‌های بالاتر از نرخ واقعی اجاره داده می‌شوند که علت آن بالا بودن تقاضا نسبت به عرضه است.
خدابخش با بیان اینکه مشاوران املاک باید سعی کنند اطلاعات واقعی به خریدار ارائه کنند،  گفت: قیمت ها باید پایین‌تر بیاید. این که می‌گویند قیمت را دفاتر املاک بالا می‌برند کذب محض است. ممکن است کسانی باشند که کار را بلد نیستند و اشتباه می‌کنند و باعث شوند ذهنیت خریداران بر روی افزایش قیمت دور 
بزند.
خانه های کلنگی به سبب فرسودگی ساختمان دارای شرایطی متفاوت در مقایسه با خانه های دیگر می باشند که می بایست در زمان معامله و انتخاب ملک به آن ها توجه شود تا بتوان مشکلات کمتری را متحمل شد. این گونه املاک مانند هر انتخاب دیگری مزایا و معایبی را به طور همزمان داشته و تنها می‌توان به گونه‌ای پیش رفت که این شرایط به سود ما پیش برود. از جمله مسائلی که در زمان خرید و فروش املاک کلنگی می بایست در نظر گرفت دو دسته حقوقی و کیفی ملک را باید عنوان کرد که در ادامه به طور کامل به آن ها پرداخته خواهد شد.
خداحافظی با افزایش لحظه‌ای قیمت مسکن کلنگی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه