واردات خودرو، از آرامش تا هرج و مرج بازار « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

آمپاس بازار خودروی ایرانی

گروه خودرو - ماجرای مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با آزادسازی واردات خودرو، با اظهارات مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس آغاز شد. مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون ۹۰ مجلس از جلسه‌ای در مجمع تشخیص خبر داده بود که در آن با آزادسازی واردات خودرو به کشور مخالفت شده است. به گفته میرسلیم ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح آزادسازی واردات خودرو مربوط به اصلاحیه‌ای است که بر اساس آن واردات خودروهای معمولی گازسوز هم آزاد شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، حالا میرسلیم گفته با توجه به مخالفت مجمع تشخیص با آزادسازی واردات خودرو به کشور، شورای نگهبان هم با این موضوع مخالفت می‌کند. اظهارنظری که می‌گوید ماجرای آزادسازی واردات خودرو به کشور کلا منتفی است. اما داود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت، مخالفت این مجمع با واردات خودرو را رد کرده و گفته: اظهارات میرسلیم نظر مجمع نبوده و نظر شخصی ایشان است. البته دانش‌جعفری اصل مخالفت مجمع با واردات خودرو را رد نکرده. اما گفته سخنان میرسلیم مربوط به یک مورد اختلافی در سال گذشته بین مجلس و شورای نگهبان در خصوص واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی بوده.
چون بر اساس طرح مجلس قرار بود واردات خودروهای هیبریدی و برقی از پرداخت عوارض گمرکی و تعرفه واردات معاف شود اما شورای نگهبان و مجمع مخالف حذف تعرفه واردات بوده است. بعد از اینکه شورای نگهبان با این بخش طرح مخالفت کرد، مجلس آن را حذف کرد. یعنی در مصوبه مجلس، تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است و قرار نیست حذف شود. اکنون مشخص نیست مجمع تشخیص با کدام بخش این مصوبه مخالف است.
مهدی دادفردبیرانجمن سازندگان قطعات در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد، از زوایه دید بانک مرکزی به موضوع واردات خودرو پرداخته و به خبرنگارما، ابرازمی‌دارد: بانک مرکزی در موضعی قاطعانه برای عدم امکان تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو و هم‌چنین مخالفت استفاده از ارزهای صادراتی برای واردات خودرومعتقد است که چنانچه راهکاری (برای حل مشکل ارزی و رفع ایرادات وارده به طرح یافت شود، واردات خودرو علاوه بر این‌که انحصار بازار داخلی خودرو را خواهد شکست، می‌تواند صنعت و بازار خودرو را سامان دهد.
واردات خودرو بازار را آرام می‌کند؟
وی یادآور شد: در حقیقت از ابتدا مجموعه صنعت قطعه‌سازی و حتی خودروسازان موضع خود را در این رابطه اینگونه اعلام کردند که  هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم، چراکه دو ویژگی مثبت در آزادسازی واردات دیده می‌شود؛ علاوه بر اینکه واردات خودرو، بازار  آن را آرام می‌کند و این اختیار را به مردم می‌دهد که خودرو داخلی یا خارجی انتخاب کنند،  باور داریم که تعداد کثیری از قطعات یدکی خودروهای خارجی در داخل تولید می‌شوند یا قابلیت تولید برایشان وجود دارد. بطور مثال در رابطه با لنت ترمز  که سال‌هاست ممنوعیت واردات دارد، دیدیم قطعه‌سازان داخلی، لنت ترمز تمام خودروهای داخلی را هم تولید می‌کنند.
مخالفت بانک مرکزی و مجمع تشخیص مصلحت نظام با وردات خودرو
دبیر انجمن قطعه‌سازان بااشاره به این که  چندان خوشبین به تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو نباید بود، گفت: چرا که بانک مرکزی و مجمع تشخیص مصلحت نظام هر یک ایرادات اساسی را بر این طرح وارد دانسته و آن را خلاف استراتژی‌های کلان اقتصادی در شرایط تحریم می‌دانند. همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس نیز تاحدودی نظرات شان تغییر کرده و مخالف طرح هستند؛ لذا به نظر نمی‌رسد که اصلاح ایرادات وارده به این طرح راحت باشد.
 واردات خودرو صورت عکس به خود می‌گیرد؟
وی با تاکید بر این که واضح است که اگر واردات صورت گیرد، بازار آرام و به ساماندهی بازار بسیار کمک خواهد کرد، افزود: نکته‌ای که در بندهای مصوبه هم اشاره‌ای به آن نشده است اما در حقیقت هدف و فلسفه وجودی این طرح بوده است، رفع انحصار در بازار داخل است. لذا باید دانست اگر بانک مرکزی پای کار نیاید بازمه به سکستن این نحصار می توان امیدواربود؟.
در حالی طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح شد، شورای نگهبان دو ایراد به این طرح گرفت. یکی حذف تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی و دیگری مساله خروج ارز از کشور برای واردات خودروهای خارجی. اما در مصوبه اخیر مجلس هر دوی این مشکلات حل شده. اولا تعرفه و عوارض واردات خودروهای برقی و هیبریدی به قوت خود باقی است. دوما تنها شرط مجلس برای واردات خودروی خارجی این است که هیچ ارزی از کشور خارج نشود و واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و محصولات مشابه باشد.
حالا مشخص نیست که اختلاف و ابهام مجمع تشخیص مصلحت چیست و سرنوشت این طرح چه می‌شود. اما مشخصا طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور مخالفان جدی دارد و حتی وزیر صمت هم با آن مخالف است..این در حالی است که فعالان بازار خودرو می‌گویند اگر واردت خودروی خارجی به کشور آزاد شود، هم بر کاهش قیمت خودروهای خارجی اثر می‌گذارد و هم بر قیمت خودروهای داخلی. حتی برخی از فعالان از کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودرو در بازار خبر داده‌اند که در صورت مخالفت مجمع با این طرح، کاهش قیمت منتفی است و حتی ممکن است قیمت خودروهای خارجی گرانتر هم بشود.
نوید فرصت دستیابی هر ایرانی به خودرو متناسب با درآمد و کیفیت استانداردهای ۸۵گانه و همچنین توزیع عادلانه فرصت‌ها برای داشتن یک خودرو مناسب و روز آمد از فحوای ماده ۴ به گوش می‌رسد؛ اما باید دید نمایندگان واقعاً قصد دارند انحصار مطلق بازار را بشکنند یا در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟!
 آمپاس بازار خودروی ایرانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه