توسعه بنادر ایران، راه تبدیل شدن به هاب لجستیکی منطقه، « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

افق روشن حوزه دریایی در گرو رفع موانع

گروه اقتصاددریا - بتول صادقی -  احیای برجام چشم انداز روشنی را پیش روی اقتصاد کلان ایران قرار خواهد داد و حوزه دریایی و بندری نیز از این  مسئله مستثنی نیست از طرفی در صورتی که موانع و مشکلات داخلی و خارجی برطرف شودافق و آینده روشنی در انتظار حوزه دریایی و بندری ایران است.  که در این مسیر توجه به سرمایه گذاری خارجی یکی از مسائل بسیار مهم است و با توجه به دسترسی کشور به آب های آزاد می توانیم از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، مجتبی یوسفی رییس کمیته بنادرو دریانوردی مجلس در این زمینه  می گوید: باید سرعت صادرات و واردات در کشور از طریق حمل و نقل دریایی افزایش پیدا کند و جذابیت لازم برای فعالان اقتصادی داخلی ایجاد شود  چرا که موقعیت سوق الجیشی و استراتژیک ایران در کنار دسترسی به آب های آزاد، ظرفیت استثنایی برای اقتصاد کشور است، از اینرو با توسعه بنادر می توانیم به هاب لجستیکی منطقه تبدیل شویم و همچنین با به کارگیری نیروی انسانی متخصص می توانیم در حوزه دریایی و بندری در دنیا ایفای نقش کنیم.
در دوران تحریم نمی توان منکر محدودیت ها
 در اقتصاد ایران شد
وی با بیان اینکه در دوران تحریم نمی توان منکر وجود محدودیت ها و کم و کاستی ها در اقتصاد ایران شد و حوزه بندری و دریایی نیز از این قضیه مستثنی نیست، عنوان کرد: با وجود تحریم های ظالمانه و فلج کننده اقتصادی، وضعیت کشور از نظر فعالیت های دریایی و بندری بسیار مناسب است.
با رونق بخشی حمل و نقل دریایی، می توانیم شاهد رونق اقتصاد ایران باشیم
یوسفی با تاکید بر لزوم رفع سوءمدیریت های داخلی در بخش های مختلف، تصریح کرد: با رفع مشکلات و موانع آینده، افق روشنی در انتظار حوزه دریایی و بندری ایران است و می توانیم با رونق بخشی حمل و نقل دریایی کشور و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی و رونق تولید و صادرات در پسکرانه بنادر، شاهد رونق اقتصاد ایران باشیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه روند تامین کالاهای اساسی همانند گذشته باید به طور جدی مورد توجه و در دستورکار قرار گیرد، گفت: در دوران کرونا و تحریم خوشبختانه با همکاری دستگاه های مختلف خللی در تامین کالاهای اساسی مردم از مسیر دریا به وجود نیامد و باید تلاش ها در این زمینه همچنان ادامه پیدا کند.
 این درحالی است که عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، هم  لازمه فعالیت هرچه پررنگ‌تر بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری را برداشتن موانع خارجی و داخلی عنوان  می کند و می گوید: توسعه فعالیت ها در حوزه بندری و دریایی نیازمند آن است که موانع داخلی و خارجی تا حد ممکن ازمقابل بخش خصوصی برداشته و اینگونه شرایط و زمینه فعالیت برای سرمایه گذاران فراهم شود.
نباید در کنار بخش خصوصی، پسرخوانده ای به نام دولت وجود داشته باشد
امان الله کهرازی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه نباید در کنار بخش خصوصی، پسرخوانده ای به نام دولت وجود داشته باشد، تاکید کرد: دولت باید نقش حمایت کننده از بخش خصوصی داشته باشد و به عنوان رقیب به بخش خصوصی نگاه نکند. 
کهرازی با اشاره به اینکه بخش خصوصی خدمات بسیار زیادی به اقتصاد کشور کرده است و باید به عنوان یک اهرم مهم از آن در توسعه اقتصاد ایران استفاده کرد، گفت: در حوزه دریایی و بندری فضای بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد و امیدواریم با احیای برجام و تسهیل فعالیت های داخلی برای فعالان بخش خصوصی، شاهد اقبال هرچه بیشتر این بخش در حوزه دریایی و بندری باشیم.وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی، به صرفه ترین مسیر برای جابجایی کالا است، اظهار داشت: کاهش هزینه های حمل و نقل و کوتاه تر شدن مدت زمان جابجایی بار از مهم ترین تفاوت های حمل و نقل دریایی است که فعالان بخش خصوصی باید به آن توجه داشته باشند.
عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: ضرورت دارد در حوزه گمرک با سرعت عمل بیشتری نسبت به ترخیص کالا فعالیت و در بخش مالیاتی نیز باید شرایط بهتری را برای فعالان اقتصادی فراهم کرد، همچنین نیازمند آن هستیم که در حوزه اقتصادی همکاری دستگاه ها افزایش پیدا کند و روند فعالیت های اداری و فرایندهای کاغذی کوتاه شود. حال که کارشناسان اقتصادی و مسئولین امر معتقدند با تقویت زیرساخت‌ها و افزایش توان بنادر کشور، اکنون به نزدیکترین مرحله برای افزایش توزیع کالا از بنادر ایران به کشورهای همسایه رسیده‌ایم و توسعه فعالیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید در دستور کار قرار گیرد پس با رفع موانع و مشکلات داخلی و خارجی،ضرورت افزایش سرعت صادرات و واردات از طریق حمل‌ونقل دریایی  و ضرورت افزایش سرعت صادرات و واردات از طریق حمل‌ونقل دریایی می توان به افق روشن حوزه دریایی و بندری ایران امیدوار بود.
افق روشن حوزه دریایی در گرو رفع موانع
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه