پشت پرده خبر محدود کردن تردد کامیون‌های ایران به افغانستان چیست؟« اقتصادسرآمد»گزارش می دهد

طالبان دنباله‌رو محدود کردن کامیون‌های ایرانی است؟

گروه راه و ساختمان - طالبان برای عبور و مرور کامیون‌های ایرانی به افغانستان محدودیت ایجاد کرد. جوادهدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت راهداری خبر داد که طالبان اعلام کرد که هر کامیون ایرانی فقط می‌تواند هر ۲۵روز یکبار وارد خاک افغانستان شود. محدودیت برای تردد کامیون‌های ایرانی به مرز جنوب شرقی رسید و حالا طالبان مقررات تازه‌ای برای رانندگان ایرانی وضع کرده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که افغانستان یکی از سه بازار بزرگ صادرات ایران است و حجم تجارت ایران و افغانستان بالاتر از حجم تجارت ایران و کل اتحادیه اروپاست. ارزش تجارت ایران با افغانستان پیش از این سه میلیارد دلار در سال بوده است که حالا با تسلط طالبان به این کشور گمانه‌های دیگری درباره چشم‌انداز تجارت ایران با این کشور مطرح می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، محدودیت برای تردد کامیون‌های ایرانی به مرز جنوب شرقی رسید و حالا طالبان مقررات تازه‌ای برای رانندگان ایرانی وضع کرده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که افغانستان یکی از سه بازار بزرگ صادرات ایران است و حجم تجارت ایران و افغانستان بالاتر از حجم تجارت ایران و کل اتحادیه اروپاست. ارزش تجارت ایران با افغانستان پیش از این سه میلیارد دلار در سال بوده است که حالا با تسلط طالبان به این کشور گمانه‌های دیگری درباره چشم‌انداز تجارت ایران با این کشور مطرح می‌شود.
این موضوع فعلا از سوی والی هرات به ایران اعلام شده و هنوز اجرایی نشده و استاندار خراسان رضوی در این زمینه نشست‌هایی در هرات داشته و مشغول رایزنی است. با این اقدام طالبان حجم تردد کامیون‌های ایرانی به افغانستان به شدت کاهش خواهد داشت و البته به نظر می‌رسد که طالبان این اقدام را با هدف امتیاز دادن به کامیون‌های افغانستانی انجام داده تا حجم باری که آنها حمل می‌کنند، بیشتر شود. هرچند که دست ایران برای اقدام متقابل مقابل افغانستان باز است.
رفتار طالبان عجیب بود
علی ضیایی، کارشناس صنعت حمل و نقل در واکنش به این موضوع به اقتصادسرآمد، می‌گوید که این رفتار طالبان عجیب است زیرا این کشور از نظر تجاری به ایران وابسته است و هرگونه ایجاد محدودیت برای کامیون‌های ایرانی، خود این کشور را دچار مشکل می‌کند.
طالبان دنباله‌رو ترکیه در محدود کردن کامیون‌های ایرانی است؟
او ادامه می‌دهد: از آن سو اگر نیت طالبان این باشد که حجم بار کامیون‌های افغانستانی را افزایش دهد، با توجه به اینکه آنها نیاز خود را از بازار ایران تامین می‌کنند و رانندگان افغانستانی به بندر چابهار و بندرعباس تردد دارند، ایران به راحتی می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد مگر اینکه پای معادله‌ای دیگر در میان باشد و طالبان تصمیم گرفته باشد که سهم پاکستان از بازار افغانستان را افزایش داده و سهم ایران از بازار این کشور را به پاکستان ببخشد.
پشت پرده محدود کردن تردد کامیون‌های ایرانی به افغانستان
ضیایی یادآور شد: حجم تجارت ایران و افغانستان در سال‌های گذشته تقریبا معادل سهم تجارت پاکستان و افغانستان بوده است و پس از تسلط طالبان به این کشور برخی فعالان تجاری احتمال دادند که طالبان بازار خود را برای پاکستان بزرگتر کرده و برخی کالاهای ایرانی بازار افغانستان را با کالای مشابه سایر کشورها جایگزین کند.

سیاست ترک و افغان در برابرترانزیت ایران
وی با بیان این که این سیاست را پیش از این ترکیه در قبال کامیون‌های ایرانی انجام داده بود، تصریح کرد: بیشترین تردد کامیون‌های ایرانی از مرز دوغارون افغانستان است و روزانه بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ کامیون ایرانی از این مرز تردد می کند و در مرز میلک سیستان و بلوچستان هم پیش از تسلط طالبان روزانه حدود ۴۰۰ کامیون تردد می‌کرد که حالا حجم تردد از این مرز به ۱۵۰ کامیون در روز رسیده است.
در مرداد سال گذشته بود که ترکیه در اقدامی متقابل، ورود کامیون های ایرانی به این کشور را ممنوع کرد. در آن تاریخ اوزجان آلاش، رئیس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران اظهار داشت که گذرگاه های ترکیه در مرز با ایران در واکنش به اقدام اخیر تهران، به روی کامیون های ایرانی بسته شده است.
رئیس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران گفته بود: تصمیم ترکیه مبنی بر بستن گذرگاه های مرزی به روی کامیون های ایرانی اقدامی در پاسخ به تصمیم تهران درباره ممنوعیت ورود کامیون های ترکیه ای به این کشور بوده است. گردش تجاری بین ایران و ترکیه به دلیل اوضاع متشنج در مرز ایران با جمهوری آذربایجان به طور کامل متوقف شده است. این وضعیت می تواند تاثیر منفی بر روابط تجاری بین تهران و آنکارا داشته باشد، روابطی که هم اکنون هم بخاطر وضعیت کرونا کاهش داشته است. 
 اين تصميم ترکيه در حالي گرفته شده بود که ايران روزانه بيش از 300کاميون وارداتي و ترانزيتي از ترکيه پذيرش مي‌کرد و اگر در روزهايي هم تقاضا وجود داشته بدون محدوديت اقدامات پذيرش بيشتر از 300 کاميون را هم انجام مي‌داد. حال اينکه در ملاقات مرزي، ايران درخواست پذيرش بيش از 150 کاميون در روز را داده اما طرف ترک اعلام کرده بود که در اين باره بايد در مذاکرات تهران- آنکارا تصميم‌گيري شود.
طبق آخرين گزارشات تجارت خارجي در ان تاریخ، صادرات ايران به ترکيه در چهار ماه اول امسال حدود 90 درصد کاهش يافته بود اما ميزان افت واردات از ترکيه به يک درصد هم نمي‌رسید که البته بخشي از اين کاهش‌ها هم به شرايط کرونا برمي‌گشت.
 طالبان دنباله‌رو محدود کردن کامیون‌های ایرانی است؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه