بررسی« اقتصاد سرآمد» از نیم طبقه‌های نا ایمنی که مالکان به صورت غیرقانونی اجاره داده‌اند

از اجاره پشت بام تا زیر پله و زیرزمین

گروه راه و مسکن - پدیده پشت بام فروشی در تهران چند سالی است ایجاد شده است. مدیران در دوره قبل کاری برای رفع این معضل انجام ندادند. عضو شورای شهر تهران گفت که مشکل را پیگیری خواهیم کرد. چندی پیش موضوع پشت بام فروشی در برخی محلات تهران مطرح شد. هر چند که برخی ازمدیران در ابتدا ماجرا را تکذیب کردند. پدیده پشت بام فروشی در تهران و برخی از کلان شهرها به دلیل  گرانی مسکن و اجاره بها به وجود آمد.
در گزارش اقتصادسرآمد به نیم طبقه‌های نا ایمنی اشاره می‌شود که مالکان یا ذینفعان به صورت غیرقانونی و با توافق دوطرف اجاره و رهن داده‌اند. ناحیه 7 منطقه 4 تهران که به نام «شمیران نو» معروف است، از پیشقراولان ترین مناطقی است که این روزها بشدت با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کند. در این محله که بیش از 90 درصد ساخت وسازهای آن غیرمجاز است، مافیای خرید و فروش پشت بام‌ها براحتی فعالیت می‌کنند. شبکه ذینفع، دلال و مستأجردر این محله راه‌اندازی شده و هر فردی که توان مالی بالایی نداشته باشد، می‌تواند پشت بام اجاره و رهن کند! برخلاف تصور نرخ‌ها آنچنان پایین نیست. خرید پشت بام بسته به نوع کوچه و خیابان از متری یک میلیون تا 3 میلیون تومان متغیر است و اگر هم طالب اجاره باشید باید حدوداً همین نرخ‌ها را بپردازید. کوچه‌های بن‌بست و بویژه انتهای کوچه‌ها، کم متقاضی‌ترین پشت بام‌ها محسوب می‌شوند! جالب اینکه پدیده پشت بام فروشی از سال‌های قبل در محدوده شمیران‌نو رایج بوده و هست.
خاک سفید در منطقه 4 اگرچه با ساخت وسازهای غیرمجاز گسترده تری مواجه است، اما آن‌طور که علیرضا محمودی، شهردار ناحیه 6 منطقه 4 به «ایران» می‌گوید، هنوز با این پدیده درگیر نشده است! جواب هم البته روشن است. ذینفعان تمایلی به خرید و فروش پشت بام هایشان ندارند، نه اینکه نسازند، اتفاقاً ساخت وساز روی پشت بام رایج است، اما شبکه دلالی برای اجاره و فروش راه نیفتاده است! ماجرای این ساخت وسازها به بعد از انقلاب و تصرف اراضی برمی‌گردد. 90 درصد این محله نیز در احاطه ساخت و سازهای غیرمجاز است. شهرداری تهران البته گام مهمی برای کنترل این ساخت و سازها در چند ماه اخیر برداشته است، اما داستان همچنان ادامه دارد.
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: تا حالا کوچه‌ای به نام و شماره هیچم شنیده اید. نه در اقصی نقاط کشور، بلکه در مرکز تهران. در محله قدیمی و فراموش شده شمیران نو، همسایه لویزان، مردمی که صدایشان شنیده نمی‌شود.
۵۰ سال است مشکل ثبت و سند مسکونی مردم را حل نکرده ایم
وی با تاکید بر این که صدای مردم محله شمیران نو شنیده نمی‌شد، ۶۲ درصد املاک مسکونی و تجاری این افراد قول نامه‌ای و تلاش‌های چند دهه‌ای ایشان برای ثبت و سنددار کردن خانه‌های فرسوده و ناپایدارشان به نتیجه می‌رسید.
یکی مالک پشت بام، دیگری مالک زیر پله
 و آن دیگری مالک زیرزمین است
وی تصریح کرد: از پشت بام فروشی و زیرزمین فروشی گرفته تا خانه‌های چندمالکی، یکی مالک پشت بام، دیگری مالک زیر پله و آن دیگری مالک زیرزمین است و برخی فروشندگان، پشت بام، راهرو، زمین و حیاط را جداگانه می‌فروشند.
مهاجرت در شهر‌ها و گسترش شهر‌ها مسائل زیادی را برای همه دنیا به وجود آورده است
امانی افزود: مدیران قبلی شهری ابتدا موضوع را منکر شده و بعد گفتند آن را پی گیری می‌کنند. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: افزایش شهرنشینی در حالی است که نیم قرن قبل تنها ۴۰ درصد مردم ایران در شهر‌ها زندگی می‌کردند.وی تاکید کرد: مهاجرت در شهر‌ها و گسترش شهر‌ها مسائل زیادی را برای همه دنیا به وجود آورده است و امیدواریم حل شود.وی همچنین به ساخت و ساز‌های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: با هرگونه تخلف برخورد می‌شود.
می‌توان ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال را در تهران مدیریت کرد
وی معتقد است: در گرانترین منطقه تهران محله‌ای وجود دارد که پشت بام را متری ۱۰میلیون تومان می‌فروشند تا یک واحد فرسوده طبقاتی ایجاد کنند. عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره می‌گوید: متوسط مساحت واحد‌های مسکونی در جنوب تهران بالای ۹۰ متر و در شمال ۱۲۰ متر است که این مسأله روز به روز توان تامین مسکن برای اقشار کم درآمد را غیرممکن می‌کند.بنابراین در حوزه باید با استفاده از سازندگان دولتی وضعیت مسکن را به سمت تولید مسکن کوچک اندازه ببریم تا در یک حالت ترکیبی بتوانیم ۲۰ درصد واحد‌های کوچک اندازه بسازیم و به صورت مسکن اجاره‌ای اجتماعی در اختیار افراد کم درآمد قرار دهیم.شهردار منطقه اما از وجود شرخرها در مدیریت این بخش خبر داده و گفته، «دلال‌ها و شرخرها اجازه نمی‌دهند شهرداری جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرد.» چگونه؟ «محمودی» دل پری از مافیای عجیب و غریب این منطقه دارد:«دلال‌ها شرخر اجیر می‌کنند و اجازه نمی‌دهند ما اعمال قانون کنیم. متأسفانه احکام هم به‌قدری ضعیف است که سایرین تشویق به ساخت و ساز می‌شوند. مثلاً در یکی از احکام آمده که با کلیدساز به نحوی که به قفل آسیب وارد نشود، در باز شود. این یعنی وارد نشویم، چون پشت درها با میله‌های آهنی بزرگ مسدود می‌شود! یا می‌گویند صرفاً برای کمیسیون ماده 100 گزارش تهیه شود، خب یعنی ما فقط دید و بازدید انجام دهیم!»او ادامه می‌دهد: «ما با دادستان ناحیه 37 هم صحبت کرده‌ایم، وقتی شبانه می‌سازند و هیچ ایمنی و مقرراتی هم رعایت نمی‌شود، نمی‌توان با صحبت جلویشان را گرفت. احکام ماده 100 هم که به هیچ وجه قابل اجرا نیست. به جرأت می‌گویم حتی یک ملک هم در تهران با حکم کمیسیون ماده 100 تخریب نشده، چون ضمانت اجرایی کافی ندارد.
از اجاره پشت بام تا زیر پله و   زیرزمین
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه