صفر تا صد ماجرای پرونده باغات تهران از زبان چمران

ساخت و ساز در پایتخت رونق می گیرد؟

گروه جامعه - رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی درباره پرونده ایرادات قانون باغات، رویکرد کامل شورای ششم در این زمینه، تعداد پرونده های دردست بررسی، خرید باغات بزرگ توسط شهرداری و شرایط ساخت و ساز در پایتخت و ... ارائه داد.به گزارش اقتصادسرآمد، سال ۸۳ و در شورای دوم بود که لایحه برج‌ ـ باغ به‌عنوان تدبیری از سوی این شورا به‌ویژه مهدی چمران، رئیس وقت شورای شهر تهران برای حفاظت از باغات تهران به تصویب شورای شهر رسید و سه سال بعد، به‌عنوان یکی از پیوست‌های طرح جامع تهران به رسمیت شناخته شد. این مصوبه سال ها اجرا شد تا اینکه شورای پنجمی‌ها فعالیت خود را آغاز کردند.در راستای بررسی موضوعات مختلف پرونده باغات، فارس با مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشسته که جزئیات آن به شرح ذیل است.
موضوع  پرونده باغات طی هفته اخیر با حواشی مختلفی همراه شده ماجرای دقیق و رویکرد شورای ششم در این زمینه چیست؟
روند فعلی در مورد پرونده باغات همان روند قانونی است که در حال دنبال شدن بوده و تغییری نکرده است البته ما در شورای ششم دقت بیشتری داشته و در تعیین مصادیق باغ دقیق عمل می‌کنیم اعضای شورای شهر همه در این زمینه  دغدغه دارند که موضوع به صورت دقیق و جامع دنبال شود.
سرانجام اصلاح و ابلاغ قانون باغات چگونه بوده است؟
قانون باغات در دوره‌های گذشته اجرا نمی‌شد و تنها صورت ظاهری داشت که ما با تلاش‌هایی که در شوراهای قبلی انجام دادیم و به مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتیم قانون حفظ باغات سرانجام اصلاح و ابلاغ شد و شورای شهر با شهرداری اظهارنظرها را انجام می‌دهند و رأی نهایی را بر اساس قانون شورای شهر ارائه می‌دهد.
سال‌ها است که در این زمینه تلاش شده و مشخص شده است که باید رأی نهایی را شورای شهر بدهد این در حالی است که پیش از این پرونده‌ها جهت بررسی به دیوان عدالت اداری می‌رفت و دیوان رأی‌هایی را که شورای شهر می‌داد بسیاری از موارد باطل یا لغو می‌کرد و اصلا می‌گفتند این موضوع حتی ارتباطی به شورای شهر ندارد ولی اکنون مشخص شده که شورا باید رأی بدهد و شرایطی که در حال حاضر در آن هستیم مدیون تلاش‌هایی است که در دوره‌ةای قبل شورا انجام گرفته است.
علت ایحاد حواشی در مورد پرونده باغات چیست؟
اگر در حال حاضر تخریب و حملاتی را علیه شورای ششم شروع کرده‌اند کاملا سیاسی است. سابقه این کار به دوره‌های قبل از شورای پنجم می‌رسد که تبدیل به قانون فعلی شده البته قانونی که در حال اجرا شدن در شورای چهارم بود.
آیا برنامه شورای شهر ششم برای همه پرونده های باغات با متراژ متفاوت یکسان است؟
ببینید فلسفه کاری ما این است کسی که درخت و باغ را دارد نباید نقره داغ کنیم الان کسی که زمین آن درخت دارد زمینش ارزشش را از دست می‌دهد و یک زمین دیگری که گاهی محل دفن زباله‌ها و خاکریزها شده ارزش بیشتری پیدا می‌کند چرا که درخت ندارد. موضوع ما در مورد باغات بزرگ نیست چرا که رویکرد در مورد باغات بزرگ متفاوت است.
آیا تصمیمی برای خرید باغات بزرگ تهران و تبدیل آن به فضای سبز دارید؟
ببینید، در آن زمان‌های قبل که ما در شورا بودیم طی یکسال 6 باغ مانند باغ خسروشاهی و ملک توسط شهرداری خریداری شد که همه چند هکتاری بود و این موضوع سبب افزوده شدن فضای سبز پایتخت شد.اکنون هم بنا داریم اگر بودجه به دست‌مان برسد باغ‌های بزرگ را خریداری کنیم و به فضای سبز عمومی تبدیل شود تا همه مردم به خوبی بتوانند از آن استفاده کنند البته اگر مالکان نخواهند موضوعش بحث دیگری است منظور ما اکنون در مورد باغات خانه باغ‌های 500 تا هزار متری است که درخت‌های کمتری دارد بر اساس برنامه‌ای که در شورای پنجم مدنظر قرار گرفت افرادی که این خانه باغ‌ها را دارند 15 درصد بیشتر نمی‌توانستند بسازند و حداکثر هم در دو طبقه به آنها مجوز داده می‌شود این در حالی است که ممکن است یک زمین در مجاور همین باغ که تبدیل به خاکروبه شده بتواند در 60 درصد و در 6 طبقه بسازد.
لذا همین مسأله سبب می‌شود مالکان خانه باغ‌ها بروند درخت‌هایشان را خشک کنند و شورای پنجم با این اقدام دشمنان درختان را زیاد کرد. با قانونی که آنها گذاشتند مالکان این باغ‌ها ده‌ها برابر ضرر می‌کنند. در سال 98 تنها دو پرونده باغات و سال 99 هیچ یک از این باغ‌ها بر اساس گزارش معاونت شهرسازی و معماری جهت ساخت و ساز با شرایط 15 درصد فقط در دو طبقه که شورای پنجم گذاشته بود ساخت و ساز در آنها انجام گرفت به نظر ما باید سعی کرد که مردم را تشویق کنیم که درخت بکارند نه آنها را نقره‌داغ کنیم. باید دور از نگاه و جنجال سیاسی عمل کرد.
برخی عدم کارآیی دوره‌های گذشته را اکنون می‌خواهند جبران کنند ولی ما می‌گوییم حداقل اگر تشویق نمی‌کنید که درخت کاشته شود به فضای سبز ضرر نرسانید.
چه برنامه ای برای پیشگیری از قطع درختان در صورت اصلاح قانون باغات دارید؟
با دادستان تهران صحبت‌هایی خواهیم داشت تا قانونی جامع در مورد قطع درختان اعمال شود به طور مثال برای قطع درخت سه تا 6 ماه حبس و جریمه‌های نقدی سنگین در نظر گرفته شود که این جریمه‌ها بسته به بن درخت و تعداد آنها متفاوت است که قاضی باید تشخیص بدهد که  البته این جریمه‌ها را دوره‌های قبل مدنظر قرار دادیم و اکنون می‌خواهیم این مسأله مورد توجه باشد.
پول حاصل از جرائم قطع درخت چگونه باید هزینه شود و سرانه فضای سبز تهران برای هر شهروند چقدر است؟
با پول حاصل از جرائم قطع درخت هم باید فقط فضای سبز ساخت نه اینکه آن را برای توسعه حقوق و یا توسعه بزرگراه‌ها در نظر گرفت در سال‌های قبل که ما در شورای شهر بودیم با اقداماتی که به توسعه فضای سبز انجام دادیم 9.5 متر سرانه فضای سبز به 16 متر برای هر نفر رسید و زمانی که شورا را ترک کردیم این رقم 16 مترمربع بود و در طی شورای پنجم به میزان بسیار اندکی به این سرانه افزوده شد.
ساخت و ساز در پایتخت رونق می گیرد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه