قطره چکانی ارز نساجی ها در سال مانع‌زدایی‌ها « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

نساجی امروز لنگ پول است

گروه صمت - صنعت پوشاک و نساجی کشور که می تواند سهم بالایی در اشتغالزایی، رشد صنعت و حتی صادرات  در سال تولید، پشتیبانی ‌ها، مانع زدایی‌ها، داشته باشد، گرفتار موانع و مشکلات متعددی شده که دستگاه‌های مسئول باید برای مانع زدایی در این صنعت مهم تعجیل کنند.  صنعت نساجی که یکی از مهمترین صنایع کشور بوده و نقش مهمی در اشتغالزایی و رشد اقتصادی داشته است، طی سالهای گذشته دچار رکود شدید شده و هر روز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند، گویا صنعتی که در زمانی سهم بالایی در درآمدزایی کشور داشته، به فراموشی سپرده شده  و کمتر مسئولی به صورت جدی در صدد رفع مشکلات آن است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در ادامه نامگذاری سال‌های متوالی و متمادی به نام‌های مرتبط با تقویت توان اقتصادی و همچنین پیشرفت و تقویت کننده استقلال ملی و توانمند اقتصاد کشور با هدف امنیت و آسایش اجتماعی، امسال نیز حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، سال 1400 و سال آغاز قرن پانزدهم را به عنوان سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" نام گذاری کردند.تولید شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که منجر به کالا و خدمات می‌شود. از سوی دیگر تولید منشاء تامین نیازهای مهم و اساسی و همچنین نیازهای مرتبط با آسایش زندگی است. از این منظر هر تولیدی لزوما تامین کننده نیازهای مهم و اساسی و نیازهای مرتبط با احساس امنیت و آسایش زندگی نیست.
به اعتقاد فعالان این حوزه سیاست‌گذاری‌های غلط و کم‌‌توجهی به این بخش، صنعت پوشاک کشور را در سراشیبی قرار داده و افول این صنعت را رقم زده است. امروز ایران می‌‌توانست از مزیت خود در توسعه و رشد اقتصادی بهره بگیرد اما جای خود را به رقبایی همچون چین و بنگلادش داده است که یک‌چهارم پوشاک مصرفی جهان را تولید می کنند. متأسفانه کشورمان امروز به یکی از عمده ‌ترین واردکنندگان پوشاک از این کشورها تبدیل شده  و در قاچاق پوشاک نیز رتبه نخست را در اختیار دارد.
قطره چکانی ارز در حوزه نساجی در سال مانع‌زدایی‌ها
محمد سيف‌الهي فخر، مشاور واحدهاي صنعتي و كارشناس نساجی در اینباره به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: حوزه نساجی امروز لنگ پول است به نحوی که برای واردات الیاف و انواع ماشین آلات به حدود یک میلیارد دلار ارز نیازمند است که این میزان ارز فقط برای نیازهای ضروری و حل مشکلات آنهم به صورت مقطعی است اما دولت به جای تأمین این ارز تولیدکننده را معطل کرده و در نهایت به صورت قطره چکانی تخصیص ارز را انجام می دهد.
روند بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی
به گفته فخر، در صنعت نساجی بیش از یک میلیون نیروی کار مشغول فعالیت هستند و باید دولت برای حفظ این اشتغال و رفع مشکلات این بخش چاره اساسی به کار گیرد، در غیر این صورت روند بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی در این صنعت تشدید خواهد شد".وی با اشاره به این مهم که، در سال جاری که به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده، درصدد است تا به بررسی جدی وضعیت صنعت نساجی کشور و کمک به رفع مشکلات آن بپردازد، 
قیمت مواد اولیه در کشور بالا است
وی افزود: هر چند در حال حاضر واردات کالای خارجی به کشور ممنوع است اما تولیدکنندگان  معتقدند که قیمت مواد اولیه در کشور بالا است و از سوی دیگر با توجه به اینکه برخی از لوازم جانبی تولید پوشاک تحریم است و تولیدکنندگان هنگام تولید پوشاک با مشکلاتی مانند کمبود دکمه‌های فلزی و گرانی پارچه مواجه هستند، همین امر باعث شده که میزان تولیدات آنها روند نزولی به خود بگیرد. 
کشور وضعیت نامناسب تولید پارچه
مشاور واحدهاي صنعتي و كارشناس نساجی، تصریح کرد: علاوه بر این یکی از مشکلات صنعت پوشاک در کشور وضعیت نامناسب تولید پارچه است  چراکه تعداد محدودی در این حوزه فعال هستند و از این‌رو سرمایه‌گذاری و ارتقای کیفیت در این کالا ضروری است.
تولید از جمله بخش نساجی را می‌توان مهم‌ترین رکن و اساسی‌ترین مسئله در اقتصاد یک کشور برشمرد و افزایش و رونق تولید را می‌توان مهم‌ترین عامل در پیشرفت و تعالی کشور، نه تنها در زمینه اقتصادی بلکه در تمام زمینه‌های دیگر همچون موضوعات اجتماعی، فرهنگی، علمی و فناوری و حتی سیاست داخلی و خارجی دانست. در واقع کشوری که در آن تولید شرایط مطلوب و روبه‌رشدی داشته باشد، اقتصاد آن کشور از ثبات و رشد مناسبی برخوردار خواهد بود و کشوری که اقتصاد با ثبات و روبه‌رشدی داشته باشد، اهتمام، تمرکز و قدرت بالاتری در پرداختن به موضوعات اجتماعی،‌ فرهنگی، علمی و فناوری خواهد داشت و در سیاست خارجی با اقتدار و صلابت بالاتری رفتار خواهد کرد و سیاست‌های داخلی را نیز با قوت و ثبات بالاتری اجرا خواهد کرد. اگر در کشور تولید افزایش یابد و رونق بگیرد، درآمد دولت ار محل درآمدهای مالیاتی ( به عنوان یک درآمد پایدار) افزایش خواهد یافت و کسری بودجه یا به طور کامل رفع خواهد شد و یا تاحدود زیادی کاهش خواهد یافت و در نتیجه تورم کاهش خواهد یافت.  بیکاری یکی از چالش‌های مهم امروز کشور است. به سبب بیکاری، بسیاری از معضلات اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، سرقت و مفاسد اخلاقی افزایش می‌یابد و آسیب‌های جدی و گاها جبران ناپذیری به جامعه وارد می‌آید. با حمایت از تولید به ویژه در بخش نساجی، تولید افزایش و رونق خواهد گرفت که موجب افزایش فرصت‌های شغلی و کاهش بیکاری خواهد شد.
نساجی امروز لنگ پول است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه