عوامل وضع کنونی مسکن،هنوز برسرکارند « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

چالش پیش‌روی طرح جهش مسکن چیست؟

گروه راه و ساختمان - یک ماه پس از ثبت‌نام از متقاضیان خانه‌های دولتی در طرح موسوم به «تولید یک‌میلیون مسکن‌ در سال»، اطلاعات به‌دست‌آمده، حاکی از ان است که به دلیل آنچه «محدودیت تامین زمین» عنوان شده، فقط در ۱۷ استان، امکان ثبت‌نام برقرار است. دولت در بیش‌ از نیمی از شهرها، نتوانسته زمین تامین کند. تازه در همان استان‌های مجاز به ثبت‌نام نیز عمده جانمایی‌ها در شهرهای جدید است. ملاکان حقوقی، مالک اصلی زمین‌های داخل شهرها هستند و چون «احتکار ملک» هیچ هزینه‌ای ندارد، زمین واگذار نمی‌کنند. گروگان‌‌‌گیری زمین‌‌‌های مستعد برای ساخت‌وساز در شهرها از سوی ملاکان حقوقی، منجر به اکران ناقص طرح ساخت یک‌میلیون مسکن در سال در فاز اول اجرا شده و دولت را در اجرای این طرح با مشکل روبه‌رو کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد انجماد املاک و زمین‌‌‌های دارای ظرفیت و استعداد ساخت‌وساز در درون شهرها از سوی ملاکان حقوقی در نبود اهرم‌‌‌های موثر و بازدارنده مالیاتی باعث شده است طرح ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال که به تازگی از سوی دولت آغاز شده است نیز با معضل کمبود زمین برای اجرا همراه شود. این موضوع منجر به اکران ناقص این طرح در فاز اول، یعنی اولین مرحله ثبت‌نام از متقاضیان شده است.
در حالی که مطابق با مفاد قانون جهش تولید مسکن که دو ماه قبل یعنی ۲۴ شهریور ماه ابلاغ شد، ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی برای چهار سال پیاپی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت اما، عملا در فاز اول که ثبت‌نام از متقاضیان برای واحدهای مسکونی این طرح است، تامین زمین در ۱۴ استان با بن بست مواجه شد. این در حالی است که در ۱۷ استانی که دولت در آنها اقدام به ثبت‌نام از متقاضیان کرده است نیز به دلیل کمبود شدید زمین در محدوده داخلی شهرها به‌خصوص در کلان‌شهرها ومراکز استان‌‌‌ها، عمدتا قرار است واحدها در حومه شهرها و شهرهای جدید احداث شوند.
کمبود زمین چالش پیش‌روی مسکن ملی
در این خصوص میثم مهرپور، کارشناس مسکن به اقتصادسرآمد، گفت: زمین‌های رایگانی که برای نهضت ملی مسکن درنظر گرفته‌ شده‌ و تسهیلات دولتی که قرار است برای این طرح پرداخت شود به ساخت خانه‌هایی منجر می‌شود که تاحدودی ارزان است. البته از این جهت که خانه‌ها به افرادی تعلق می‌گیرند که تاکنون از تسهیلات مسکن استفاده نکرده‌اند یک اتفاق خوب است. اما کمبود زمین به این منظور موضوعی است که پیش بینی آن چندان مد نظر نبوده است.
مسکن ملی باعث کاهش تقاضا درسایر بخش‌ها نخواهد شد
وی افزود: این که گفته شود طرح مذکور باعث کاهش قیمت مسکن در شهرهایی مانند تهران می‌شود، چندان درست به‌نظر نمی‌رسد. طرح‌هایی مانند مسکن مهر، مسکن ملی و طرح اخیر عناوین و اهدافی دارد که نمی‌تواند باعث کاهش تقاضا در سایر بخش‌ها مانند تقاضای مسکن در مناطقی از تهران شود. در این مناطق جنس تقاضا متفاوت است، همان‌طور که در مورد مسکن مهر هم شاهد بودیم اجرای آن باعث کاهش قیمت مسکن در تهران نشد.
هنوزکارگزاران مسکن مهر برسرکار هستند
وی تصریح کرد: متاسفانه طی این سه ماه که دولت سرکار آمده است در بخش ساخت انبوه مسکن اخبار خوبی نشنیده‌ایم. حتی همان‌هایی که 8 سال وضع مسکن را به شکل کنونی درآورده‌اند هنوز سرکار هستند؛ دولت برای بخش مسکن چهره‌های اجرایی مفیدی را به‌کار نگرفته است.
اگر دولت حمایتش را از بخش خصوصی شروع کند
مهرپوربا اشاره به نیاز تلنبار شده 7 تا 8 میلیونی مسکن در کشور گفت: اگر دولت حمایتش را از بخش خصوصی شروع کند ما حاضر هستیم هرگونه تضمین و تعهدی بدهیم که از پس ساخت یک میلیون مسکن در سال بر می‌آییم. ما می‌توانیم طی 40 روز کارگاه‌مان را تجهیز کنیم و بعد از یکسال مسکن‌ها را تحویل بدهیم. این درحالی است که مشکل کمبود زمین نیز در طرح مسکن ملی به آن افزوده شده است.
نهضت ملی ساخت مسکن چند وقتی به‌ راه افتاده است و تا کنون بیش از یک میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که باید دولت چند وقت بعد از بین متقاضیان دست به انتخاب بزند تا واجدان شرایط را شناسایی کند، البته متقاضیان در شرایط ثبت‌نام پذیرفته‌اند که نتیجه بررسی دولت هرچه باشد حق اعتراض نخواهند داشت. طرح «مسکن ملی» که در دولت قبل معرفی شد یک طرح ضعیفی بود، قرار بود براساس این طرح در سال 400 الی 500 هزار مسکن ساخته شود اما کار به بن بست خورد. دولت هم هرجا به مشکل برخورد سراغ بنیاد مسکن و بخش‌های دولتی رفت.
آن طور که بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد فعلا دولت تنها در ۱۷ استان کشور موفق به تامین زمین شده است و در همین ۱۷ استان هم ثبت‌نام از متقاضیان آغاز شده است. این استان‌‌‌ها شامل البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، گیلان، فارس، مازندران، مرکزی، یزد و هرمزگان هستند. این در حالی است که به دلیل عدم‌تامین زمین در داخل بسیاری از شهرهای واقع در این استان‌‌‌ها، عمده ساخت‌وسازها در شهرهای جدید اطراف شهرهای مادر انجام خواهد شد. طی این سه ماه که دولت سرکار آمده است در بخش ساخت انبوه مسکن اخبار خوبی نشنیده‌ایم. حتی همان‌هایی که 8 سال وضع مسکن را به شکل کنونی درآورده‌اند هنوز سرکار هستند؛ دولت برای بخش مسکن چهره‌های اجرایی مفیدی را به‌کار نگرفته است.
چالش پیش‌روی طرح جهش مسکن چیست؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه