اختلاف نظر در اجرای طرح امنیت غذایی و پشتیبانی از تولید«اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

ادامه مشکلات کشاورزی در سال مانع‌زدایی‌ها

گروه تولید - مقام معظم رهبری همه ساله راهبردهای یکساله کشور را در قالب شعار سال و از طریق سخنرانی عمومی اعلام می‌کنند و امسال نیز شعار سال رنگ و بوی توجه به تولید و تقویت بنیه داخلی دارد. این بار ایشان در سخنرانی نوروزی، راهکار ویژه‌ای را نیز پیشنهاد دادند که به نظر می‌رسد بازار سرمایه می‌تواند نقش مهمی در تحقق این فرمایشات داشته باشد. مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی امسال فرمودند: «خود مردم با سرمایه‌های خرد و کلان وارد فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در تولید شوند. این نیاز به سازماندهی دارد تا هر کسی بداند با سرمایه کم چطور می‌شود به تولید کمک کرد.»
به گزارش اقتصادسرآمد، درنگاه اول این فرمایشات می‌تواند توصیه‌ای به مردم برای توجه به سرمایه‌گذاری‌های مولد باشد، اما به نظر می‌رسد مسئولان در جهت تحقق این امر دو وظیفه خطیر داشته باشند، یکی افزایش ابزارها و تقویت زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در جهت انتقال سرمایه‌های خرد به تولید و دیگری فرهنگ‌سازی و آشنا کردن مردم با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری. در این میان اما صنعت کشاورزی آسیب‌پذیرتر از گذشته در میان هیاهوی آهن و خودرو و تحریم‌های مترتب به آن گم شده و کسی به این بخش به رغم آسیب جدی وارده شده به آن توجهی ندارد و یا اگر هم هست به شدت کم است.
متأسفانه در برخی موارد قوانین را به گونه‌ای وضع یا تفسیر کردند که متهم اول وزارت جهاد کشاورزی شناخته می‌شود در حالی که نقش نهادهای دیگر و متولیان اصلی مغفول مانده و کسی هم به آن‌ها توجه نمی‌کند. خیلی‌ها تصور می‌کنند که کار جهاد کشاورزی صرفاً تولید است، در حالی که ما باید در حوزه رفع موانع، تسهیل امور و هدایت مردم نیز فعالیت کنیم که بخشی از آن مربوط به اقدامات فرهنگی است. معیشت مردم این روزها نباید به خاطر موانع کوچک با نوسان مواجه شود و این دغدغه را باید در تمام بدنه سازمان جهاد تقویت کرد.
ادامه مشکلات کشاورزی در سال تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها 
زینب عسگری کارشناس کشاورزی در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد با اشاره به این مطلب که سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در حال حاضر با بروکراسی پیچیده‌ای درگیر هستند که باید با اجرای طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی تسهیل شود، به خبرنگار ما، می‌گوید: یکی از امتیازات اقتصاد ایران برای افزایش صادرات غیر نفتی و به تبع آن درآمدهای ارزی افزایش میزان تولید و صادرات محصولات کشاورزی است. موضوعی که با توجه به وجود اقلیم های مختلف و زمین‌های حاصلخیز در کشور کاملا امکان تحقق دارد.
رفع موانع تولیدات کشاورزی درراستای تحقق منویات مقام معظم رهبری
وی با بیان این مهم که طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی درراستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای پشتیبانی‌ و مانع زدایی‌ در حوزه کشاورزی است تا راه‌کارها در این زمینه اجرایی شوند، افزود: توجه به این بخش  از جهت رسیدگی به معیشت مردم و همچنین امنیت غذایی مهم است. در این امر تردیدی وجود ندارد و مجلس یازدهم آنچه در توان دارد برای این بخش انجام خواهد داد و چیزی را فروگذار نکرده است و نخواهد کرد.
اختلاف نظر بر سر راهکارهای اجرای طرح امنیت غذایی و پشتیبانی از تولید
وی با اشاره به اختلاف نظرها برای طرح امنیت غذایی و پشتیبانی تولید، گفت: نکته‌ای که درباره «طرح امنیت غذایی و پشتیبانی تولید» وجود دارد، این است که در مورد مسئله اختلاف‌نظری وجود ندارد؛ اینکه باید بخش کشاورزی را تقویت کرد، موانع تولید آن را برطرف و از این بخش پشتیبانی کرد. اما اختلاف‌نظرها بر سر راهکار است.
ایجاد تغییرات؛ روح جدید به بخش کشاورزی
عسگری با اشاره به اهمیت ایجاد تغییرات در بخش کشاورزی، ابراز داشت: پیشنهاد جدی این است که به سمت فعال کردن ساختارهای موجود برویم. از افرادی که کننده این کارها هستند و می‌توانند واقعاً این بخش را حرکت دهند، استفاده کنیم. پیشنهادهای فعالان مختلف در این بخش را استفاده کنیم. باید با اندکی تغییر در فرآیندها از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و با این چیزی که در حال رخ دادن است، روح جدیدی به بخش کشاورزی داد.
طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در ارتباط با طرح «پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی»، طرح حاضر نسبت به چابک‌سازی و تمرکز دولت بر وظایف نظارتی و هدایتی، رفع تعارض منافع، توانمندسازی تشکل‌های مردمی و ساماندهی نظام‌های بهره‌برداری، رویکرد روشنی ندارد. ه همين منظور حمایت از تولید، مردمـي كردن بهره وري كشاورزي، اقتصادي كردن توليد، توسعه و گسترش صادرات محور و تقويـت جريـان ورود سرمايه هاي مردمي به بخش کشاورزی از جمله موارد پشـتيباني از توليد است.
در همین راستا پشتيباني از توليد، ضروري است و با راه اندازی مراکز خدمات غیر دولتی کشاورزی به عنوان نهاد و شبكه غيردولتي براي انتقال و اشاعه دانش، در سـطح دهستان ها به عنوان پشتيبان بنيادي توليد، بيش از پيش مورد توجه قرار گیرد. مردمي كـردن دانـش گسـتري در كشـاورزي تحـت عنـوان "سهم بري دانش از توليد" به صورت جدي در اولويت برنامه هاي سـازمان است که با ارتقاي ضريب نفوذ دانش در كشاورزي، امر پشتيباني از توليد، توسط سازمان در تحقق شعار سال فراهم خواهد شد.
ادامه مشکلات کشاورزی در سال مانع‌زدایی‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه