قدرت برتر ایران در عرصه دریایی

نیروی دریایی جمهوری اسلامی مظهر اقتدار ایران اسلامی در دفاع از مرزهای آبی است. امروزه نیروی دریایی ضمن تلاش موفق در عرصه روزآمدسازی و توانمندسازی خود با نمایش وحدت و همدلی با دیگر نیروهای مسلح توانسته است تا یک قدرت نوظهور در عرصه امنیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به منصه ظهور برساند.
به گزارش اقتصادسرآمد ازایرنا ،  هفتم آذر یادآور پایمردی‌ دلاوران نیروی دریایی است که توانستند در عملیات مروارید، نیروی دریایی رژیم بعثی عراق را به طور کامل از صحنه نبرد حذف کنند. این نیرو افزون بر حفظ و تأمین مرزهای آبی، راهبرد حضور در عرصه بین‌الملل را طبق رهنمودهای کارگشای فرماندهی معظم کل قوا همواره در دستور کار خود دارد و به عنوان ارگانی قدرتمند، همگام با رزمندگان اسلام در نبردهای زمینی و هوایی کشورمان در هشت سال دفاع مقدس حماسه آفرید که از مهمترین آنها می‌توان به عملیات‌ پرافتخار مروارید اشاره کرد که در هفتم آذر ۱۳۵۹ خورشیدی به مرحله اجرا درآمد. در این عملیات نیروی دریایی موفق شد، پایانه‌ های نفتی «البکر و الامیه»‌ واقع در اروندرود را از دشمن باز پس گیرد. در جریان این نبرد نابرابر دریادلان نیروی دریایی افزون بر نابودی بزرگترین پایانه صدور نفت منطقه از توان نظامی رژیم بعث در دریا به شدت کاستند؛ رویدادی که خود مقدمه‌ای برای گشایش‌های بعدی در پهنه دریا شد.
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با طراحی برنامه‌های راهبردی تاکنون توانسته است، دستاوردها و توفیقات زیادی را برای کشور چه در بخش حضور در حوزه ماموریت جدید تا دریای مدیترانه و اقیانوس آرام و چه در بخش اعمال سیادت دریایی و حفظ امنیت برای خطوط مواصلاتی تجاری و مبارزه با دزدان دریایی و ... کسب کند.
در همین راستا دریادار جانباز ناصر سرنوشت با بیان اینکه عملیات مروارید یک عملیات ترکیبی بود، اظهار داشت: در عملیات غرورآمیز مروارید به جرات می‌توان گفت که ۹۰ درصد ناوگان نیروی دریای رژیم بعث منهدم شد و دیگر امکان صدور نفت از پایانه‌های عراقی به دیگر کشورها از طریق دریا از میان رفت و شاهرگ اصلی اقتصادی کشور عراق در عملیات مروارید به طور کلی قطع شد. ناوچه پیکان با یک تیم کارشناسی و هماهنگ توانست که ضربات جبران‌ناپذیری را بر نیروی دریایی بعثی‌ها وارد سازد و نیروی دریایی کشوری را که مورد حمایت همه جانبه دیگر کشورها بود از کار بیاندازد و این مسأله تنها به اتکاء و از خودگذشتگی تکاوران و کارشناسان نیروی دریایی میسر شد. بزرگ مردانی که با وجود تمامی مشکلات و کمبودها در زمینه تجهیزات توانستند، افتخاری به بلندای تاریخ بر این مرز و بوم به یادگار بگذراند.
در این ارتباط همسر شهید ناخدایکم محمود زارع یزدان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقتدار نیروی دریایی در زمان جنگ تحمیلی و پس از آن می گوید: عملیات مروارید با پیروزی رزمندگان اسلام پایان یافت. شهادت چندین تن از جان برکفان نیروی دریایی و دیگر رزمندگان در میدان نبرد خلیج فارس سبب شد که اقتدار ایران اسلامی روزافزون شود و پرچم کشورمان در پهنه دریای نیلگون خلیج فارس برای همیشه به اهتزاز درآید. گرچه در طول هشت سال جنگ تحمیلی خانواده‌های رزمندگان همیشه چشم انتظار و نگران عزیزان خود بودند اما تنها یک هدف واحد داشتند و آن عزت و اقتدار ایران اسلامی بود. همسران و مادران رزمندگان نه‌تنها مانع از اعزام همسران و فرزندان خودشان به مناطق عملیاتی نمی‌شدند، بلکه بهترین یاوران برای آن‌ها و در غیاب آنان بهترین سرپرست خانواده بودند و فرزندان رزمنده و عاشق شهادت را پرورش دادند.
نگارش خاطرات جنگ تحمیلی یک ضرورت است تا نسل‌های بعدی انقلاب بدانند که رزمندگان اسلام برای دفاع از مرز و بوم این کشور چه جانفشانی‌هایی را انجام دادند. مکتوب شدن وقایع جنگ تحمیلی به مثابه ثبت بخش مهمی از تاریخ این سرزمین است؛ جنگی که به کشور و ملت تحمیل شد و پیامدهای آن پس از گذر سال‌ها، همچنان ادامه دارد. دریادار سرنوشت بر این باور است که در میان تمام نوشته‌ها، نانوشته‌هایی از ناگفته‌های جنگ بر زمین مانده است که شاید هرگز نه در جایی گفته شود و نه در جایی ثبت شود اما بخشی جدانشدنی و غیرقابل‌کتمان از تاریخ این مرز و بوم است. نیروی دریایی در تمام درگیری‌ها و عملیات‌ها نوک پیکان بود اما هیچگاه نتوانستیم همه خاطرات را بنویسیم. هر چند که من تمامی خاطراتم را نوشته ام اما ضرورت دارد تا یک متخصص تاریخ شفاهی بیاید و به ثبت و ضبط خاطرات دیگر بپردازد تا برای آیندگان به یادگار باقی بماند. 
امروزه درک‌ این‌ مساله‌ که نیروی دریایی باید بسیار قدرتمند باشد تا بتواند در مقابل نیروهای نظامی رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایستادگی کند، مهم است، چنانچه این موضوع از جانب‌ سیاستمداران ایران، به‌خصوص از سوی عالی ترین مقام کشور؛ یعنی مقام معظم رهبری، باعث شده نیروی دریایی در طول یک دهه گذشته همواره مورد توجه قرار گرفته‌ و با ایجاد تحول اساسی به بازوی اقتدار ایران در عرصه دریاها تبدیل شود.
دریادار ناصر سرنوشت، معتقد است که افزایش توان دفاعی و ارتقای روحیه سلحشوری نیروی دریایی در مواجهه با نیروهای استکباری بسیار درخشان است. استراتژی دریایی دربرگیرنده دیگر اجزاء قدرت‌ است‌ که‌ شامل دیپلماسی، محافظت و دفاع از تجارت در دریا، بهره‌برداری، حفاظت، نظارت و دفاع از منطقه‌ انحصاری‌ اقتصادی در دریا، دفاع ساحلی، امنیت مرزهای ملی، حفاظت از جزایر و همچنین‌ مشارکت در نگرانی‌های منطقه‌ای و جهانی مربوط بـه استفاده از اقیانوس‌ها، آسمان فراز اقیانوس‌ها و بستر دریاها است. رسیدن به اهداف مختلف استراتژی دریایی، شکوفایی قدرت‌ دریایی‌ را به همراه دارد که در بستر ایفای‌ کارکردهای‌ نیروهایی دریایی رقم می‌خورد. نیروی دریایی جمهوری اسلامی با استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های نوین توانسته اشراف کاملی بر آب‌های خلیج فارس به دست آورد که این مهم امروز از افتخارات نیروی دریایی کشور است.
حوزه دفاعی یکی از عرصه‌هایی است که از ابتدای انقلاب در شدیدترین تحریم‌های استکبار جهانی قرار گرفته است و حتی توافقنامه‌هایی مانند برجام نیز شامل تحریم‌های این حوزه نشد، در سال ۹۹ حوزه دفاعی کشورمان یکی از درخشان‌ترین دوره‌های خود و شاید بتوان گفت سریع‌ترین روند رشد را نسبت به سایر حوزه‌ها تجربه کرد. حوزه دریایی که یکی از عرصه‌های نمایش پیشرفت و اقتدار کشور در عرصه دفاعی است، توانست در سال‌های بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در شدیدترین تحریم های استکبار جهانی به دستاوردهای درخشان در زمینه دفاعی و دریایی برسد. ناوشکن بومی دنا، الحاق ناو بندر مکران، ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی و ناو موشک انداز زره نشان در کنار رونمایی از ۲ شهر موشکی نیروی دریایی سپاه و تولید موشک کروز دریایی «شهید ابو مهدی» با بردی بیش از هزار کیلومتر نشان‌دهنده جهش توان دریایی ایران است. به‌گفته دریادار امیر رستگاری رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، دنا از نظر سامانه هدایت آتش و سامانه جنگ‌های الکترونیک بهتر از ناوشکن‌های هم‌نسل خود است، ضمن این‌که سونارهای بهتری دارد و به سامانه مدیریت نبرد با پهپادها و ریزپرنده‌ها مجهز است. دریادار رستگاری ناوشکن دنا و مین‌شکار شاهین را تمام‌ایرانی و بومی توصیف کرده است؛ ویژگی که در سال‌های اخیر فرماندهان این نیرو در بیشتر موارد درباره محصولات و تولیدات صنایع دریایی به کار برده‌اند.
قدرت برتر ایران در عرصه دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه