رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو از چالش های توسعه صنعت دارویی کشور به« اقتصادسرآمد» می گوید

مسئولان بدانند !صنعت دارویی یک پیمانکار بی‌ارزش نیست

گروه صمت - صنعت داروسازی ایران با توجه به سهم زیادی که در تامین داروهای مورد نیاز داخل کشور دارد، اما آن طور که باید و شاید از حمایت های دولتی برخوردار نیست و از همین رو با چالش های زیادی در مسیر توسعه و پیشرفت صنعت دارویی کشور مواجه است. مشکل نقدینگی، واقعی نبودن قیمت دارو، مشکلات تخصیص ارز، عدم همکاری دستگاه های دولتی با صنعت، مهم ترین مشکلات و چالش‌های صنعت داروسازی کشور است. تجارت دارو که بعد از اسلحه به عنوان مهم ترین تجارت پرسود شناخته می شود، در ایران آن طور که باید نتوانسته به حق خودش برسد و برای کشور درآمدزایی ایجاد کند. زیرا، صادرات دارو علاوه بر اینکه موجب رونق کسب و کار دست اندرکاران صنعت می شود، می تواند برای کشور هم مفید باشد. این در حالی است که جمعیت ۴۰۰ میلیونی منطقه می تواند بهترین ظرفیت برای صادرات داروی ایرانی باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، تحقق شعار سال ۱۴۰۰،'تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها'، در بخش دارو و داروسازی اما با دیگر بخش‌ها می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد چرا که به طور مستقیم با جان انسان‌ها در ارتباط نزدیک است. امتداد سیاست‌گذاری ملی در قالب نامگذاری سال1400 تحت عنوان "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها"، انجام و این موضوع حاکی از اهمیت مؤلفه‌های تولید به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور است.
براساس منویات رهبر انقلاب اوضاع کسب‌وکار در کشور در سال مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها  باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود.ایشان مشوق‌های اندک در بخش تولید و همچنین بالاتر بودن شاخص هزینه تولید کننده از هزینه مصرف‌کننده در برخی سالها را مانع پیشرفت تولید دانسته و گفته‌اند: حرکت انقلابیِ جهش تولید در سال 99 آغاز و با استقبال مردم مواجه شد و این حرکت باید در سال 1400 که در واقع آغاز یک قرن جدید است، ادامه پیدا کند. صنعت داروی کشور نیز یا توجه به شعار سال درصدد گام برداشنت به جلو است اما موانع به قدری زیاد است که این حرک با کندی همراه شده است.
صنعت دارو در سال مانع‌زدایی‌ها
محمدعبده‌زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو در گفتگو با اقتصادسرآمد، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ که پشتیبانی از تولید و مانع زدایی نامگذاری شده است، به خبرنگارما می‌گوید: با توجه به اینکه تاکید رهبری بر حمایت از صنعت و تولید داخلی است، موانعی را با رئیس جمهور منتخب مطرح کرده‌ایم که صنعت داروسازی را دچار مشکلات زیادی ساخته است. معتقدیم که اگر این موانع از سر راه صنعت برداشته شود، مسیر توسعه و پیشرفت شرکت‌های داروسازی کشور هموار خواهد شد و این به نفع کشور است.
صنعت دارویی کشور یک پیمانکار ارزان قیمت
 و بی‌ارزش نیست
وی ادامه داد: در واقع مسئولین برای سیاست‌های کلان کشور، از وزیر گرفته تا کارشناس آن وزارتخانه و دستگاه مربوطه باید پاسخگوی مطالبات صنعت دارویی کشور باشند. مسئولین باید بدانند که صنعت دارویی کشور یک پیمانکار ارزان قیمت و بی ارزش نیست.
وظایف دولت در قبال صنعت دارویی
عبده زاده با اشاره به جایگاه صنعت تولید داروهای پیشرفته و «های تک» در دنیا که معدود کشورها و شرکت‌های داروسازی توان تولید آن را دارند، تاکید کرد: دولت، دو وظیفه در قبال صنعت دارویی و بیماران دارد. دولت باید از صنعت دارویی کشور به گونه ای حمایت کند که علاوه بر سودآور بودن برای تولیدکننده، پرداخت از جیب مردم و بیماران برای تهیه دارو، کمتر شود. نمی توان فقط به خاطر اینکه دارو گران به دست مردم نرسد، قیمت دارو را واقعی نکنند و صنعت ورشکسته شود.
تاکید بر حذف سیاست ارز چند نرخی دارو
وی با تاکید بر حذف سیاست ارز چند نرخی دارو، افزود: دولت باید ضمن حذف این سیاست چند نرخی، مابه التفاوت آن را برای کمک به بیماران، در اختیار بیمه ها قرار دهد. رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو خواستار شفاف سازی وزارت بهداشت در تخصیص ارز دارو شد و گفت: متاسفانه صنعت دارو ارز زیادی از محل ارز تخصیص داده شده از سوی بانک مرکزی دریافت نکرده است.
متاسفانه صنعت دارو ارز زیادی از محل ارز تخصیص داده شده از سوی بانک مرکزی دریافت نکرده است. به طوری که از ۸۱۵ میلیون دلار ارز تخصیص یافته بانک مرکزی فقط ۱۴۶ میلیون دلار به تولید داده شده و بقیه برای واکسن و تجهیزات بوده است که نباید به اسم صنعت تمام شود. در واقع، کمتر از ۲۰ درصد ارز تخصیص یافته برای تولید بوده است، در حالی که شرکت های تولید دارو در کشور نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش داده اند و در نوبت دریافت ارز هستند.
دولت برای تامین نقدینگی صنعت دارو باید کمک کند که بازپرداخت بدهی‌های بیمه‌ها به صنعت کاهش یابد و این مشکل با افزایش پوشش بیمه ای داروها امکان پذیر است، زیرا اگر پوشش بیمه ای داروهای بیماران سرپایی تا ۹۵ درصد بالا برود، علاوه بر این‌که پرداختی از جیب مردم کاهش می یابد، بیمه ها را تقویت می کند و آنها می توانند به صنعت دارو در به روز شدن پرداخت‌ها کمک کنند.این اقدام نیازمند اختصاص بودجه بیشتر در راستای مانع‌زدایی از بخش تولید و برای کمک به صنعت 
و مردم است.
 مسئولان بدانند !صنعت دارویی یک پیمانکار بی‌ارزش نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه