گزارش« اقتصادسرآمد» از سوءاستفاده تعمیرکاران از آشفته بازار لوازم یدکی

وضعیت نابسامان صنعت لوازم یدکی در سال مانع‌زدایی‌ها

گروه صمت - اعظم زندیه -  رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 1400شعار سال را تولید, پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها عنوان کردند, نامگذاری سال ها در دهه 90 نشان می دهد در طول این دهه رهبری به طور مشخص سه بار بر واژه تولید تاکید کرده اند پیش از این در سال های 99 و 98 نیز در عنوان سال از کلمه تولید استفاده شده است. البته سال 1397 نیز که عنوان حمایت از کالای ایرانی نام داشت در بطن خود حمایت از تولید را به همراه داشت. وضعیت شاخص‌های کلان بخش تولید به طور عام و بخش صنعت به طور خاص در سال‌های اخیر مؤید این موضوع است که با ادامه روند فعلی و کاهش رشد ارزش‌افزوده بخش صنعت و نیز کاهش سرمایه‌گذاری صنعتی، بخش صنعت کشور با رکود و تعطیلی واحدهای موجود مواجه خواهد شد و به دنبال آن اشتغال نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.
به گزارش اقتصادسرآمد، باید بتوان با خروج تولید از مظلومیت فعلی و رفع موانع مهمی چون پایین بودن سهم سرمایه گذاری نسبت به GDP، واردات غیرضرور، مقابله با قاچاق، اهلیت و ... و در بحث پشتیبانی از تولید توجه به اصولی چون؛صنعتی شدن و جلوگیری از خام فروشی، خصوصی سازی به معنای واقعی مبتنی بر حفظ نیروی کار و بازسازی و نوسازی واحد تولیدی و به کارگیری تکنولوژی و نوآوری، بکارگیری سیستم بانکی در راستای حمایت از تولید و فن‌آوری، راهبرد صادرات با بکارگیری تمام توان دیپلماسی و شناسایی و تسخیر بازارهای صادراتی، شاهد تحقق منویات رهبری معظم در پایان سال 1400 باشیم.
اما ضرورت شعار سال 1400 از آنجا ناشی می شود که با توجه به تولید, تمام بخش های اقتصادی اعم از سرمایه گذاری, مقابله با قاچاق و واردات و اشتغال رونق می گیرد. شعار حکیمانه رهبر معظم انقلاب برای امسال، این فرصت را مهیا کرد تا بازنگری دوباره ای بر قوانین، دستورالعمل ها و آئین نامه های برزمین مانده بخش انجام و ضمن شناسایی موانع با پشتیبانی  و رهنمودهای مقام معظم رهبری در آغاز سال، نسبت به رفع آن  گام های موثری برداشته شود.
وضعیت نابسامان صنعت لوازم یدکی در سال مانع‌زدایی‌ها
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، در خصوص مشکلات موجود در بازار لوازم یدکی و نبود حمایت از این بخش در سال مانع‌زدایی‌ها به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: بیشترین مراجعه به تعمیرگاه‌ها برای تعمیر خودروها مربوط به همان قسمت‌هایی است که قطعات بدون کیفیت در آن استفاده می‌شود و متاسفانه قطعاتی که در بازار موجود است از کیفیت لازم برخوردار نیست که این عامل مراجعه به تعمیرگاه را بیشتر از معمول کرده است.
ادامه مشکلات بازار لوازم یکی در سال پشتیبانی از تولید
علیرضا نیک‌آیین در پاسخ به این پرسش که در گذشته، مشکلاتی در زمینه تامین ابزار مخصوص و تجهیزات روز برای تعمیر خودروهای داخلی و خارجی وجود داشت. آیا در حال حاضر، این مشکل برطرف شده است یا خیر و چه راه‌حلی برای آن وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر مشکل مربوط به تامین ابزار مخصوص و تجهیزات روز برای تعمیر خودروهای داخلی و خارجی، برطرف نشده است. چرا که بخشی از موانع در این حوزه مربوط به تحریم‌هایی است که چندسالی است کشور درگیر آن است.
خودروسازان اطلاعات فنی را انتقال بدهند
این مقام صنفی، در ادامه تصریح کرد: خودروسازان باید اطلاعات فنی را انتقال بدهند و ابزار مخصوص را برای تعمیر در اختیار تعمیرکاران قرار بدهند. ولی متاسفانه در این خصوص، بسیار ضعیف عمل می‌کنند و هیچ‌گونه همکاری با اتحادیه  تعمیرکاران خودرو تهران ندارند.
تعمیرات غیراستاندارد به اصرار مالکان خودروها
 صورت می‌گیرد
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به این پرسش که به دلیل افزایش شدید قیمت قطعات و لوازم یدکی، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند قطعاتی که دارای ایراد هستند را به جای تعویض، تعمیر کنند و این موضوع در بازار، چقدر رایج است، تاکید کرد: متاسفانه، به علت گرانی قطعات و لوازم یدکی نو، مشتریان برای اینکه هزینه پایین‌تری را برای تعمیر خودرو خود پرداخت کنند، تصمیم می‌گیرند که قطعات را تعمیر کنند.
سوءاستفاده تعمیرکاران از آشفته بازار لوازم یدکی
نیک‌آئین تاکید کرد: دستمزد تعمیرکاران خودرو ابتدای هر سال تعیین شده و به همه واحدهای صنفی ابلاغ می‌شود و آنها موظفتد نرخ‌ها را در تعمیرگاه و در معرض دید مشتریان نصب کنند. لذا مشتریان نباید قیمت بالاتری بپردازند.
باتوجه به اینکه سال مانع‌زدایی‌هاست، امیدوار هستیم در سال جاری همانطور که مقام معظم رهبری نیز دستور داده‌اند، درصد قابل توجهی از موانع، علی‌الخصوص موانعی که داخلی بوده و هیچگونه ارتباطی هم با تحریم‌ها و شرایط سیاست‌های خارجی ما ندارند، برطرف شوند. تحقق تیراژ هدف‌گذاری شده برای سال ۱۴۰۰، مشروط بر رفع چالش‌ها و موانع پیش‌روی دو صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی و در راس آن، کمبود نقدینگی است.
باتوجه به اینکه تخصیص فولاد به قطعه‌سازان در بورس کالا دچار مشکل شده، سیاست‌های اتخاذی وزارت صمت در حوزه سهمیه‌بندی ورق فولاد مورد نیاز قطعه‌سازان و روش‌های اجرایی در سامانه بهین‌یاب، قطعه‌سازان را در تامین فولاد دچار چالش کرده است و آن‌ها را به سمت خرید از بازار آزاد سوق می‌دهد؛ باتوجه به همان مشکلات نقدینگی، تامین از بازار آزاد نیز برای قطعه‌سازان مقدور نیست.در سال‌ جدید که سالی سخت هم به سبب تحریم و کرونا بود، شاهد تلاش صنعت خودرو کشور برای افزایش ساخت داخل محصولات بوده‌ایم و پایان مونتاژکاری، دستاورد ارزشمندی بوده که در سایه تکیه بر توان صنعتگران داخلی به دست آمده است.
 وضعیت نابسامان صنعت لوازم یدکی در سال مانع‌زدایی‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه