پشتیبانی تولید وظیفه دولت است « اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

پویایی صنعت طیوردر گرو مانع‌زدایی ازتولید

گروه مانع زدایی از تولید-  اگر نگوییم هر روز، می توان گفت هر چند روز یک بار اخباری از بازار مرغ و یا مراحل تولید تا فروش آن اعلام می شود؛ این شرایط به گونه ای است که از لحاظ خبری مرغ را به یکی از جذاب ترین سوژه ها تبدیل کرده است. فارغ از موضوع جذابیت خبری، باید بر این نکته تاکید کرد که صنعت پرورش مرغ، سه ضلع مهم دارد که اگر هر یک در جایگاه خود به درستی عمل نکرده و یا مشکلاتی برای آن ایجاد شود، بر کل بازار تاثیر خواهد گذاشت. این ۳ ضلع عبارت است از تولید کننده، مصرف کننده و نهادهای دولتی نظارت بر این صنعت.
به گزارش خبرنگار اقتصاد سرآمد، پشتیبانی و مانع زدایی وظیفه مسئولان و دولت است که با شناسایی موانع و چالش‌ها و رفع این موانع از تولید کننده مرغ و فرآورده‌های گوشتی، پشتیبانی کند. این مهم که در راستای تحقق شعار سال 1400 توسط رهبر معظم انقلاب به سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مزین شده است باید صورت بگیرد. با توجه به نامگذاری سال  1400، مشخص است که طبق چند سال اخیر بیشتر اهداف اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری بوده و ایشان مردم و مسئولان را در جهت تقویت بخش اقتصادی کشور آگاه می‌کند.
مصوبه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در دولت گذشته مبنی بر ممنوعیت صدور مجوز برای واحدهای جدید مرغداری آن هم دلیل آن چه که تنظیم بازار تولید گوشت مرغ و جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران و سرمایه گذاران این حوزه اعلام شد، سرمایه‌گذاری جدید در صنعت مرغداری با وجود داشتن ظرفیت‌های بالقوه را وقفه ایجاد کرده است. دربخش مرغداری حدود 98 درصد تولید محصولات، توسط خود مردم، کشاورزان و بخش خصوصی انجام می‌شود، اما در ادامه پشتیبانی و مانع زدایی وظیفه مسئولان و دولت است که با شناسایی موانع و چالش‌ها و رفع این موانع از تولید کننده پشتیبانی کند.
ضرورت رفع موانع از صنعت مرغداری
 در سال پشتیبانی ازتولید
محمد دشتی استاد دانشکده کشاورزی در گفت و گو با اقتصادسرآمد با بیان این مطلب که، صنعت طیور کشور جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست، به خبرنگار ما، می‌گوید: اگر از حداکثر ظرفیت‌های ایجاد شده طی چند دهه اخیر برای تولید استفاده کنیم توان تولید کشور برای مرغ گوشتی تا سه میلیون تن افزایش خواهد یافت.
اهمیت ویژه‌ بخش عرضه و تقاضا محصولات کشاورزی 
وی در ادامه تصریح کرد: اقتصاد سیستمی است که اساس آن نظم دادن به توزیع کالا و خدمات است. بخش عرضه و تقاضا در حوزه محصولات کشاورزی و مرغداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کمبودهای غیر منتظره در بازار باعث ضرر تولیدکنندگان و آسیب مصرف کنندگان است‌. از این رو سیاستمداران با اتخاذ تصمیم های به موقع باید راهگشای مشکلات این حوزه باشند. 
این کارشناس صنعت مرغداری کشورمان تاکید داشت: باید توجه شود دیدگاه قدیمی ارائه خدمات از مزرعه تا سفره مصرف کننده منسوخ شده و از لحظه ای که تولیدکننده تصمیم به تولید محصول می گیرد باید به فکر بازار فروش محصول خود باشد. بنابراین تولید اهمیت زیادی دارد. از طرفی قیمت گذاری‌های دستوری دولت و میزان هزینه تمام شده برای محصول هم بر بازار فروش محصولات تاثیر می گذارد.
صنعت طیور کشورنیاز به مانع‌زدایی در بخش تولید دارد
دشتی با یادآوری این موضوع که صنعت طیور کشورنیاز به مانع‌زدایی در بخش تولید دارد، گفت: در سال گذشته با امحا جوجه‌های یک روزه بازار دچار چالش شد. متاسفانه از برج ۹ سال گذشته تا زمان حال گله‌های مولد که تولید کننده جوجه یک روزه بودند تعطیل شدند و مرغداران نمی توانند به سرعت آن را جایگزین کنند.استاد دانشکده کشاورزی تصریح کرد: اختلاف قیمت موجود بین درب مرغداری با مرغ فروشی‌های سطح شهر به نفع مرغ فروش‌ها ست و تولیدکننده هم‌چنان متضرر است. متاسفانه دولت با نرخ گذاری بر محصولات بدون در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید و نهاده‌های دامی تولیدکنندگان را ناراضی کرده است.
مهم‌ترین موانع شناسایی شده برای تولید در بخش کشاورزی شامل سرمایه، نیروی انسانی، نهاده های دامی وگیاهی، عوامل فیزیکی و دانش است، اگر مسئولان به این مسائل و چالش‌ها  توجه داشته و با برنامه‌ریزی برای رفع این موانع اقدام کنند، مسلماً به نتایج موردنظر و تحقق شعارسال 1400دست خواهیم یافت. فعالان عرصه دانش بنیان معتقدند با به کار بستن روش‌های نوین تولید و تأمین می‌توانند نقش موثری را در حل مشکلات حوزه نهاده های دامی ایفا کنند به شرط آنکه دولت با حذف موانع از آن ها حمایت کند.
«تأمین نهاده‌های دامی» کلیدواژه نام آشنای این روزهای صنعت کشاورزی است. کلیدواژه ای که مدتی است زیاد می‌شنویم و چالش‌های تکراری آن ماه‌ها است ورد زبان کارشناسان شده است. چالش‌هایی نظیرعدم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درست دولت برای تأمین خوراک دام، نوسانات بازار، عدم مدیریت درست توزیع نهاده‌ها، خشکسالی، عدم تخصیص و تأمین ارز، دپو شدن نهاده‌ها!. در نهایت مردم نیز از چالش‌های این حوزه بی‌نصیب نمانده و در آخرین زنجیره این نابسامانی با مشکل افزایش قیمت محصولات پروتئینی روبرو هستند.
در دولت گذشته واردات زیاد این محصولات با ارز ترجیحی باعث شد ضربه بسیار بزرگی به صنعت مرغ تخم گذار وارد شود و مصرف کنندگان مرغ و تخم مرغ را با قیمت‌های بالا خریداری کردند. در آن زمان میانگین قیمت تخم مرغ در مغازه‌های سطح شهر به حدود شانه ای ۵۰ هزار تومان هم رسید. ولی قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها ۱۳۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ مصوب از طرف دولت خریداری می‌شود. ما در بازار کمبودی نداشتیم ولی دولت اجازه داد نه میلیون و پانصد هزار مرغ آماده تخم‌گذاری شوند و تولید تخم مرغ به بالای ۸۰ درصد رسید.
 پویایی صنعت طیوردر گرو مانع‌زدایی ازتولید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه