حذف یارانه انرژی، آری یا خیر، « اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

آگاه سازی جامعه راهکار حذف یارانه انرژی

گروه اقتصاد جامعه - حذف یارانه‌های پنهان و تزریق یارانه نقدی به بخشی از دهک‌های جامعه موضوعی است که مردم و بعضی کارشناسان را به شدت نگران افزایش نرخ تورم کرده است. ارقام مختلفی که بعضا از سوی برخی از نمایندگان یا دولتمردان درخصوص یارانه‌های نقدی گفته می‌شود از ۱۱۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان، تا کنون هیچ کدام نتوانسته نظر مردم را به خود جلب کند، چرا که تجربه افزایش تورم بعد از سال ۸۹ و ثابت ماندن یارانه‌ای که اینک حتی برای خرید یکی دو کیلو میوه هم کفایت نمی‌کند مردم را نسبت به طرح‌هایی از این دست بسیار نگران کرده است. مساله تورم ناشی از پرداخت یارانه نقدی به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم و میزان بهره مندی مردم از یارانه انرژی قابل ارزیابی مجدد است و به نظر می‌رسد برای تحلیل موضوع تورم یارانه‌ای باید بین اثرات مستقیم و غیر مستقیم ناشی از اجرای قانون هدفمندی یا افزایش یارانه‌های مبتنی بر قانون بر سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ تورم تفکیک قائل شویم. از آنجایی که کالا‌های یارانه‌ای مثل انرژی جزئی از سبد مصرفی خانوار هستند، افزایش قیمت این کالا‌ها به طور مستقیم اثر افزایشی بر سطح عمومی قیمت‌ها خواهد گذاشت، پس اگر افزایش نرخ یارانه‌ها ناشی از تغییرات تعدیل نرخ انرژی باشد، مثل بنزین، گازوئیل، گاز، مازوت، آب و برق بلافاصله اثر مستقیم خود را در قیمت تمام شده باقی می‌گذارد.به گزارش اقتصاد سرآمد، با بررسی دهک‌های مختلف می‌بینیم، دهک‌های پر مصرف تر، شدت بیشتری از تغییرات قیمت را احساس می‌کنند. اثر آن را در بازگشت هزینه‌ها به متن تولید، متن خدمات و نهایتا کالا‌ها می‌بینیم و چه بسا اثر فزاینده باشد. از آن سو اصرار دارند و می‌گویند وقتی اثر مستقیم در همان دوره در اصلاح قیمت‌ها ایجاد شود بلافاصله می‌توان کارکرد جهشی را ماهیانه، فصلی و نهایتا سنواتی در نرخ تورم گذاشت. برخی می‌گویند این اتفاق در زمستان سال ۸۹ رخ داد. پس اگر قرار باشد افزایش یارانه از محل باز تعدیل نرخ کالا‌هایی مانند بنزین یا به عبارتی انرژی باشد آن زمان قطعاً به شکل مستقیم در کوتاه مدت حتی به شکل فزاینده اثر وضعی خود را به جا می‌گذارد. موسی احمدی،عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با افتصادسرآمد اما در ابنباره به خبرنگار ما؛ گفت: تصمیم‌گیری در خصوص حذف یارانه انرزی به بررسی دقیق‌تر نیاز داشته و برای حذف یارانه سوخت، ابتدا باید بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق و انرژی بررسی شود بعد روی این قضیه کار شود. 
یارانه پنهان در کشور ما بسیار بالا است
وی گفت: یارانه پنهان در کشور ما بسیار بالا است، دهک‌های بالا به راحتی از یارانه استفاده می‌کنند و هزینه‌ای هم بابت آن نمی‌پردازند، اما دهک‌های پایین به کلی از این یارانه محروم هستند.
حذف یارانه انرژی در برنامه سوم توسعه به اجرا درآمد
موسوی ادامه داد: حذف یارانه انرژی در برنامه سوم توسعه به اجرا درآمد و بر اساس ان قرار بود قیمت حامل‌های انرژی متناسب با نرخ تورم به صورت تدریجی افزایش یابد اما در مجلس هفتم و پس از آنکه سیاست ثبات قیمتی مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت اجرای این برنامه نیز به تعلیق درآمد که اجرای آن می‌توانست بسیاری از مشکلات کنونی دولت را در بخش انرژی مرتفع سازد.
پرداخت سالانه ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران
احمدی افزود: ایران با پرداخت سالانه ۸۶ میلیارد دلار رتبه نخست را در پرداخت یارانه به خود اختصاص داده و پس از آن کشور چین با جمعیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری با ۳۲ میلیارد دلار رتبه دوم را دارد. تشدید بیماری اقتصادی نشان دهنده آن است که تداوم این روند برای دولت سخت و یا حتی غیر ممکن است.
آگاه سازی جامعه راهکار حذف یارانه انرژی
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: سیاست اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه از اهدافی است که می‌تواند به اجرای این سیاست کمک کند تا مردم آگاه باشند منابعی که از حذف یارانه انرژی حاصل می‌شود در زیر ساخت‌ها هزینه می‌شود یا به صورت نقدی به افراد تخصیص می‌یابد که خود یکی از عوامل موثر در رشد نقدینگی و افزایش تورم به شمار می رود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند، با حذف یارانه‌ها از اقتصاد نارضایتی مردم چندین برابر افزایش پیدا می‌کند تا حدی که می‌تواند تنش‌های جدی اجتماعی را در جامعه ما بوجود بیاورد. برای فهم تاثیر یارانه‌ها باید آن را حذف کنیم اما در صورت حذف، همه تولیدکنندگان معترض خواهند شد چون مواد اولیه را باید گران‌تر تهیه کنند پس برای جبران یا باید سود کمتری دریافت کنند و یا قیمت فروش را افزایش بدهند، در نهایت این نارضایتی را در سطح عمومی بیشتر می‌کند. بنابراین درست است که اندازه‌گیری که می‌کنیم اندازه گیری حسابداری است اما به نوعی تاثیرش را روی رضایت‌مندی مردم می‌توانیم، احساس کنیم.
اگر یارانه ارز ترجیحی از 5 قلم حذف شود، این حذف می‌تواند 
نارضایتی بسیار گسترده‌ای را در حد شورش ایجاد کند و اگر یارانه‌های انرژی را حذف شود شرایط دشوارتر خواهد شد. کمبود منابع انرژی در ایران و در کنار آن افزایش بی رویه مصرف، دولت را مصمم به حذف یارانه مشترکان پر مصرف کرده و قرار شده است در آینده نزدیک قبض‌های سنگینی برای پرمصرف‌های گازی و برق صادر شود. با وجود آنکه اکنون با توجه به تکمیل تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز فرآورش و وارد شبکه سراسری می‌شود، باز هم ناترازی انرژی در گاز داریم که این امر نشان می‌دهد، الگوی مصرف درستی در این زمینه وجود ندارد.
 آگاه سازی جامعه راهکار حذف یارانه انرژی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه