« اقتصاد سرآمد» از کاهش امیدواری‌ها برای کنترل همه‌گیری سویه جدید گزارش می دهد

وحشت اُمیکرون بر پیکره اقتصاد

 گروه اقتصاد سرآمد، چند روز پس از تایید رسمی ورود اُمیکرون به ایران، معاون بهداشت وزارت بهداشت از شناسایی قطعی موارد ابتلا به اُمیکرون در کشور و شناسایی هزار و ۸۰۰ مورد مشکوک به این سویه جدید درکشور خبر داد. همزمان کمیته کشوری اپیدمولوژی و پژوهش کووید ۱۹ پیش‌بینی کرد که کشور از هفته آخر دی‌ماه و اوایل بهمن‌ماه، با موج ششم کرونا روبه‌رو خواهد شد. این کمیته برای جلوگیری از وقوع سونامی جدید کرونایی پیشنهاد‌هایی نیز ارائه کرد که از سرگیری دورکاری نیز یکی از آن موارد است. به گزارش اقتصاد سرآمد، سازمان جهانی بهداشت (WHO) سویه جدید کروناویروس را «اومیکرون» نام نهاد و در فهرست سویه های نگران‌کننده بیماری کووید -۱۹ طبقه بندی کرد، این سویه جدید از کروناویروس جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی از آن است که «اومیکرون» موارد ابتلاء به ویروس را افزایش داده است. اومیکرون جایگزین «B.۱.۱.۵۲۹» خواهد شد که نام علمی سویه جدید کروناویروس محسوب می‌شود. این سویه نگرانی‌ها از بازگشت دوباره محدودیت‌های سفر را به همراه داشته و موجب شد تا سهام شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری و هتل‌داری تحت تأثیر قرار گیرد.این فوق‌گونه جدید می‌تواند چنان خطری برای واکسن‌ها ایجاد کند که جهان با یک «همه‌گیری کاملاً جدید» مواجه شود. دیوید نابارو، فرستاده ویژه سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرده است این نوع یک تهدید جدی است زیرا گستردگی آن با ۳۲ جهش نشان می‌دهد که ظرفیت بیشتری برای فرار از مصونیت واکسن‌ها دارد. این ویروس ظرفیت بیشتری برای فرار از دیوار دفاعی بدن خواهد داشت که همه ما در نتیجه واکسیناسیون‌هایی دریافت کرده‌ایم و این مورد نگران‌کننده است زیرا بازگشت به عقب و شروع دوباره مقابله با یک بیماری همه گیر جدید را نشان می‌دهد. اما آیا اقتصادجهانی و به تبع آن اقتصاد تحریم‌زده ایران تاب‌آوری بازگشت محدودیت‌ها را دارد یاخیر؟ 
چشم‌انداز وحشتناک اُمیکرون
 بر اقتصاد ایران و جهان
وحید میرزائی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اقتصادسرآمد ضمن گزیر به وضعیت اقتصاد جهان در همه‌گیری ویروس کرونا طی دو تا سه سال اخیر و متاثر شدن اقتصاد ایران از آن، به  خبرنگار ما، گفت: در مواجهه با چشم‌انداز وحشتناک محدودیت‌های بیشتر، مرزهای بسته و مصرف کنندگان عصبی، سرمایه گذاران با فروش سهام شرکت های هواپیمایی و هتل‌های زنجیره ای بازهم واکنش نشان داده‌اند. 
احتمال برعکس شدن پیش‌بینی‌ها
در خصوص اُمیکرون
وی با اشاره به این مطلب که، با شکل‌گیری سویه اُمیکرون قیمت نفت تقریباً پنج دلار در هر بشکه کاهش یافته است، و نوعی کاهش که اغلب با یک رکود اقتصادی در آینده همراه است، محسوس به نظرمی‌رسد، افزود: اما احتمال دارد عکس تصورات ما نیزممکن باشد و سویه اُمیکرون با کاهش فعالیت اقتصادی تورم را کاهش دهد در این رویکرد در واقع اُمیکرون می تواند برعکس عمل کند. قیمت‌ها تا حدی به این دلیل افزایش ‌یابد چراکه مصرف‌کنندگان کالاهای زیادی خرید کنند و اقتصاد روی رکود به خود نبیند. 
وی معتقد است: برخی از سازندگان واکسن انتظار دارند داده‌های تازه نشان دهد که تزریقات امروزی همچنان از شدیدترین موارد این بیماری جلوگیری کند و اگر مجبور شوند، شرکت‌ها و دولت‌ها می‌توانند چند ماه تا سال 2022 واکسن‌ها و داروهای جدید تولید کنند. کاری که با جهش هر چند یکبار ویروس کرونا کاری نسبتاً محال به نظر می‌رسد.
کاهش امیدواری‌ها برای کنترل همه‌گیری 
میرزایی می‌گوید: با گسترش سویه جدید ویروس کرونا در جهان امیدواری‌ها برای کنترل همه‌گیری کاهش یافته و احتمالا شاهد کاهش رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جدید میلادی خواهیم بود.
این کارشناس اقتصاد با یدآوری این نکته که، بخش‌هایی از اروپا و آمریکا هنوز درگیر همه گیری کرونای ناشی از جهش دلتا هستند و سویه جدید می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر شاخص‌های اقتصادی داشته باشد، گفت: با ابراز نگرانی اقتصادهای بزرگ جهان از تبعات شیوع سویه اُمیکرون ، وضعیت رشد اقتصادی و سرمایه گذاری‌های جدید نیز در ابهام فرو رفته و این نگرانی‌ها موجب کاهش بهای نفت در بازارها شد.
نگرانی‌ها از شیوع سویه اُمیکرون علاوه بر بازار نفت و سرمایه گذاری‌های جدید اقتصادی، بر نشست‌های بین‌المللی و ارزیابی رشد اقتصادی جهانی تاثیر گذاشته که مهم ترین آنها نشست سالانه اقتصادی داووس در سوییس بوده است. این نشست سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.مجمع جهانی اقتصاد» (داووس) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این نشست به دلیل نگرانی از تبعات شیوع سویه امیکرون تعلیق شده و به اوایل تابستان آینده موکول شده است. 
نشست سالانه داووس که سال گذشته نیز از برگزاری آن به دلیل شیوع کرونا خودداری شده بود، قرار بود که از ۱۷ تا ۲۱ ژانویه آینده در سوییس برگزار شود که به تعویق افتاده است. وضعیت شیوع سویه امیکرون در جهان به حدی نگرانی دولتمردان را برانگیخته که آنها را مجبور کرده بار دیگر محدودیتهای گسترده را برای کنترل گسترش ویروس اعمال کنند. در این بین اما مایک رایان، کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت در امور اضطراری گفت که این نهاد امیدوار است که «کووید ۱۹» تبدیل به بیماری شود که «به راحتی قابل پیشگیری و قابل درمان است. اگر بشر بتواند سطح انتقال ویروس را به «حداقل» برساند در آن صورت امکان پایان دادن به همه‌گیری وجود دارد. همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون جان دستکم پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان
 گرفته است.
 وحشت اُمیکرون بر پیکره اقتصاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه