ادامه احتمالات درباره حادثه مترو کرج - تهران « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

آیا مردم بازهم به مترو اعتماد دارند؟

گروه مدیریت شهری- اعظم زندیه - اولین روز از زمستان  سال جاری مردم را در شوک خبر برخورد دو قطار شهری در مسیر رفت و برگشت تهران- کرج قرارداد و شیرینی شب یلدا را به کام مسافران آسیب دیده و مسئولان شهر به ویژه حوزه حمل‌ونقل تلخ کرد. خبرها حکایت از برخورد دو رام قطار در حوالی چیتگر، چند دقیقه بعد از ساعت 7 صبح «از کنار» با هم داشت. در پی بروز این حادثه 20 نفر از مسافران  مجروح و مصدوم شدند و از این جمع، 11 نفر به دلیل جدی بودن آسیب‌های وارده راهی بیمارستان شدند. گفته شده است که دوتن از مجروحان که یکی مردی 42 ساله است، به‌شدت آسیب دیده‌اند و حال آنها وخیم است. اگر چه در اولین ساعت‌های بروز این حادثه، علت آن «انسانی» گزارش شده بود، اما بعد اظهارنظرها به سوی نقص در سیستم «سیگنالینگ» تغییر مسیر داد و در نهایت، مسئولان شهری به صراحت اعلام کردند که هر گونه اظهارنظری درباره علت یا علل این حادثه صرفا «گمانه زنی» است و تا اعلام نتیجه کمیسیون تخصصی بررسی سوانح باید صبر کرد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در این حال، این سئوال در افکار عمومی در چرخش است که آیا زخم تنگنای مالی شهرداری و نبود بودجه کافی برای به روز رسانی سیستم حمل و نقل عمومی عامل این حادثه بوده است؟. دو حادثه پی‌درپی در ایستگاه «ارم سبز» که دست بر قضا فاصله اندکی هم با ایستگاه چیتگر دارد. متاسفانه در همان زمان، یکی از اعضای تیم تعمیر خط ایستگاه ارم سبز به دلیل برخورد با قطار جان خود را از دست داد. 
حادثه قطار شهری تهران- کرج، به نوعی یادآور برخورد دو قطار بین شهری در ایستگاه هفت‌خوان استان سمنان در 5 آذر 1395 نیز هست. آن حادثه نیز به دلیل از کار افتادن سیستم «سیگنالینگ» و همچنین در صبح ساعت 7 و48 دقیقه (که گفته شد زمان تعویض شفیت بوده است) رخ داده بود و منجر به بروز آتش‌سوزی دو در قطار و کشته شدن دست‌کم 5 نفر از هموطنان نیز شده بود، مساله‌ای که خوشبختانه در حادثه کرج - تهران رخ نداد و به دلیل نبود آتش، دامنه آسیب‌زایی و صدمه به مسافران هر دو قطار بسیار کمتر از موارد مشابه قبلی ثبت شد.
آیا مردم بازهم به مترو اعتماد دارند؟ 
محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای چهارم در گفت و گو با اقتصادسرآمد، در پاسخ به سوالی درباره تکرار حوادث مترو تهران در چند وقت اخیر و افزایش نگرانی‌ها در این خصوص به خبرنگار ما گفت: وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، حتما باید توسط کمیته تخصصی بررسی شود ومشکلاتی که باعث بروز این حادثه شده و همچنین عللی که مقدمه‌ای بر بروز این حادثه بودند، شناسایی شوند و دلایل کارشناسی به درستی شناخته شود. 
او با بیان این مهم که، نمی‌شود چون حادثه‌ای اتفاق افتاد تصور شود حوادث شبیه یکدیگرهستند، گفت: باید بررسی‌های دقیق و کارشناسانه در ارتباط با حوادث ریلی اخبر صورت گیرد. یا علت در حوزه فنی بوده و یا عامل انسانی علت بروز حادثه بوده است و در هر دو مورد دقیق باید بررسی شود. 
ادامه احتمالات درباره حادثه مترو کرج -تهران
علیخانی فرسودگی تجهیزات و ناوگان ریلی و حمل و نقل عمومی را از دلایل عمده بروز جنین حوادثی عنوان کرد و گفت: چه عامل فنی و چه عامل انسانی علت بروز حادثه بوده باشد قابل گذشت نیست و  مسئولان عمران و حمل و نقل با جدیت این مساله را به عنوان یک موضوع بسیار مهم پیگیری کند و نتیجه را به مردم اطلاع دهند. 
فرسودگی مترو و تجهیزات آن در بروز این حوادث چه میزان اثرگذاربوده
وی در پاسخ به این سوال که فرسودگی مترو و تجهیزات آن در بروز این حوادث چه میزان اثرگذاربوده است، گفت: قطع یقین فرسودگی در مترو تهران اتفاق افتاده، چرا که قطعات را به موقع تامین نشد و به تبع آن تعمیرات  خطوط به تاخیر افتاده است  اما اینکه آیا علت حادثه مترو کرج - تهران فرسودگی ناوگان بوده باید به طور دقیق بررسی شود. 
حادثه‌ای که می‌توانست به فاجعه‌ منجر شود
علیخانی افزود: از حادثه‌ای در خط مترو کرج – تهراان  مطلع شدیم که می‌توانست به فاجعه‌ای بزرگ با صدها کشته و مجروح تبدیل شود. علت قطعی حادثه، هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما ظاهرا با توجه به مصاحبه‌‌‌های اولیه، اشتباه فردی به عنوان دلیل اصلی، مطرح شده است.این نوع نتیجه‌گیری‌های سطحی، معمولا با هدف تسکین جامعه و محو کم‌کاری مدیریتی، انجام می‌شود. اما شهردارتهران نتیجه گیری در این باب را به نهایی شده بررسی‌های کارشناسی منوط کرد.
اظهارنظر برخی مسئولان شهری درباره نحوه سرویس‌‌‌دهی مترو در خط تهران – کرج، حاکی از این است که در مقاطعی از این مسیر، چهار خط ریلی وجود دارد. به این ترتیب علاوه بر خطوط اصلی عبوری قطارها در مسیر رفت و برگشت یک خط ریلی دیگر در مقاطعی از مسیر از جمله در ایستگاه‌‌‌ها وجود دارد که در زمان عبور قطارهای تندرو، قطارهای عادی یا کندرو وارد آن می‌‌‌شوند و پس از اینکه قطار تندرو از مسیر ریلی اصلی عبور کرد، قطارهای کندرو نیز به ریل اصلی باز می‌‌‌گردند.
عواملی چون خطای راهبری، اشکال فنی و فرسودگی ناوگان یا ترکیبی از هر سه عامل می‌تواند در بروز حادثه اخیر دخیل باشد. در بسیاری از مناطق جهان، خدمات مترو به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود و راهبر، صرفا بر عملکرد سیستم‌های هوشمند اتوماتیک، نظارت می‌کند. همچنین اگر قطارهای بیشتری برای سرویس‌‌‌دهی در ساعت پیک این خط وجود داشت، ممکن بود از وقوع چنین حادثه‌‌‌ای پیشگیری شود. اما آیا عامل سیگنالینگ دو قطار را در روز یکم دیماه به هم زد یا خیر منتظر بررسی‌های یاد شده از سوی زاکانی شهردار تهران باید بود.
 آیا مردم بازهم به مترو اعتماد دارند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه