یک کارشناس مسائل بین الملل درباره همکاری تجاری ایران و روسیه به« اقتصادسرآمد» می گوید

سند 20ساله روسیه رقیب قرارداد 25 ساله چین

گروه نفت و انرژی - رسانه رسمی روسیه اعلام کرد که ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله که توافقنامه بسیار مهم برای دو کشور محسوب می شود، آماده می شوند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از آیت الله ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود برای سفر به مسکو در اوایل سال ۲۰۲۲، رسما دعوت کرده است. شبکه تلویزیونی زویوزدا متعلق به وزارت دفاع روسیه روز جمعه در برنامه ای مستند، به تاریخچه روابط ایران و روسیه معاصر در سه دهه اخیر و آغاز همکاری های دو کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پرداخت و در این رابطه اهمیت سند راهبردی ایران و روسیه را تشریح کرد.به گزارش اقتصادسرآمد، در این برنامه مستند گفته شده تهران و مسکو همکاری های خود را در اواخر دوره شوروی آغاز کردند و امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در ماه ژانویه سال ۱۹۸۹ نامه ای به میخاییل گورباچف رئیس جمهوری شوروی سابق نوشت. مجری فیلم رسانه روسی در حالی که نامه حضرت امام (ره) به زبان فارسی را در دست داشت، گفت: در این سند دعوت به همکاری بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی شد. وی افزود: چند ماه پس از نامه رهبر فقید انقلاب اسلامی به گورباچف، نقطه عطف در روابط ایران و شوروی رخ داد و رئیس جمهوری وقت ایران به مسکو سفر کرد و در این دیدار رسمی، موافقت نامه همکاری‌های بین ایران و شوروی امضا شد.این موافقت نامه عرصه های مختلفی را از حمل و نقل و ذوب آهن و ماهیگیری گرفته تا ساخت نیروگاه‌های برق را در برمی گرفت.
سند بیست‌ساله ایران - روسیه رقیب قرارداد 25 ساله چین
نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با اقتصادسرآمد، درباره سند همکاری ۲۰ ساله بین ایران و روسیه و این‌که این سند می‌تواند رقیب قرارداد 25 ساله با چین باشد، گفت: سند راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه تکمیل نیروگاه‌های هسته‌ای است که روس‌ها در طول سال‌های گذشته علی رغم کندی کار، ولی در نهایت به تعهدات خود در مورد راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر عمل کردند. این موضوع نشان می‌دهد که روس‌ها علی رغم فشار‌های بین المللی تمایل دارند که در حوزه ساخت نیروگاه‌های اتمی با ایران همکاری کنند.
باردیگر روسیه - ایران
وی با بیان این‌که مدت‌ها از سند راهبردی تهران و مسکو در حوزه‌های مختلف مانند حفاری نفتی در حوزه نفت و گاز، ساخت هواپیما‌های مختلف نظامی و مسافربری می‌گذرد، تصریح کرد: پروژه‌های میان ایران و روسیه، شامل حوزه‌های صنایع بالادستی، ساخت نیروگاه‌های اتمی، حفاری‌های زمینی و دریایی است.
رویکرد تهران و مسکو در حذف دلار
 از چرخه تعاملات
وی معتقد است براساس ضرورت و در راستای کاستن از اثرات تحریم‌ها رویکرد تهران و مسکو این است که در آینده دلار را از چرخه تعاملات خود خارج کنند و این موضوع می‌تواند ضربه‌ اقتصادی بسیار مهمی بر پیکره اقتصاد آمریکا و حاکمیت دلار واشنگتن در جهان وارد کند، به همین دلیل بازنگری در این سند می‌تواند در دستور کار سفر وزیر امور خارجه کشورمان باشد.
شفیعی گفت: روسیه قدرت بزرگ و پیشرو علمی در سطح جهانی است و ایران نیز از امکانات گسترده ای در این زمینه برخوردار است. این توافق نامه در سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما بر اساس مکانیزم تعیین شده به صورت خودکار تا سال ۲۰۲۶ تمدید می‌شود. این درحالی است هیچ یک از طرفین نقطه نظر جدیدی نداشته باشد.
تحریم کنندگان ایران دایه مهربان‌تر از مادر
کارشناس اقتصادبین‌الملل یادآور شد: از آنجایی که این اقدامات ایران، تلاش آمریکا برای به زمین زدن ایران را مهار و خنثی می کند، در آینده هر گونه توافق ایران با روسیه یا هر کشور دیگری مورد حمله تبلیغاتی قرار خواهد گرفت. در این مواقع، تحریم کنندگان ایران دایه مهربان‌تر از مادر شده و سنگ منافع ملی ایران را به سینه می زنند! چرا که چنین توافق‌هایی علاوه بر گشودن راه نفس برای ایران، خبر خوشی برای نظم آمریکایی بین‌الملل نیستند و روز به روز از نفوذ سیاسی و اقتصادی آمریکا می کاهند. چه رسد به این‌که تمدید آن نیز در دستور کار قرار بگیرد.
سید ابراهیم رییسی روز ۲۶ آبان ماه با قدردانی از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقای هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هم در تماس تلفنی خود با تأکید بر اینکه تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردار هستند، گفت: مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر نهایی و اجرایی شود.این معاهده شامل مقدمه و بیست و یک ماده است. ماده ۶ این معاهده بر همکاری دو کشور در حوزه انرژی، از جمله هسته ای اشاره کرده و تصریح می کند. طرفین به گسترش مناسبات درازمدت و متقابلاً مفید خود به منظور تحقق طرحهای مشترک در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی از‌جمله؛ ‌استفاده صلح جویانه از انرژی هسته‌ای، احداث نیروگاه‌های اتمی، صنایع، علوم، فنون، کشاورزی و بهداشت عمومی مساعدت خواهند کرد.قرار است در سفر آتی رییسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه، سند راهبردی ایران و روسیه امضا شود.
 سند 20ساله روسیه رقیب قرارداد 25 ساله چین
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه