یک نماینده مجلس درباره درک مسئله آمایش صنعت از سوی وزارت صمت به «اقتصاد سرآمد» می گوید

پوست اندازی صمت

گروه مانع زدایی از تولید - سال 1400 از سوی رهبر انقلاب به نام سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شد، اما اکنون که در دهمین ماهِ سال قرار داریم، هم با تورم بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم و هم خبر خاصی از تولید داخل که برکات حاصل از آن باعث بالا رفتن سرعت چرخ‌های اقتصاد و در نهایت بهبود اقتصاد و معیشت خانواده‌ها شود، نیست.اینکه ریشه مشکل چیست که به روال گذشته، مسیر اقتصاد در سراشیبی قرار گرفته است، پرسشی بود که خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد جوابش را از سهراب گیلانی، نماینده شوشتر در مجلس یازدهم جویا شده است.او در این رابطه به اقتصاد سرآمد گفت: حقیقت امر این است که شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، امسال به وقوع نپیوست، زیرا بنده در دل کار هستم و این اتفاق را نه در کشور و نه در استان و حوزه انتخابیه خودم ندیدم. اگر از مردم هم سوال کنید، آن‌ها هم همین نظر را می‌دهند و خیلی نیازی به کارِ میدانی و تحقیقی برای اثباتش نیست.
شعارهایی که از سوی رهبری مطرح می‌شود، یک نقشه راه بلندمدت است
این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: شعارهایی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود، معطوف به همان سال نیست، یعنی یک نقشه راه بلندمدت است که همه مسئولان موظفند به آن عمل کنند، زیرا خیر و صلاح مردم در آن مستتر شده است. به طور مثال، رهبر انقلاب، سال‌ها قبل شعار «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردند که در همه سال‌ها، توجه به آن ضرورت دارد.
مردم و سرمایه‌گذاران منتظر رویکردی نو
 از دولت سیزدهم هستند
نماینده شوشتر اظهار داشت: برنامه دولت سیزدهم از قرار معلوم این است که با خردجمعی و جدیت، تحقق شعار سال را پیگیری کند که امیدوارم به زودی اثرات آن دیده شود، چون حقیقتاً مردم و سرمایه‌گذاران گرفتارند و همه منتظر رویکردی نو و امیدوارکننده هستند.
وزارت صمت در حال کارِ تحقیقی و کارشناسی 
در حوزه حوزه تولید
گیلانی در ادامه به اقتصاد سرآمد گفت: اکنون وزارت صمت در حال تدوین آمایش صنعتی است. در این تحرکی که صورت گرفته، مسئولان وزارتخانه، استان به استان و شهر به شهر در حال کارِ تحقیقی و کارشناسی هستند. یعنی قرار است مشخص شود که هر شهری از چه مشکلی در حوزه تولید رنج می‌برد و اساساً نیاز به چه حمایت‌هایی دارند که تاکنون مغفول مانده است.
وزارت صمت در حال تحقیق و درک مسئله است
این نماینده استان خوزستان افزود: با این توضیحات دریافتیم که اکنون وزارت صمت در حال تحقیق و درک مسئله است که به عبارتی باید آن را گام نخست در نظر گرفت. در همین رابطه، کارگروه‌هایی ایجاد کردند که این افراد با جزئیات در حال جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بزرگی که قرار است در آینده گرفته شود، هستند.وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که ابتدا باید اولویت‌ها را شناخت، گفت: متاسفانه، سال‌ها فرصت ایجاد زیرساخت‌ها و احیای اقتصاد را با تعلل و سوءمدیریت از دست دادیم و حال به نقطه‌ای رسیدیم که خیلی فرصت آزمون و خطا نداریم. مردم توقع دارند و از این‌رو، مسئولان اقتصادی کشور باید هرچه سریع‌تر اولویت‌ها را لیست و با خردجمعی، گام به گام در جهت تحقق این اهداف به گونه‌ای که مردم هم در جریان امور قرار بگیرند، حرکت کنند.
فرآیند ایجاد واحدهای صنعتی، توام با لابی‌گری و گاهاً فسادانگیز است
گیلانی یادآور شد: فرآیند ایجاد واحدهای صنعتی، بسیار طولانی و توام با لابی‌گری می‌باشد که گاهاً هم این مسیر، فسادانگیز است. از طرفی، بنده به سیستم بانکی کشور انتقاد دارم. بانک‌ها چه در رسیدگی به پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و چه در همراهی با صنعت‌گران در بازپرداخت‌ها، ضعیف عمل کردند. در این روال هم، متاسفانه گاهی شاهد اتفاقات فسادبرانگیز هستیم.
وقتی دولت مصوب کرده که واحد صنعتی ایجاد یا احیا شود، یعنی منابع آن پیش بینی شده است
نماینده شوشتر در ادامه عنوان کرد: وقتی دولت مصوب کرده که واحد صنعتی ایجاد یا احیا شود، یعنی منابع آن پیش بینی شده است. از این‌رو، لزومی ندارد که سیستم بانکی، سرمایه‌گذار را معطل کند. گاهی این دواندن صنعتگران باعث می‌شود، داشته‌های آن‌ها با توجه به تورم نصف شود. مثلاً سرمایه‌گذاری می‌خواهد دو میلیارد وام بگیرد، اما معطلی بیش از حد باعث شده مواد اولیه 50 درصد گران شود، آن‌وقت آن دو میلیارد برای سرمایه‌گذار یک میلیارد می‌ارزد و همین موضوع، بی‌انگیزگی و ورشکستگی را در بین آن‌ها به وجود می‌آورد.گیلانی اظهار داشت: یک توصیه تکراری، هم به دولتمردان و هم به مدیران بانکی دارم، لطفاً به خاطر اقتصاد کشور و بهبود شرایط زندگی و رفاهی مردم، دست از بنگاه‌داری بردارید و بیشتر به انجام مصوبات بپردازید.
اگر استانداران و فرمانداران اختیار عمل داشته باشند، اوضاع تا حد قابل ملاحظه‌ای تغییر پیدا می‌کند
وی در پایان خاطرنشان کرد: بوروکراسی اداری و مسیر مجوزها باید کوتاه و سریع شود. از سوی دیگر، باید به استانداران و فرمانداران اختیار عمل بیشتر داد، چون آن‌ها مسئولان عالی رتبه اجرایی استان‌ها و شهرها هستند و مشکلات را از نزدیک لمس می‌کنند و اگر قدرت تصمیم‌گیری و اختیار عمل داشته باشند، حتماً اوضاع تا حد قابل ملاحظه‌ای تغییر پیدا می‌کند.
پوست اندازی صمت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه