بررسی« اقتصاد سرآمد» از ظرفیت های ریلی چهار راه ترانزیتی ایران

آینده اتصال ریلی «اکو» به جاده ابریشم

گروه راه - تلاش‌ها برای احیای پروژه راه آهن و قطار کانتینربر اکو بین ایران و پاکستان و ترکیه طی سال‌های اخیر حاکی از وجود دورنمای اتصال این مسیر ریلی به پروژه راهبردی کمربند و راه چین (جاده ابریشم جدید) هم است. ریشه های این پروژه بزرگ را می توان در سرویس قطارباری (کانتینر) یافت که  در سال 2009 زیر چتر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) راه اندازی شد. اکو یک سازمان سیاسی و اقتصادی بین دولتی با 10 کشور عضو است که در سال 1985 توسط ایران، پاکستان و ترکیه تاسیس شده است. اما سرویس کانتینر تنها تا مرحله آزمایشی پیش رفت و هیچ گاه به طور کامل به بهره برداری نرسید. حتی با این وجود سه کشور مزبور همواره در نظر داشته‌اند که قطارهای باری اولیه را با سرویس‌های مسافری پیگیری کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، این مسیر عظیم در مسافتی به طول 6 هزار و 540 کیلومت امتداد دارد که بیش از یک ششم محیط کره زمین است. حدود یک هزار 950 کیلومتر مسیر در ترکیه ، 2 هزار و 600 کیلومتر در ایران و یک هزار و 990 کیلومتر دیگر در پاکستان است. سفر از استانبول به اسلام آباد 10 روز به طول می انجامد که بسیار سریعتر از مسافرت 21 روزه دریایی بین ترکیه و پاکستان است. خط آهن 6.8 میلیارد دلاری ام ال -1 پاکستان بزرگترین بخش کریدور اقتصادی چین  پاکستان (CPEC) در قالب طرح کمربند و راه چین است. این اتصال در سال 2026 که قرار است خط آهن ام-ال-1 تکمیل شود، برقرار خواهد شد که با سروصدای زیاد پس یک توقف حدود 2 ساله باردیگر زیربار قطار حمل بار رفت.
در زمان های جنگ و بحران، چنین مسیرهای تجاری زمینی جایگزینی بسیار ارزشمند و سودمند هستند. این مسیر، کریدور میانی شرقی  غربی ترانس کاسپین از مسیر راه آهن باکو  تفلیس  کارس را دنبال می کند و کارشناسان اعتقاد دارند که چین می تواند هر دو مسیر را توسعه دهد.
اتصال ریلی ایران، ترکیه و پاکستان به جاده ابریشم 
احمد غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد سرآمد، گفت: قطار باری از پاکستان به سمت ترکیه از مسیر ایران به راه افتاده است و قرار بر این است که از طریق خط ریلی تفتان در پاکستان به مسیر ریلی میرجاوه متصل و از آن جا از طریق شبکه راه آهن ایران به سمت وان ترکیه حرکت کند. 
 کاهش مسیر زمان و هزینه انتقال بار
وی افزود: این خط آهن قصد دارد به میزان چشمگیری مسیر ترانزیت کالا از استانبول به اسلام آباد را کاهش دهد. در زمان آزمایش آن، قطار باری از اسلام آباد پس از نزدیک به 13 روز و طی مسافت 6500 کیلومتر به استانبول رسید. این مسیر بعدها بیشتر و به 11 و نیم روز کاهش یافت.
این موضوع از آن منظر ضرورت توجه ویژه دارد که به هر حال کشور ما به عنوان چهار راه ترانزیتی دنیا ظرفیت‌های بسیار زیاد و مناسبی برای جذب بارهای ترانزیتی دارد و ضرورت دارد از این نعمت خدادادی موقعیت جغرافیایی کشور به بهترین وجه استفاده کرد.
ظرفیت‌های ترانزیتی، نماد کامل اقتصاد مقاومتی
قطعا ظرفیت‌های ترانزیتی، نماد کامل اقتصاد مقاومتی است که در کنار وابستگی کشورهای دیگر به ما، درآمدزایی بسیار مناسبی خواهد داشت و فقط همین یک گزینه، می تواند مشکلات ما را در حوزه عدم اتکا به درآمدهای نفتی کاهش دهد.
به گفته غفاری،  تمامی این خط آهن برای هر سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه «فوق العاده پرمنفعت» است. هدف این خط در ابتدا تقویت همکاری اقتصادی میان سه کشور و پس از آن با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی است.
امکان انتقال کالا میان آسیا و اروپا 
هرچند این پروژه با هدف تقویت روابط اقتصادی میان کشور موسس عضو «اکو» راه اندازی شده است، با این حال، یک مسیر کوتاه، امن و مقرون به صرف انتقال کالا میان آسیا و اروپا ارائه می دهد و منافعش به کشورهای دیگر هم می‌رسد. این کریدور از ترکیه از طریق تونل زیر آبی «مارمارای» می تواند به شبکه ریلی اروپا
 متصل شود.
آینده اتصال ریلی «اکو» به جاده ابریشم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه