تناقض گرانی نهاده‌های واحد‌های تولیدی مصالح ساختمان

تعطیلی کارخانه‌های آجر با افزایش ۹ برابری قیمت گاز

میناسادات حسینی - تا دیروز کسی که از نبود آجر برای ساخت و ساز مسکن و نمای ساختمان خبردار نبود، فقط خواجه حافظ شیراز بود که او هم به لطف تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی و ساخت و ساز مسکن خبردار شده که آجری برای ساخت مسکن نیست! این خبری است که قنبرعلی پروانه، مدیرعامل کارخانه آجر پروانه و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه جات آجر شهرستان شاهین شهر و میمه اعلام و از قیمت بالای گاز این صنعت گلایه کرد.
کوره‌های آجرپزی خاموش شد
به گزارش اقتصاد سرآمد، قنبرعلی پروانه، مدیرعامل کارخانه آجر پروانه و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه جات آجر شهرستان شاهین شهر و میمه با بیان اینکه کارخانه جات آجر به دلیل افزایش سرسام آور قیمت گاز تعطیل شده اند، گفت: آجری در بازار برای ساخت و ساز نیست. هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه جات آجر شهرستان شاهین شهر و میمه به اقتصاد ۲۴ گفت: کارخانه جات آجرسازی تعطیل شده اند و دلیل آن قیمت گاز است که از ابتدای سال تاکنون ۹ برابر شده است.
قنبرعلی پروانه با بیان اینکه برای کارخانه جات آجرسازی با این قیمت گاز، صرفه اقتصادی ندارد که کار کنند، ادامه داد: کارخانه جات خاموش شده اند و کارگران بیکار.
انتقاد نسبت به تعیین قیمت گاز برای کارخانه جات آجر
مدیرعامل کارخانه آجر پروانه در تشریح دلیل افزایش قیمت گاز برای این کارخانه‌ها اعلام کرد: قیمت گاز در هر مترمکعب برای آجرسازی ۱۰۰ تومان بود. مشکل از بودجه ۱۴۰۰ آغاز شد که قیمت گاز را برای واحد‌های آجرپزی، یک سوم مصرف خوراک پتروشیمی براساس مصوبه مجلس اعلام کردند.
وی با انتقاد به تعیین قیمت گاز برای واحد‌های آجرپزی گفت: خوراک پتروشیمی در خارج مصرف می‌شود و به عبارتی صادر می‌شود تا درآمد دلاری برای دولت داشته باشد؛ اما کار ما در واحد‌های آجرپزی ربطی به کار پتروشیمی ندارد. آجر برای ساخت مسکن در داخل ساخته و به ریال فروخته می‌شود.
دلیل افزایش ۹ برابری قیمت گاز
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه جات آجر شهرستان شاهین شهر و میمه به اقتصاد ۲۴ گفت: قبض گاز در ابتدای سال نهایتا ۶۰ میلیون تومان برای واحد آجرپزی ما صادر می‌شد در حالی که به دلیل افزایش ۹ برابری قیمت گاز، همان قبض در ماه کنونی به ۴۹۵ میلیون تومان رسیده و پرداخت آن برای ما غیرممکن است.
پروانه ادامه داد: تازه دولت علاوه بر دریافت این قبض ۴۹۵ میلیونی، در دو ماه آینده دوباره مابه التفاوت این ماه را تا ۱۲۰ میلیون تومان می‌خواهد از ما دریافتی کند و زمانی که به آن اعتراض می‌کنیم دلیل گرانی را نرخ خوراک پتروشیمی اعلام می‌کنند.
آجر دانه‌ای ۱۰ هزار تومان می‌شود؟
مدیرعامل کارخانه آجر پروانه با بیان اینکه گرانی خوراک پتروشیمی همچنان ادامه دار است، زیرا درآمد دولت را افزایش می‌دهد، گفت: چرا بهای گاز کارخانه جات آجرپزی به قیمت نرخ خوراک پتروشیمی است؟ مصرف گاز ما داخلی است و ربطی به دلار ندارد.پروانه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: بنا به شنیده‌ها قرار است گاز متری ۲۵۰۰ تومان برای خوراک پتروشیمی شود که اگر متری ۲۵۰۰ تومان شود دیگر کارخانه جات آجرپزی روشن نخواهد شد، زیرا آجر باید دانه‌ای ۱۰ هزار تومان شود تا برای کارخانه جات بصرفد. در این صورت ساخت مسکن به طور کامل تعطیل می‌شود.
ابهام در ادامه فعالیت واحد‌های آجرپزی
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه جات آجر شهرستان شاهین شهر و میمه با انتقاد نسبت به صحبت‌های رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی که ادعای ساخت یک میلیون مسکن دارند، گفت: این اقدامات و گرانی نهاده‌های تولید برای واحد‌های تولیدی مصالح ساختمان سازی متناقض با گفته‌های دولتمردان است، زیرا با اقدامات اخیر، تمام کارخانه جات استان‌های ایران را تعطیل کرده اند.
پروانه در مورد گرانی گاز توضیح داد: گاز برای کارخانه جات آجر در ماه اردیبهشت هر متر ۲۰۰ تومان بود، در خرداد و تیرماه، ۳۰۰ تومان، در مرداد و شهریور ۵۰۰ تومان بود و در آبان ماه به ۸۸۰ تومان رسید. این در حالی است که برای ماه‌های کنونی علاوه بر متری ۸۸۰ تومان، مابه التفاوتی ۱۵۰ تومانی از ما دریافت می‌کنند که ادامه فعالیت کارخانه جات را غیرممکن کرده است، زیرا تولید زیان ده شده است.
آجر همچنان نایاب خواهد ماند
مدیرعامل کارخانه آجر پروانه با بیان اینکه قیمت آجر ۷۰ درصد گران شده است، گفت: در حال حاضر در بازار آجر نیست، چون کارخانه جات پخت ندارند. تمام کارخانه جات تعطیل کرده اند. من به عنوان یک تولیدکننده آجر، ماه گذشته ۷۹ میلیون تومان کسری آوردم و تصمیم به خاموش کردن کوره‌ها گرفتم.
پروانه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا اعتراضی به دولت یا مجلس ازسوی انجمن و صنف شده است، گفت: بله، جلسه‌ای در مجلس در قالب طرح یک فوریتی در این باره هفته گذشته برگزار شد که با مخالفت الیاس نادران، نماینده تهران و آقای طغیانی، نماینده اصفهان پایان یافت. جلسه دیگری هم قرار است برگزار شود هرچند برای امسال راه گشا نبست، زیرا در بودجه امسال قیمت گاز واحد‌ها مشخص شده، ولی برای سال آینده قیمت گاز واحد‌های آجرپزی را از پتروشیمی جدا کنند، زیرا کارخانه‌های آجرپزی واحد‌های کوچکی هستند و ربطی به کارخانه‌های بزرگ پتروشیمی ندارند. در حال حاضر کارگران فصلی آجرپزی بیکار شده اند. کارگران دائمی را نیز اخراج کرده ایم و ادامه فعالیت واحد‌ها بستگی به جلسه‌ای دارد که قرار است در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شود.
تعطیلی کارخانه‌های آجر با افزایش ۹ برابری قیمت گاز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه