عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

سال 1401 هم با کسری بودجه مواجهیم

گروه اقتصاد - محمد آیتی - در جلسه علنی روز یکشنبه 19 دی ‌ماه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان پس از استماع سخنان رییس جمهور و توضیحات رییس سازمان برنامه و بودجه و دلایل موافقان و مخالفان کلیات این لایحه، در نهایت از مجموع 261 نماینده حاضر، کلیات بودجه سال آینده را با 174 رأی موافق، 76 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به تصویب رساندند. بودجه سال 1401 کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و شش میلیون و سیصد و ده هزار و هفتصد و چهار میلیارد و ششصد و بیست و هشت میلیون ریال است. براساس مصوبه جدید مجلس در مورد نحوه رسیدگی به لوایح بودجه سنواتی، با تصویب کلیات لایحه بودجه 1401، جزییات آن به کمیسیون تلفیق رفته تا کارِ کارشناسی نمایندگان مجلس به‌ روی آن انجام شود.طبق تغییرات صورت ‌گرفته در آیین‌ نامه داخلی مجلس، با تصویب کلیات بودجه در صحن علنی، نمایندگان مجلس حداکثر 10 روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند. هم‌زمان با ارائه پیشنهادات وکلای ملت، کمیسیون تلفیق نیز 15 روز فرصت دارد تا جزییات لایحه را مورد بررسی قرار دهد که البته این فرصت 15روزه با موافقت هیئت رییسه مجلس قابلیت تمدید برای 15 روز دیگر را دارد.
به نظر می‌رسد مجلس انقلابی، قصدش همکاری همه جانبه با دولت سیزدهم است و رای قاطع آن‌ها به کلیات بودجه، حکایت از این دارد. حال باید دید بودجه 1401 می‌تواند مشکلات فقر و بیکاری موجود در جامعه را کم و تولید و معیشت مردم را بهتر از گذشته کند؟ اما پرسش اصلی این است که چرا هرچه از پیروزی انقلاب فاصله گرفتیم، شرایط اقتصادی بدتر شده است؟
در موضوع اقتصادی یک راهبرد اقتصادی منسجم
 ضرورت کار است
صدیف بدری، نماینده اردبیل در این رابطه به اقتصاد سرآمد گفت: به نظرم باید روش‌های گذشته را بازنگری کنیم. روش‌های دهه‌های قبل، حاصلش وضع امروز است. 43 سال با برنامه‌های نزدیک به هم کار کرده‌ایم و این رویکرد جواب نداده است. پس یک بازخوانی اساسی لازم است و در موضوع اقتصادی یک راهبرد اقتصادی منسجم ضرورت کار است که منجر به جراحی اقتصادی شود. دیگر شعار دادن کافیست و باید در میدان عمل خود را ثابت کنیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: یکی از راهکارهای اساسی این است که باید بین استان‌های مختلف، توزیع عادلانه امکانات باشد. تاکنون بسیاری از مدیریت‌های ما متمرکز بوده و از خیلی از کانون‌های مهم و تاثیرگذار که می‌توانسته اقتصاد را تکان دهد، غافل شدیم. بدری تصریح کرد: بودجه‌هایی که برای سال بعد در لایحه آمده باز هم به صورت متمرکز است و دوباره پروژه‌ها متمرکز تعریف شده‌اند. سهم بودجه هر استان باید عادلانه با در نظر گرفتن عقب افتادگی و محرومیت آن شهرها و روستاها تقسیم شود و در اختیار استان‌ها قرار بگیرد. وی اظهار داشت: باید یکسری رقابت بین استان‌ها برای درآمدزایی بیشتر ایجاد شود، منتهی با لحاظ استان‌های محرومی مثل اردبیل که در زیرساخت و صنایع بزرگ مشکل دارند. باید دولت پای کار بیاید و کمک کند تا مشکلات اساسی و زیرساختی حل شود و اولویت بندی بودجه در اختیار خود استان و استاندار باشد. با این روش می‌توانیم به آینده بهتر امیدوار شویم. 
صدیف بدری یادآور شد: بانک‌ها، تسهیلاتی که برای صنایع داده می‌شود را به منابع و مصارف استان‌ها محدود کرده‌اند. استانی مثل اردبیل منابعی ندارد که مصارفش کفاف داشته باشد و منابع باید با لحاظ محرومیت استان‌ها توزیع شود. برای حمایت از صنایع و تولیدات استان‌ها و اشتغال باید منابع از استان‌های متمول به استان‌های محروم داده شود.نماینده اردبیل در ادامه گفت: امسال هم این موضوعات گفته شده، اما لحاظ نشده است و لایحه‌ بودجه دولت سیزدهم، مثل دولت‌های قبل است فقط کمی تغییر کرده و جای تبصره‌ها و بندها عوض شده و عدد و رقم مشخص کرده‌اند که به اعتقاد من، این چاره کار نیست.
با این بودجه نویسی، سال آینده هم کسری بودجه خواهیم داشت
وی افزود: با این بودجه نویسی، سال آینده هم کسری بودجه خواهیم داشت. در این بودجه، برای افزایش هزینه پروژه‌های عمرانی و هزینه‌های جاری کارمندان آن طور که باید و شاید عدد و رقم قابل ملاحظه‌ای تعیین نشده است و این موضوع، جای نگرانی دارد.این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه باز هم اتفاق نیفتاد، گفت: من به ادامه این مسیر خوش بین نیستم و حقیقتاً دولتمردان باید توجه ویژه داشته باشند تا این اصلاح جدی بالاخره در آینده به واقعیت تبدیل شود.
بدری در پایان خاطرنشان کرد: کارهای اصولی و زیرساختی، زمان‌بر و البته سخت است. اصلاح ساختار بودجه کاری بزرگ است که نیاز به کارِ کارشناسی و خردجمعی دارد، ولی شک نکنید اگر این اتفاق بیفتد، اوضاع اقتصاد متفاوت‌تر از همیشه خواهد شد.
 سال 1401 هم با کسری بودجه مواجهیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه