بررسی« اقتصاد سرآمد» از وضعیت مهندسی برق کشور

تعرفه گذاری مناسب به انرژی تجدیدپذیر منتهی می شود؟

گروه انرژی - تعرفه گذاری‌های نادرست در مصرف انرژی، سبب توزیع ناعادلانه یارانه‌های انرژی شده و مشترکان و صنایع با مصرف بیشتر انرژی یارانه بیشتری را دریافت می‌کنند، در حالی‌که با تعرفه‌گذاری صحیح به روش پلکانی افزایشی یا IBT که در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته اجرا می‌شود، می‌توان صرفه‌جویی قابل توجهی را مشابه کشور‌هایی که این سیاست را پیاده کرده‌اند داشته باشیم و نتیجه کمبود برق‌هایی که اخیرا با آن مواجه هستیم. در اصلاح قبوض نباید مشترکان کم مصرف و اقشار ضعیف آسیب نبینند، بلکه باید هدف این باشد که با مشترکان پرمصرف برخورد جدی شود. ناگفته پیداست که امروزه انرژی به یکی از احتیاج‌های اساسی افراد تبدیل شده است. هیچ خانه‌ای را نمی‌توان پیدا کرد که در آن احتیاج به انرژی اعم از برق و گاز احساس نشود. برای پاسخگویی به این احتیاج ضروری است که بخش حاکمیت چاره اندیشی‌های لازم را داشته باشند تا انرژی به صورت پایدار و فارغ از هر گونه مسئله‌ای در اختیار شهروندان قرار گیرد. خاموشی‌های برق در تابستان سال جاری برای شهروندان مسائل عدیده ای را به وجود آورد. از سوی دیگر، زمستان را در پیش داریم و احتمالاً با افزایش سرما بحث کمبود گاز در بعضی منطقه‌ها مطرح می‌شود. به گزارش اقتصاد سرآمد، طی سال‌های گذشته بخش خصوصی به حوزه صادرات برق وارد شد. اما دولت در این زمینه منصفانه با آن‌ها رفتار نکرد و پرداختی هایشان به موقع انجام نشد. دولت باید بعد از کسر کارمزد، پرداختی آن‌ها را انجام می‌داد که این کار صورت نگرفت لذا از پتانسیل بخش خصوصی به خوبی استفاده نشد. باید شرایطی به وجود آورد تا در بخش صنعت، صنایع بزرگ به سمت فراوری برق حرکت کنند و مازاد آن را در اختیار دولت قرار دهند. اما صنایع بزرگ کشور نیز باید سعی در ایجاد فضای کافی به منظور تامین منابع سوخت خود باشند.
مهم‌ترین راهکار رفع مشکل اقتصاد
 صنعت برق
یک کارشناس صنعت برق در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت:چاره‌اندیشی برای رفع مشکل اقتصاد صنعت برق، مهم‌ترین راهکار دستیابی به تولید و تامین پایدار برق در کشور است.
احسان مولایی با اشاره به این‌که سرمایه گذاری، اصلی‌ترین مشکل موجود در صنعت برق کشور است افزود: این صنعت در حال حاضر به لحاظ فنی از جمله احداث نیروگاه، ساخت تجهیزات، مدیریت پروژه، تعمیرات و مهندسی مشکلی ندارد و مسئله اصلی این صنعت هم اکنون سرمایه گذاری و تامین مالی و سوء مدیریت مصرف است. وی در ادامه افزود: در قانون بودجه یکی از بندهای مصوب شده این است که مشترکین با مصرف پایین‌تر از الگوی مصرف، برق، آب و گاز رایگان دریافت کنند و هزینه این مشترکین با دریافت مبالغ بالاتر از مشترکین پرمصرف که بالاتر از الگوی تعریف شده‌مصرف دارند جبران می‌شود. 
تعرفه‌گذاری برق، آری یا خیر
مولایی تصریح کرد: متاسفانه  نحوه تعرفه‌گذاری از کسانی که مصرف کمتری دارند حمایت کرده و مشوق مردم به مصرف کمتر است و از سوی دیگر، به نوعی جریمه‌ای برای مشترکان با مصرف بالا محسوب می‌شود. اما گویا این نوع تعرفه گذاری نیز تاثیر چندانی در کاستن از مصرف در برخی بخش‌ها نشده است.
تعرفه مناسب منتهی به انرژی تجدیدپذیر 
خواهد شد؟
به گفته او، با تعرفه گذاری‌های صحیح و در نتیجه کاستن از شدت مصرف انرژی در کشور، افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها و نیز افزایش تولید از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ویژه در مناطقی با پتانسیل مناسب همچون استان‌های شرقی مثل خراسان و سیستان و بلوچستان، ظرفیت مازاد باید در کشور تولید کرد تا کشور بتواند به تعهدات صادراتی خود در همه‌ایام سال پایبند بماند و منابع پایداری برای کشور رقم بخورد.
کارشناس صنعت برق، یادآور شد: طبق قواعد اقتصادی، بهترین سیگنال‌دهی به مصرف‌کنندگان برای مدیریت مصرف، قیمت برق است. اگر از ابتدای سال این قانون اجرا می‌شد، مشترکان پرمصرف در تابستان و اوج مصرف برق، به اصلاح الگوی مصرف خود یا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام می‌کردند.
مهم‌ترین و فوری‌ترین راهکار برای اصلاح وضعیت کمبود تراز برقی کشور و مدیریت خاموشی‌ها، مسئله تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها است. با این اقدام، علاوه بر کنترل پیک‌های مصرفی، می‌توان تامین مالی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی را نیز با اخذ هزینه‌های برق تجدیدپذیر خورشیدی از مشترکان خارج از الگوی مصرف انجام داد تا میزان تولید برق پایدار در فصل‌های گرم سال افزایش یابد. در بحث صادرات برق با چند مشکل مواجه هستیم، به عنوان مثال قیمت گاز و همچنین نبود شرایط لازم از سوی توانیر برای صادرات را می‌توان در زمره مشکلات پیش روی صادرات برق عنوان کرد؛ امروزه انحصار صادرات تنها به دست توانیر است.
ساخت نیروگاه را می‌توان یکی دیگر از مزایای کاهش مصرف و تعرفه‌گذاری پلکانی دانست؛ چرا که در حال حاضر با کمبود نیروگاه مواجه هستیم. کاهش مصرف، راهکار موثر کاهش قطعی برق است. همچنین دستیابی به درآمد و تزریق مناسب آن به صنعت برق، می‌تواند راه حل مناسبی برای کاهش یا حذف قطعی برق باشد. در مجموع با توجه به متوسط بالای مصرف انرژی در کشور، حجم بالای یارانه پنهان بخش برق و ناعدالتی گسترده نسبت به استفاده از این یارانه دولتی، استفاده از مدل تعرفه‌گذاری پلکانی ضروری به نظر می‌رسد. و لازم است دولت سیزدهم با اجرای این نظام تعرفه گذاری، ضمن مهار مشترکان پرمصرف، از منابع مالی حاصل از آن برای توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها استفاده کرده و اقتصاد نیروگاه‌های خصوصی را بهبود ببخشد؛ ضمن اینکه با توجه به تقاضای کشورهای همسایه برای واردات برق از ایران، زمینه تقویت دیپلماسی انرژی کشور نیز فراهم
 خواهد شد.
تعرفه گذاری مناسب به انرژی تجدیدپذیر منتهی می شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه