بررسی سیاست نفتی ها در کاهش سوخت ناوگان عمومی در گفت و گوی« اقتصاد سرآمد» با کارشناس صنعت حمل و نقل

ناوگان حمل و نقل تجاری هم درگیر کمبود سوخت شد

گروه نفت و انرژی -  در چند ماه اخیر، تامین سوخت مورد نیاز برای رانندگان و کامیوندارانی که به مسیرهای جنوبی کشور تردد می کنند به یک معضل تبدیل شده است. تعدادی از کامیونداران خود راننده از کمبود یا نبود سوخت در جایگاه های سوخت استان هایی همچون هرمزگان و کرمان خبر داده و رسیدگی به این مشکل را خواستار شد‎ه‌اند. رانندگان می‌گویند، هنگام مراجعه به اغلب جایگاه های سوخت هرمزگان و کرمان  و برخی استان‌های دیگر یا مشکل کمبود سوخت وجود دارد و آنان مجبورند مدت‌های طولانی در صف مانده تا سوخت دریافت کنند، یا جایگاه‌های سوخت به دلیل نداشتن سوخت تعطیل هستند و پمپ‌های حود را خاموش کرده‌اند و یا متصدی جایگاه برای فروش سوخت از رانندگان درخواست انعام اجباری داشته که رقم انعام نیز بسیار زیاد است.
به گزارش اقتصادسرآمد؛  مدتی است فعالان بخش حمل ونقل جاده ای بار، با مشکلی به نام کمبود گازوئیل در جایگاه های سوخت مواجه شده اند که این امر به دلیل کاهش سهمیه سوخت و عدم شارژ کارت سوخت، اغلب کامیون ها و نیز نبود گازوئیل آزاد در جایگاه‌ها رخ داده است. اما در این بین اعلام خبر کاهش سهمیه سوخت ناوگان جاده‌ای شوک دیگری بود که بر پیکره این بخش از صنعت حمل و نقل وارد شد.
متاسفانه این روزها آثار کمبود سوخت برای ناوگان کشور بسیار محسوس شده است. بارها عنوان شده که پیش از اصلاح مسافت و کیلومترها در سامانه، سوخت پایه را حذف نکنید، که متاسفانه توجهی صورت نگرفت. در حال حاضر حدود 20 تا 30 درصد با کمبود سوخت مواجه شده ایم، که اگر به همین روال طی شود کمبود سوخت ناوگان به بالای 40 درصد خواهد رسید. سال گذشته در کمیته پایش با حضور وزیر راه وقت، اسلامی مصوب شد که سهمیه پایه کاهش پیدا نکند. اما از ماه گذشته کاهش سهمیه سوخت پایه آغاز شده است و این روال هم ادامه دارد.
ناوگان حمل و نقل تجاری هم درگیر کمبود سوخت شد
مرتضی صائمی کارشناس صنعت حمل و نقل کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: از سال‌ها پیش قراربر این بود که سهمیه پایه ناوگان به مرور زمان قطع شود و فقط سهمیه براساس کارکرد و عملکرد باشد. قبل از این که این برنامه عملیاتی شود، ما درخواست کردیم که ابتدا باید مشکلات ناوگان حل و فصل شود، زیرا بخشی از مسافتی که کامیونداران طی می‌کنند در سامانه سوخت محاسبه نمی‌شود. 
سیاست شرکت پالایش و کاهش سوخت ناوگان حمل ونقل 
وی در ادامه افزود: چنانچه دولت  بخواهند سهمیه پایه را حذف کند و صرفا سوخت را براساس عملکرد تخصیص دهد، با صراحت باید گفت که به زودی همه ناوگان کشور با کمبود سوخت مواجه  و بخشی زمینگیرخواهند شد. از سوی دیگر پس از حمله سایبری به سایت وزارت نفت، بسیاری از کامیونداران  کشور با کمبود سوخت مواجه شده اند. و حالا نیز سوخت پایه را به حداقل ممکن کاهش داده‌اند.
کمبود سوخت در جایگاه‌های استان‌ها
صائمی درارتباط با کمبود سوخت در برخی جایگاه‌ها نیز، گفت: مشکل کمبود سوخت در جایگاه های کشور حل نشده است و برخی از جایگاه ها سوخت در اختیار ندارند. ناوگان حمل ونقل کشور در مسیر هرمزگان به کرمان و یزد به سمت تهران تا محور یزد عمدتا با مشکل کمبود سوخت مواجه است. 
سهمیه سوخت 600 تومانی کجا می‎سوزد
او تصریح کرد: مساله دیگر این است که ناوگان نو و ناوگانی که به هر دلیل از جمله تعمیر دیگر فعال نبوده است و به سوخت نیاز دارد، مقرر  بود سهمیه سوخت 600 تومانی را در اختیار این رانندگان قرار گیرد اما حتی 10 درصد سهمیه سوخت 600 تومانی هم به بخش حمل و نقل نرسیده و توسط جایگاه داران به صورت آزاد به فروش می‌رسد.
کارشناس صنعت حمل ونقل کشورمان معتقد است: سوختی که در کشور به سمت قاچاق و عرضه خارج از شبکه می‌رود، همه از محل سهمیه سوخت 600 تومانی است. باید سهمیه سوخت 600 تومانی به کارت سوخت دارندگان ناوگان سنجاق شود تا زمانی که سهمیه راننده به پایان یافت راننده  از آن استفاده کند چرا که با این روش فساد در این بخش به حداقل کاهش پیدا می‌کند.
در روزهای اخیر برخی رانندگان کامیون‌های حامل مواد سوختی در اعتراض به برخی مشکلات صنفی اعلام کرده بودند که از حمل سوخت به شهرها خودداری می‌کنند؛ اتفاقی که با تکذیب تشکل‌های صنفی بخش حمل و نقل جاده‌ای مواجه شده و اعلام کردند اگرچه گلایه‌هایی به وضعیت معیشتی داریم، اما هرگز دست از کار نمی‌کشیم و وظیفه نقل و انتقال در جامعه، معطل نمی‌ماند.
یکی از رانندگان در اینباره می‌گوید،  سوخت کامیون ها در نیمه ماه تمام می شود و سوختی وجود ندارد که بشود کار کرد و تعهدات را انجام داد. آزاد هم در جایگاه‌ها به فروش نمی رسد و اغلب جایگاه ها کارت سوخت آزاد ندارند و همین امر موجب بروز مشکلاتی برای رانندگان شده است. رانندگان درگیر موضوعات متعددی از جمله هزینه مالیات، بیمه تامین  اجتماعی، تعمیر و نگهداری کامیون، اقساط مربوط به وام های دریافتی خودهستند.
 ناوگان حمل و نقل تجاری هم درگیر کمبود سوخت شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه