یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

مافیای صنعت خودرو، خون مردم را در شیشه کرده است

گروه صمت - محمد آیتی  - حدود 60 سال از شروع به کار صنعت خودرو در ایران می‌گذرد و در این شش دهه، فراز و نشیب‌های زیادی را این صنعت تجربه کرده است.
تقریباً به جرات می‌توان گفت هیچ وقت اوضاع در این صنعت خوب نبوده است، اما سه، چهار سال اخیر را باید بدترین دوران این صنعت به لحاظ تورم قیمتی دانست. به قدری پیکان قیمت‌ها افزایشی است که اگر کارمندی با حقوق 10 میلیونی، هیچ هزینه جاری نداشته باشد، تازه پس از یک سال و نیم می‌تواند پراید که به لحاظ کیفیت و امنیت در پایین‌ترین سطح است را بخرد؛ این یعنی فاجعه.
به گزارش اقتصاد سرآمد، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت در گفت‌وگوی تلویزیونی رسماً اعلام کرد که اوضاع در این صنعت خوب نیست و با اشکالات ساختاری زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. او گفت نارضایتی مردم را درک و به آن‌ها حق می‌دهم و با ذکر اینکه در دو سال آینده شاهد تحول در این صنعت خواهیم بود، تنها امیدواری را به مردم ناامید که گوش‌شان از شعار پُر است، هدیه داد؛ هرچند دیگران هم پیش از وزیر کنونی صنعت از این قول‌ها دادند، اما هیچ‌گاه رضایت مردم حاصل نشد.
همه می‌دانیم که دو خودروساز کشور با تورم شدید نیرو روبرو هستند و هزینه‌های تمام‌شده آن‌ها بسیار بالاست. از سوی دیگر، پای حرف دل قطعه‌سازان هم که می‌نشینیم کلی گله می‌شنویم. تنوع و کیفیت در محصولات داخلی هم رضایت در بین مشتریان ایجاد نکرده است و مردم در سال‌هایی که واردات خودروی خارجی ممنوع است، محکوم به خرید خودروهایی هستند که باب دل‌شان نیست.
هرچند تحریم‌های سخت و ظالمانه سه، چهار سال اخیر، کار صنعت خودرو را در دست‌انداز انداخته است، اما سوال اصلی این است که دولتی که با شعار سامان دادن این بازار، رای مردم را کسب کرد، چرا پس از شش ماه هنوز نه تنها نظم و نسق به این آشفته بازار نداده که با افزایش قیمت خودرو، کام مردم را تلخ‌تر از همیشه کرد.
ما نمایندگان به هیچ وجه از عملکرد و صنعت خودروسازی ایران راضی نیستم
علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به اقتصاد سرآمد گفت: ما نمایندگان به هیچ وجه از عملکرد و صنعت خودروسازی ایران راضی نیستم، چون هم کیفیت بسیار پایین است و هم قیمت بسیار بالا است.
وی با انتقاد از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، افزود: باید در آینده نزدیک و هر چه سریع‌تر اجازه ورود خودروهای خارجی داده شود، زیرا این رویکرد، هم باعث تعدیل قیمت خودروهای داخلی می‌شود و هم شاهد ایجاد رقابت سالم خواهیم بود.
نماینده کنگاور تصریح کرد: اگر وزارت صمت و خودروسازان به بیانات رهبری توجه می‌کردند، اکنون وضع این نبود. اگر از ظرفیت داخلی به طور شایسته استفاده می‌شد، خودروسازان، هم به کیفیت بیشتری در محصولات‌شان می‌رسیدند و هم، قیمت‌ها افزایش سرسام‌آور پیدا نمی‌کرد. عملکرد معکوس خودروسازان، هم نارضایتی و بی‌اعتمادی را در جامعه افزایش داده و هم بی‌کیفیتی و نبود امنیت لازم در خودروهای ساخت داخل منجر به این شده که در تصادفات جاده‌ای شاهد از دست رفتن هموطنان‌مان باشیم.
مشخص نیست صنعت خودرو در دست چه کسانی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: مافیای صنعت خودرو، خون مردم را در شیشه کرده است و اصلاً مشخص نیست که این صنعت در دست چه کسانی است.
وی افزود: مگر براساس تورم 40 درصدی حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرده است که وزیر گفته رشد 18 درصدی قیمت خودروها، نصف تورم است؟
رضایی یادآور شد: یکی از مقامات امنیتی به ما گفت 51 درصد سهام اصلی خودروسازی در اختیار دولت است و قیمت‌ها را خود دولت تعیین می‌کند و هر روز بالاتر می‌برد؛ روی چه حساب قیمت پراید 180 میلیون تومان است؟ 
این نماینده کنگاور در پایان خاطرنشان کرد: من در جریان واردات خودرو نیستم که چه زمانی آزاد خواهد شد، ولی این را می‌دانم که درخواست مردم، واردات است، چون در حال حاضر هر دو خودروساز به صورت انحصاری هر کاری که دل‌شان می‌خواهد، انجام می‌دهند. مثلاً می‌گویند امروز ثبت نام خودرو با 150 میلیون تومان است و فردا 40 میلیون تومان به آن اضافه می‌کنند؛ روی چه حساب این رویکرد را در پیش گرفتند برای ما هم مبهم است.
بر اساس گزارش اقتصاد سرآمد، از قرار معلوم به دلیل آشفتگی در بازار خودرو و معدن، عده‌ای از نمایندگان که تعداد آن خیلی بیشتر از 10 نفر (حداقل امضا برای استیضاح وزیر) است، طرح استیضاح وزیر صمت را آماده و تحویل هیات رییسه مجلس دادند و منتظرند تا ببینند آیا هیات رییسه، پیش از پایان سال 1400، طرح استیضاح را اعلام وصول خواهد کرد یا نه؟
مافیای صنعت خودرو، خون مردم را در شیشه کرده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه