بررسی« اقتصاد سرآمد» از وضعیت گردشگری ایران در گفت و گو با یک کارشناس صنعت گردشگری 

ایران مرزهایش را به روی توریست‌ها می‌گشاید؟

گروه جامعه - وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران خسارت مالی گردشگری کشور در دوران کرونا را «۳۲ هزار میلیارد تومان» اعلام کرده به طوری که ۴۴ هزار نفر از افراد فعال در این بخش بیکار شده‌اند. معاونت گردشگری این وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام داشته است که بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان زیان مالی فقط به مراکز اقامتی وارد شده است و بیش از ۲۱ هزار نفر در این بخش بیکار شده‌اند. اما باید دید واکسیانسیون تاثیری در تغییری وضعیت گردشگری و میزان استفاده از هتل ها و اقامتگاه های ایران رخبه همراه داشته است یا خیر؟ .
به گزارش اقتصاد سرآمد، شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری جهان را با تهدید جدی مواجه کرده است. به ویژه کشورهایی که اقتصادشان به این صنعت وابسته بود، با ایجاد محدودیت‌هایی در سفر خارجی در ایام کرونا دچار رکود شده‌اند، به‌گونه‌ای که با بحران‌های شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابر اعلام سازمان‌های گردشگری جهانی، واکسن کرونا نقش حیاتی در ازسرگیری سفر خارجی در ایام کرونا دارد. از این‌رو، بسیاری از کشورها و مقاصدگردشگری در سرتاسر دنیا بعد از تولید واکسن‌ و اجرای برنامه‌های واکسیناسیون با اندیشیدن تمهیدات و پیاده‌سازی سازوکارهایی مرزهای خود را به روی مسافران و گردشگران خارجی گشوده‌اند.
اخیراٌ اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرده که به ‌زودی مرزهایش را به روی برخی از کشورها از جمله استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، یونان می‌گشاید. البته این تصمیم قرار است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه و پاسپورت واکسن اجرایی شود اگر سویه امیکرون اجازه دهد. در این میان برخی از دولت‌ها هم بیکار ننشسته‌اند و اقداماتی برای جلب گردشگران در نظر گرفته‌اند؛ کشورهایی مانند ازبکستان، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، قبرس، یونان، استرالیا، فرانسه، آلمان، سوئد، سوئیس سازوکارهایی برای تشویق و جلب گردشگران خارجی پیاده کرده‌اند. برخی از دولت‌ها به گردشگران این اطمینان را داده‌اند اگر در کشور مقصد به بیماری کوید-۱۹ مبتلا شوند، هزینه درمان آنها را پرداخت کرده و پس از مراقبت‌های پزشکی از بیمار او را در مسیر بازگشت به کشور خود کمک خواهند کرد. اما سوالاینجا است که آیا ایران نیز راهی برای برون رفت از این سکون پیش بینی کرده است یاخیر؟
آیا ایران مرزهایش را به روی 
توریست‌ها می‌گشاید؟
صادق سجادی کارشناس صنعت گردشگری اما در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت:  در این میان آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت صنعت گردشگری کشورمان در این ایام است.
ضرورت برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا
او ادامه داد: با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا و با توجه به آغاز فرایند واکسیناسیون در بیشتر کشورهای متقاضی که بازار علاقه‌مند سفر به ایران را تشکیل می‌دهند و همچنین نظر به وضعیت بحرانی کسب‌وکارهای حوزه گردشگری، ضروری است برای تصمیم‌گیری درباره صدور دوباره ویزای توریستی توسط ارگان‌های مسؤول، اقدامات اساسی انجام بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حال با توجه به این‌که بیشتر کشورهای بازار هدف ایران فرایند واکسیناسیون شهروندان خود را انجام می‌دهند و فعالان گردشگری هر هفته شاهد درخواست‌های جدید از مسافران علاقه‌مند سفر به ایران و متقاضی ارائه بسته سفر یا ویزای توریستی به ایران هستند هر اقدام مثبتی از سوی  ایران نقطه عطفی است در صنعت توریسم پس از واکسیانسیون کرونا. 
وضعیت هتل‌های ایران در وضعیت پس از واکسیناسیون جهانی 
سجادی در رابطه با وضعیت اشغال هتل‌های ایران در وضعیت پس از واکسیناسیون جهانی،  گفت: از زمانی که واکسن ها تزریق شده وضعیت هتل ها خیلی بهتر شده است. نسبت به پیک های قبل اوضاع خیلی بهتر شده ، در پیک های قبل، میانگین ضریب اشغال کشوری هتل های کشور به زیر 5 درصد هم رسید، منتهی از مهر ماه به بعد که واکسیناسیون حداکثری صورت گرفته است، خوشبختانه وضعیت اشغال خیلی بهتر شده است.
وی ادامه داد: اینکه استقبال خارجی ها از هتل های ایرانی کم است یکی به دلیل کرونا است و دیگری به خاطر اینکه مسافرانی که از کشور های اروپایی می آیند و قصد سفر و گردش دور دنیا را دارند ، معمولا از 6 ماه قبل برنامه ریزی می کنند و زمان می برد تا به ایران برسند.
از آن‌جا که هر پاسخ منفی یا تعویق در امر صدور دوباره ویزای توریستی به هر مسافر خارجی ذهنیتی منفی و ضد تبلیغ برای مخاطبان ایران به جای خواهد داشت، فعالان و اعضای تشکل‌های گردشگری استانی و کشوری، خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر به موضوع ازسرگیری صدور ویزای توریستی با شرایط تطبیقی با موازین ستاد کرونا و سیاست‌های درمانی کلان کشور هستند تا هرچه زودتر شاهد رونق صنعت گردشگری کشورمان باشیم.
شواهد حکایت از آن دارد که به زودی مقاصد مختلف گردشگری جهان با بهره‌گیری از طرح پاسپورت واکسن، مرزهای خود را به سوی گردشگران بین‌المللی می‌گشایند. پیرو این امر وزارت گردشگری از طریق هم‌اندیشی با سایر بخش‌های ذی‌صلاح و تصمیم‌ساز این حوزه در صدد است راهکاری بیندیشند تا از سایر کشورها عقب نمانیم. اطلاع‌رسانی و آموزش به فعالان و واحدهای گردشگری به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای امکان تحقق سفرهای هوشمند از دیگر اقدامات ایران است که به صورت اصولی و با یک برنامه‌ریزی مدون باید پیگیری شود.
ایران مرزهایش را به روی توریست‌ها می‌گشاید؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه