چرا رانندگان کامیون‌ دست به تجمع زدند،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

انتظارات بی قاعده واردکنندگان از خریداران کامیون

گروه راه و ساختمان - در پی تجمع اخیر کامیونداران مقابل نهاد ریاست جمهوری، عنوان شد، این تجمعات توسط واردکنندگان کامیون برنامه ریزی و مدیریت می شود.  کامیونداران و ناوگان حمل و نقل جاده ای قشر زحمت کشی هستند که باید با نگاهی ویژه به مشکلات آن ها پرداخت. بسیاری از مشکلات کامیونداران ریشه در مسائل داخلی دارد و کافی است با کمی توجه و رفع موانع موجود از سوی مسئولین، بخش عمده ای از آنها رفع و مطالبات این قشر زحمت کش برآورده شود. برخی مشکلاتی که کامیونداران کشور در هفته های گذشته با آن روبرو شدند، درخصوص بحث واردات کامیون و عدم تعریف و تنظیم مناسبات بین واردکننده و خریدار است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، مساله ای که اگر جدی گرفته نشود، نه تنها کامیونداران با مشکل مواجه می شوند، بلکه تمام سیستم حمل و نقل جاده ای کشور با چالش های بزرگ روبرو خواهد شد. زیرا کامیونداران و به طور کلی بخش ناوگان حمل و نقل جاده ای یکی از شریان های مهم اقتصادی کشور برای توزیع کالاهای اساسی محسوب می شود. بیش از یک  سال است که بیش از 7 هزار کامیون دست دوم اروپایی به گمرکات کشور رسیده است اما هنوز به طور کلی این کامیون ها از گمرکات ترخیص نشده است. از طرفی به تدریج به تعداد کامیون های ترخیص نشده اضافه می شود و از طرف دیگر کامیون های دپو شده با موانع متعددی برای ترخیص روبرو هستند. این کامیون ها توسط برخی شرکت های واردکننده و شرکت های خودروساز و حتی اشخاص حقیقی که دارای ناوگان فرسوده بوده اند، وارد شده است. مشکل اصلی کجاست؟
توجه به این که قیمت اسقاط  گران شده است، در توان واردکننده‌ها نیست که هزینه آن را تامین کنند. بنابراین واردکنندگان به نوعی خریداران را تحریک کرده اند که در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کنند تا موضوع اسقاط برداشته شود. در صورتی که اسقاط عین قانون است و به هیچ عنوان امکان حذف آن وجود ندارد. عبارت نوسازی مشخص است. قرار است ناوگان فرسوده خارج شود و کامیون نو جای آن را بگیرد.
چرا رانندگان صبور کامیون‌ها دست
 به تجمع زدند
محمد زواره  کارشناس صنعت حمل و نقل در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: پس از آنکه، واردات کامیون ها انجام شد، مشکلاتی برای رانندگان به وجود آمد. این مشکلات نیز بیشتر به دلیل عدم تعریف و تنظیم مناسبات بین واردکننده و خریدار است. 
وی ادامه  داد: یکی از این موارد این است که بخشی از واردکننده ها ناوگان را با تعهد اسقاط به خریدار فروخته‌اند. یعنی واردکننده ها متعهد شده اند که هزینه اسقاط را در زمان ثبت نام از رانندگان دریافت کرده اند و بخش قابل توجه از این اسقاط در تعهد واردکنندگان است.
او افزود: افزود: مساله دیگر این است که سازمان راهداری ضمانتنامه ای را از رانندگان مطالبه می کرد و در صورتی که واردکننده به تعهد خود در مقابل خریدار عمل نکرد، بتواند از محل ضمانتنامه بخشی از حقوق خریدار را به نوعی وصول کند. در این بین واردکننده عین این ضمانتامه را از خریدار مطالبه می کند. عملا تاثیر ضمانتامه از بین رفته و دیگر اثری ندارد. 
انتظارات خارج از قاعده واردکنندگان از خریداران کامیون
زواره درخصوص مشکل دیگر کامیونداران  نیز، گفت: مساله دیگر عدم شفافیت در پرداخت ارزش افزوده است. علیرغم این که سازمان امور مالیاتی و مجلس صراحتا مصوب کرده اند که هیچ واردکننده ای حق مطالبه ارزش افزوده ندارد و هرگونه ارزش افزوده ای به واردات تعلق بگیرد قبل از ترخیص دریافت می شود. متاسفانه باز هم بعضی از واردکننده ها این مورد را  از خریدار مطالبه می کنند.
باید مشکل اسقاط مرتفع شود
کارشناس صنعت حمل ونقل گفت: چنانچه دولتمردان خواسته باشند موضوع اسقاط  برطرف  شود حتما باید اجرای قانون در آن لحاظ شود و رسالت و هدف از بحث نوسازی محقق شود. امکان دارد راه حلی باشد که بتواند در عین حال که این موضوع را حذف نمی کند، به نوعی مشکل رانندگان را هم حل کند.
بسیاری از خریداران بر این عقیده هستند که، بزرگترین مشکل را واردکنندگان ایجاد کرده اند و این تجمع ها را مدیریت و برنامه ریزی می کنند. آن هم به این دلیل که تعهدی که دارند با حذف اسقاط برطرف شود. بالاخره سازمان راهداری برنامه ای پیشنهاد دهد به نحوی که هم قانون اجرایی شود و نیز کمکی به دارندگان ناوگان تا بحث ناوگان اسقاطی به نوعی حل و فصل شود. سپس این پیشنهاد به تصویب هیئت دولت برسد و مرجع مربوطه مجوز لازم را صادر کند.
با وجود همه مشکلات، بسیاری از کامیون داران  همچنان متعهدانه در این حوزه فعالیت می‌کنند  تا شاهد موانعی برای توزیع سوخت در شهرهای مختلف نباشیم. بالا بودن ریسک کاری در این بخش از یک سو، پایین بودن هزینه‌های حمل از سوی دیگر و پرداخت آن‌ها با نرخ‌های بسیار پایین و البته با تاخیر باعث شده که تعدادی از این کامیون داران با مشکلاتی رو به رو شوند. در یکی دو سال گذشته کرایه‌های کالاهای تجاری براساس تن کیلومتر به رانندگان پرداخت می‌شود اما تمامی هزینه‌های جابه جایی را پوشش
 نمی‌دهد.
در سال‌های گذشته گلایه‌های کامیون داران در بخش توزیع کالا باعث شد که بعد از گذشت چندین ماه طرح تن کیلومتر که که خود باعث به تعادل رسیدن نرخ‌ها در  جا به جایی و حمل کالا توسط کامیون‌ها می‌شود به مرحله اجرایی برسد و این بار هم در خواست بسیاری از کامیون‌داران در بخش حمل فرآورده‌های  نفتی افزایش دستمزد و کرایه حمل است که امیدواریم اجرایی شود. اما این رزوها مشکلات واردات کامیونهای دست دوم نیز به آن اضافه شده است.
انتظارات بی قاعده واردکنندگان از خریداران کامیون
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه