بررسی« اقتصاد سرآمد» از ابعاد تازه كانكس و چادرنشينی در تهران

عده ای به آلونک و کپرنشینی وادار شده اند

گروه اقتصاد جامعه - کانکس‌نشینی پدیده تازه پایتخت است. پدیده‌ای که برخی مالکان آژانس‌های بزرگ مسکن تهران به آن اشاره می‌کنند و می‌گویند؛ تازگی‌ها شیوه تازه‌ای از سکونت در تهران به چشم می‌خورد و آن کانکس‌نشینی است. اتفاقی که هرچند محدود اما در بطن تهران بزرگ آغاز شده است و به گفته فروشندگان و نصابان کانکس بیشتر در حومه شهر متقاضی دارد. برخی مشاوران املاک تهران از وجود محدود این کانکس‌ها در مناطق میانی‌شهر و ازجمله منطقه ٢٢ هم خبر می‌دهند. این پدیده در برخی مناطق تهران به صورت اجاره کانکس دیده می‌شود اما ایجاد کانکس در پشت‌بام خانه‌ها و فضای مشاع غیرقانونی است، با این حال برخورد جدی با این موارد غیرقانونی در ساختار شهر انجام نمی‌شود و با پرداخت پول توسط مالکان به سادگی قابل حل است.به گزارش اقتصادسرآمد، تعداد کانکس‌ها هنوز زیاد نیست اما هستند کسانی که قید زندگی در خانه‌ و آپارتمان‌ را زده و برای زندگی سراغ کانکس‌ها آمده‌اند. کانکس‌هایی که در ارزان‌ترین نوع‌شان با قیمت متری ٢٠٠هزار ‌تومان و در گران‌ترین نوع‌ آن‌ها با قیمت متری ٩٠٠‌هزار تومان به فروش می‌رسند. اگرچه بررسی‌های «شهروند» نشان می‌دهد که بیشتر مشتری‌های این خانه‌های از پیش ساخته، حاشیه‌نشین‌های اطراف پایتخت‌اند اما در مواردی هم برخی این کانکس‌ها را برای زندگی در دل شهر انتخاب می‌کنند.
احتمال شیوع کانکس‌نشینی با گرانی‌های افسارگسیخته در بازار مسکن وجود دارد. کانکس‌های مسکونی در حیاط یا پشت‌بام برخی مجتمع‌ها یا آپارتمان‌های پایتخت به فروش رسیده یا اجاره می‌روند. برخی از این خانه‌های از پیش‌ساخته، از یک واحد آپارتمان معمولی امکانات بیشتری دارند و برخی دیگر اما صرفا نیازهای اولیه سکونت را برطرف می‌کنند. باید به این نکته مهم تاکید داشت که، فروش یا اجاره این خانه‌های از پیش‌ساخته در فضاهای مشاع، غیرقانونی است و معمولا با توافق ساکنان صورت می‌گیرد.
ابعاد تازه حاشيه، كانكس 
و چادرنشيني در تهران
محمود دربندی کارشناس مسکن اما در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: برای یافتن موارد کانکس‌های اجاره در تهران کافی است تا در فضای وب جستجو کنید، آن زمان می‌بینید که چه حجمی از کانکس‌های اجاره‌ای پیش روی تان قرار می‌گیرد. اما در فضای حقیقی اگر سراغ کانکس‌های اجاره‌ای را از املاکی‌ها بگیرید احتمالا یا انکار می‌کنند یا می‌گویند موردی سراغ ندارند.
اجاره یک ماه کانکس چند؟ 
او ادامه داد: بررسی قیمت شرکت‌ها و افراد اجاره دهنده کانکس‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها برای اجاره سه و شش ماه، ۳۵ تا ۴۵ درصد ارزش کانکس را دریافت می‌کنند. مثلا یک کانکس ۱۰ متری حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت دارد و برای اجاره شش ماهه آن باید حدود ۷ میلیون تومان پرداخت کرد.
از کانکس‌نشینی تا بدمسکنی
 او یادآور می‌شود: ‌میلیون نفر در ایران، بدمسکن هستند. این آمار را وزیر راه‌وشهرسازی بارها و بارها اعلام کرده است. بدمسکن‌هایی که در وضعیت‌های غیرقابل تصوری در حاشیه کلانشهرهای کشور مشغول به زندگی هستند. حالا که کانکس‌های مسکونی، امکان زندگی راحت را برای افراد فراهم کرده‌اند، آیا بهتر نیست قبل از پروژه‌های پرسروصدای احیای بافت فرسوده با تهیه تعدادی کانکس مسکونی به وضع این افراد سروسامان دهیم؟
قیمت اجاره کانکس، یک‌هشتم میانگین قیمت اجاره خانه
دربندی می‌گوید: نرخ رهن و اجاره این خانه‌های از پیش‌ساخته، نرخ مشخصی نیست اما اگر بخواهیم به‌طور میانگین یک قیمت برای آنها اعلام کنیم، می‌توان گفت، قیمت اجاره آنها، یک‌هشتم میانگین قیمت اجاره در هر شهر است.
عقد قرارداد برای اجاره کانکس ضروری است
کارشناس‌ ارشد عمران و فعال در این بازار درباره نرخ اجاره این کانکس‌ها افزود: در این‌گونه معاملات، طرفین با عقد یک قرارداد برای اجاره کانکس‌ها اقدام می‌کنند. نرخ اجاره‌بها بسته به مکان و نوع کانکس از بین ماهانه ٥٠‌هزار تا ٣٠٠‌هزار تومان متغیر است.
در شرايطي که مطابق با اصل 31 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، هر فرد و خانواده ايراني حق داشتن مسکن دارند و براساس اين اصل، دولت‌ها موظف به تامين آن شده‌اند. در متن اين قانون ذکر شده است: «داشتن مسکن متناسب با نياز، حق هر فرد و خانواده ايراني است. دولت موظف است با رعايت اولويت براي آنها که نيازمندترند به خصوص روستانشينان و کارگران زمينه اجراي اين اصل را فراهم کند. اين مساله چنان براي مردم مشکل ايجاد کرده که ديگر توان اجاره‌خانه را نيز ندارند تا جايي که تماس‌هاي بسياري از سوي همشهريان براي دريافت چادر از هلال‌احمر و ادامه زندگي با نصب چادر در پارک‌ها برقرار شده که اين مساله به مثابه يک مساله ملي بدل شده است. 
معضل نبود مسکن مردم را به آلونک نشيني، کپرنشيني، زندگي در کانکس و چادر وادار کرده است و هزاران خانوار براي نخوابيدن در پارک و پياده‌روها، مجبور به اين کارها شده‌اند. در اين رابطه عوامل مختلفي تاثيرگذار هستند، يکي از مهمترين اين عوامل مهاجرت بي‌رويه روستاييان به شهرهاي بزرگ است. از سوي ديگر به لحاظ جامعه‌شناسي هميشه شهر ساکنانش را به بيرون پرت خواهد کرد، وقتي آنها توان تامين هزينه‌هاي زندگي را ندارند شهروندان را به حاشيه‌ مي‌فرستند. متاسفانه گراني خانه در شهرهاي بزرگ باعث شده پديده حاشيه‌ نشيني و کانکس نشيني در اطراف شهرها گسترش پيدا کند. شهرهايي مانند تهران، اصفهان و مشهد در معرض اين خطر هستند و مهاجرت بيش از اندازه و افزايش اجاره بها افراد زيادي را به حاشيه شهرها و حتي کانکس‌نشيني و چادرنشيني مي‌کشاند.
 عده ای به آلونک و کپرنشینی وادار  شده اند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه