بررسی« اقتصاد سرآمد» از نزدیک شدن ارتباط ارزهای دیجیتالی با نفت

ورود رمزارزهابه بازار نفت

گروه بازارسرمایه - بسیار دیده‌ایم که با کاهش قیمت نفت به دلایل مختلف سیاسی-اقتصادی کشورهای تولید‌کننده‌ نفت به خصوص ابرقدرت‌ها در این زمینه توافق‌نامه‌هایی را امضا می‌کنند تا قیمت نفت را کنترل کنند. همان‌طور که می‌دانید وقتی عرضه‌ کالایی از تقاضای آن پیشی بگیرد، قیمت آن کالا نیز کاهش می‌یابد.اما این موضوع در مورد بیت‌کوین کاملا متفاوت است. در واقع به جز مواردی که به هر دلیلی قیمت بیت‌کوین کاهش یابد و برای ماینرها به صرفه نباشد که هزینه‌های زیادی برای استخراج بیت‌کوین بپردازند، همچنین در روزهای قبل و بعد از هاوینگ، قوانین رایانه‌ای خاصی از ابتدای راه‌اندازی بلاک‌چین بیت‌کوین تا به امروز برقرار بوده که میزان صدور و عرضه‌ بیت‌کوین را کنترل می‌کنند. رویداد هاوینگ که هر چهار سال روی می‌دهد و پاداش استخراج ماینرها را نصف می‌کند یکی از همین قوانین صدور و عرضه‌ بیت‌کوین است.
به گزارش اقتصادسرآمد،  با پایین آمدن قیمت نفت در دوره‌های مختلف تا به امروز شاهد به وجود آمدن بحران اقتصادی در سراسر جهان بودیم، بحرانی که دولت‌ها را به چاپ بیشتر پول و در نتیجه رشد تورم سوق می‌داد. در رابطه با بیت‌کوین اما قضیه متفاوت است، میزان کل بیت‌کوین‌هایی که قرار است استخراج و عرضه شوند مشخص است و تغییر نمی‌کند و در ثانی با گذشت زمان سرعت عرضه‌ این ارز دیجیتال روند کاهشی به خود گرفته و با تورم منفی همراه است. با توجه به طی تحقیقات انجام شده مصرف انرژی برای استخراج بیت کوین بیش از مصرف انرژی برخی از کشورها گزارش شده است. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد کربن آزاد شده ناشی از استخراج بیت کوین بیش از آلودگی کربنی است که برخی کشورها منتشر می‌کنند.
با شیوع ویروس کرونا شاهد افت شدید قیمت نفت بودیم، زیرا به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از طرف دولت‌ها امکان سفر مانند گذشته برای مردم فراهم نبود، این موضوع باعث شد شرکت‌های هواپیمایی و دیگر شرکت‌های گردش‌گری و نقل و انتقالات تقاضای سوخت کمتری داشته باشند. از طرف دیگر گازهای مازاد آزاد شده در هنگام استخراج نفت می‌توانند انرژی لازم برای تامین برق ماینرهای بیت‌کوین را فراهم کنند. از آنجایی که قیمت نفت کاهش یافته بود، ماینرها می‌توانستند با پرداخت هزینه‌ کمتری به استخراج بیت‌کوین بپردازند، در نتیجه قیمت بیت‌کوین نیز با کاهش مواجه شد.
منوچهر کیانی کارشناس انرژی کشورمان در اینبره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: جای هیچ شکی نیست که اقتصاد جهان آبستن تحولات عظیمی است. نفت همواره به عنوان یک کالای تجدیدناپذیر شناخته شده است و بر همه‌ ما کاملا روشن است که روزی نفت به پایان می‌رسد. استخراج بیت‌کوین نیز روزی به پایان می‌رسد، اما تفاوت‌هایی در این میان وجود دارد.
بازار رمزارزها، بدون شک جدیدترین
 موضوع انرژی
وی ادامه داد: بازار رمزارزها، بدون شک جدیدترین موضوع در حوزه فعالیت­‌های مالی-اقتصادی در جهان است. ابهامات پیرامون آن، از یک طرف ناشی از علاقه طراحان اولیه بر ناشناخته ماندن این بازار است که خود سبب افزایش توجه‌های خاص به این بازار مالی شده است. از طرف دیگر ذات هر تکنولوژی و نوآوری جدیدی در ابتدای کار همراه با سئوالات متعدد و ابهامات فراوان است تا کم کم زوایای پنهان و پیدای آن برای عموم مردم روشن شود و به یک امر عادی و عمومی تبدیل شود.
رمز ارز دارای نوسانات بزرگ مقیاس و غیرقابل پیش‌‌بینی است
به اعتقاد او؛ رمز ارز بیت‌کوین به دلیل ماهیت دیجیتالی که دارد؛ دارای نوسانات بزرگ مقیاس و غیرقابل پیش­‌بینی است. این نوسانات ناشی از سیال بودن معیار ارزشی این شاخص است. یعنی فعالان این بازار، هنوز معیار ثابت و محکمی برای ارزش­‌گذاری آن در اختیار ندارند. لذا هر پارامتری می­‌تواند بیم و امیدهای گسترده­‌ای را در میان فعالان این بازار برانگیزاند.
آمادکی بیش از پیش جهان در پذیرش رمزارزها
کیانی به اقتصاد سرآمد،  تصریح کرد: با بررسی‌هایی که انجام شد می‌توان گفت که جهان روز به روز بیشتر آمادگی لازم برای پذیرش بیت‌ کوین را پیدا می‌کند و به همان ترتیب سعی در یافتن جایگزینی برای کاربردهای امروز نفت می‌باشد. بیت کوین و ارزهای دیجیتال مستقل از هر قدرتی فعالیت می‌کنند و این همان چیزی است که آینده‌ بشر به آن نیاز دارد. فهمیدن این موضوع به خصوص برای ما که تحریم را تجربه می‌کنیم کاملا ساده است. در شرایط تحریم که کشورهایی همچون ایران، ونزوئلا، کره شمالی تحریم اقتصادی هستند و امکان صادرات و واردات برای آن‌ها بسیار محدود شده است، استفاده از بیت‌کوین یک راه‌حل تلقی می‌شود. امروزه ارزش ریال در کشور به شدت افت کرده است پس فروش نفت و گاز با واحد بیت‌کوین کاملا صرفه‌ اقتصادی دارد. کشور ونزوئلا نیز که از تحریم‌های اقتصادی شدید از سمت آمریکا رو به رو شده است با ایجاد رمزارزی با پشتوانه‌ نفت در تلاش است تا اقتصاد خود را کمی بهبود بخشد. به گفته‌ برخی از تحلیلگران سیاسی، با توجه به این موضوع که کشور کره شمالی برای مدت مدیدی است که در تحریم به سر می‌برد، خرید اسلحه و اقلام جنگی مورد نیاز خود را جز به طریق پرداخت با بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال که غیرمتمرکز هستند و شخص یا قدرتی امکان اعمال محدودیت در معاملات آن را ندارد، به انجام نرسانده است.

ورود رمزارزهابه بازار نفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه