بررسی« اقتصاد سرآمد» از ضرورت جذب تکنولوژی سرمایه در حوزه نفت و انرژی ایران

زمان، زمانِ عرض اندام در بازار جهانی نفت

گروه نفت و انرژی - شرکت نفت به تازگی اعلام کرده تا پایان امسال میزان تولید نفت به مقدار قبل تحریم‌ها خواهد رسید، این ادعا در شرایطی مطرح شده که بسیاری از چاه‌های نفت در سال‌های تحریم مسدود شده اند و بازگشت تولید آنها به حالت اولیه به سرمایه گذاری و البته زمان کافی نیاز دارد. جدای از این وزارت نفت قصد دارد که چاه های نفت را ازمخزن محور به چاه محور تغییر بدهد. این تغییر با فرض تامین سرمایه اولیه مور نیازش دست کم ۳ الی ۴ ماه زمان نیاز دارد. در کشورهایی مثل عراق احداث یک چاه نفتی حدود ۴۵ روز زمان می برد. اما در کشور ما به دلیل نبود تجهیزات و تکنولوژی روز احداث یک چاه دست کم ۳ ماه زمان نیاز دارد. احتمال توافق برجام خیلی افزایش پیدا کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، احتمال توافق برجام خیلی افزایش پیدا کرده،اینکه آمریکا با آزاد سازی ۹۰ میلیون پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی مخالفتی نکرده، خود نشان دهنده این است که اخبار خوشی در راه است. این را از اظهارات مسئولین خارجی هم کم و بیش می توان فهمید. در صورت توافق ابتدا باید بخشی از منابع بلوکه شده ایران در سایر کشورها آزاد شود. بعد از آن ظرف مدت ۲ تا ۳ ایران به تعهدات بازخواهد گشت.
 در حال حاضر بهترین زمان برای ورود ایران به بازار جهانی نفت است. قیمت‌ها روند صعودی دارد. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۰ سنت معادل نیم درصد افزایش به ۸۱ دلار و ۲۷ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم پس از کاهش ۰.۸ درصدی در جلسه قبل امروز با ۵۲ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش به ۷۸ لار و ۷۵ سنت رسید. رشد قیمت ها نشان دهنده عطش بازار به عرضه بیشتر شده در حالیکه هیچ ظرفیتی برای عرضه بیشتر وجود ندارد.
زمان حضور ایران در بازار جهانی 
نفت رسیده است
بهمن مرتضوی کارشناس حوزه انرژی دراین رابطه به اقتصادسرآمد، گفت: در حال حاضر باتوجه به شرایطی که بازار جهانی با آن روبه‌رو است و اینکه کشورهای تولیدکننده اوپک و اوپک‌پلاس عملا ظرفیت چندانی برای افزایش تولید ندارند، از این نظر برای ایران زمان مناسبی است که بتواند وارد بازار شود.
هرگونه افزایش تولید و صادرات به نفع دولت آمریکاست
وی بیان کرد: تصور کنید اگر بازار به‌گونه‌ای بود که مازاد عرضه در آن وجود داشت و قیمت در حد ۳۰ تا ۴۰ دلار بود، قطعا امروز ورود ایران به بازار بسیار مشکل بود، چراکه هم سایر تولیدکنندگان حالت تدافعی به خود می گرفتند و هم عملا منفعتی برای دولت آمریکا وجود نداشت، اما اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که هرگونه افزایش تولید و صادرات به نفع دولت آمریکاست چراکه فشار روی آن کمتر می‌شود، از این نظر بهترین زمان برای ورود ایران به بازار است، درواقع شرایط فعلی یک دوران استثنایی برای ایران است که بدون هیچ مشکلی بتواند نفت خود را وارد بازار کند.
این کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران  نزد مقامات نفتی عراق، به اقتصاد سرآمد  گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است که بخشی از منابع ایران در عراق آزاد شود. تحرکاتی هم در اینباره آغاز شده است. وزارت برق عراق هم هفته گذشته اعلام کرده که کل بدهی خود به ایران را به بانک تجارت عراق واریز کرده است. البته هنوز امکان برداشت وجود ندارد. اما دیر یا زود این اتفاق می افتد.
ضرورت جذب تکنولوژی سرمایه 
در حوزه انرژی
او براین اعتقاد است که  اگر بتوانیم تکنولوژی و سرمایه را جذب کنیم و از امکانات شرکت های بزرگ دنیا بهره ببریم، قطعا رسیدن به تولید  پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز در طول هشت سال آینده اصلا غیر منطقی نیست اما در غیر این صورت حتی حفظ شرایط موجود نیز غیر ممکن است.
مرتضوی یادآور شد: درباره این که آیا کمیته کارشناسان اوپک پلاس درباره افزایش بالاتر از  ۴۰۰ هزار بشکه در روز بحث کرده اند، گفت: موضوع افزایش سریعتر تولید مطرح نشد و تردید وجود دارد  که چنین موضوعی طرح شود. حالا بهترین زمان حضور قوی ایران در عرصه نفت جهانی است تا خلاء بوجود آمده را پر کند.
این روزها بی‌شک، بازار جهانی نیازمند افزایش عرضه نفت از سوی ایران است و ایران آمادگی دارد در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه نفت خود به بازارهای جهانی را افزایش دهد . مسئله بحران انرژی و گاز در اروپا یک مسئله جدی است که به جز با همکاری میان تولیدکنندگان بزرگ منابع هیدروکربوری قابل حل و فصل نیست و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان نفت و گاز در سطح جهان و با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم منابع هیدروکربوری و توان تولید خود آمادگی دارد تا در این زمینه وارد عمل شود. در این شرایط  اگر مصرف‌ کنندگان جهان به‌ ویژه اقتصادهای بزرگ از سطح کنونی قیمت و مقدار عرضه نفت ناراضی هستند و آن را به ضرر منافع خود می‌دانند،  بهترین راهکار،  لغو هرچه سریع‌تر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران و باز کردن فضا برای بازگشت تولید ایران با حداکثر توان به بازارهای جهانی
 است.
زمان، زمانِ عرض اندام در بازار جهانی نفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه