در شهرهای جدید دنبال چه هستیم « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

شهرهای جدید در بودجه ۱۴۰۱نمی گنجند!

گروه راه و ساختمان - ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید در مجاورت شهرهای پر جمعیت راهبردی مورد توجه در تمامی دنیا است، اما به منظور اجرای موفق این طرح لازم است شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و شهرهای مختلف مدنظر قرار بگیرد و استانداردها و ضوابط به درستی اجرا شود. کارشناسان شهری معتقد هستند که برای موفقیت ایجاد شهرهای جدید و شهرک ها نیاز است که ابتدا این شهرها مکان یابی خوبی داشته باشند و در نهایت خدمات زیربنایی و روبنایی آن به خوبی مهیا شود تا رغبت برای ساکن شدن در این شهرها افزایش یابد.
به گزارش اقتصادسرآمد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اهداف نظام در گسترش و تعمیق عدالت در همه عرصه‌ها و تأمین نیازهای اساسی مردم به‌خصوص مسکن، همچنین شرایط کشور و مسائلی چون نرخ رشد بالای جمعیت و مهاجرت‌های گسترده به نقاط شهری، گسترش بی رویه شهرهای موجود خصوصاً کلان‌شهرها، نابسامانی نظام استقرار و سازمان فضایی سکونت‌گاه‌های انسانی، تشدید نیاز به احداث مسکن شهری و محدودیت زمین غیرکشاورزی در درون شهرها و اراضی بلافصل آن، ضرورت ایجاد شهرهای جدید را به عنوان یکی از راهبردهای اساسی توسعه شهری مطرح کرد. بر این اساس طرح احداث شهرهای جدید در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۶۴ به تصویب هیأت وزیران رسید و شرکت عمران شهرهای جدید در تاریخ ۲۷ خردادماه ۱۳۶۸ تشکیل شد.
باید هدف اول مدیریت توزیع جمعیت در آمایش سرزمینی کشور مهیا و فراهم باشد. چرا که آنچه که برای ما مهم است ایجاد زمینه با کیفیت برای زیست متناسب با فرهنگ و مبانی مکتبی ما است که این زیست فرهنگی و مکتبی به عنوان سر فصل زیست اسلامی مطرح می شود و ما باید زمینه‌هایی ایجاد کنیم که ضمن توزیع متانسب و متوازن جمعیت در مکان‌هایی که قابلیت عملکرد شهر مطلوب را داشته باشند بتوانیم با استفاده از این مدیریت توزیع جمعیت، ظرفیتهایی به وجود بیاوریم که هموطنان از زندگی در آن محل سکونت احساس شادی داشته باشند.
آیا شهرهای جدید به اهداف خود رسیده‌اند؟
ایمان ابراهیمی کارشناس حوزه ساختمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: هدف اول مدیریت توزیع جمعیت در آمایش سرزمینی کشور است که این اتفاق به عنوان یک نگاه کاملا تخصصی در فضای شهرسازی ایران شکل می‌گیرد. آنچه که برای ما مهم است ایجاد زمینه با کیفیت برای زیست متناسب با فرهنگ و مبانی مکتبی ما است که این زیست فرهنگی و مکتبی به عنوان سر فصل زیست اسلامی مطرح می شود و ما باید زمینه هایی ایجاد کنیم که ضمن توزیع متانسب و متوازن جمعیت در مکانهایی که قابلیت عملکرد شهر مطلوب را داشته باشند بتوان با استفاده از این مدیریت توزیع جمعیت، ظرفیت‌هایی به وجود بیاوریم که هموطنان از زندگی در آن محل سکونت احساس شادی داشته باشند.
عدم تحقق زیست اسلامی در شهرهای جدید 
به گفته کارشناس حوزه مسکن، یک زیست اسلامی ابعاد مختلفی دارد. ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و حتی رویکرد سیاسی دارد. تا ما بتوانیم با استفاده از مدیریت جمعیت، ظرفیت های سرمایه های سیاسی جامعه را هم افزایش دهیم. مواردی که در شهرسازی دولت‌های دوازهم و سیزدهم نادیده انگاشته شد. 
او با بیان این مهم که، مهم‌ترین هدفی که روی این حوزه دنبال می‌شود توسط شهرهای جدید باید با هویت های کاملا پایدار و اثربخش باشد، افزود:  شهری که برای سالیان سال قابلیت عملکرد احساس تعلق شهروندانی که در آن شهر زندگی می کنند را به وجود بیاورد. احساس تعلق به محل زندگی از اهمیت ویژه‌ای در تولید مسکن  برخوردار است و این رویکرد باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوان شهرهای با هویت و شهرهایی که در آینده به شهر تاریخی و ارزشمند تبدیل شود بتواند با یک رویکرد ارزشمندی نگاه زیست پذیری مناسب را در خود به وجود بیاورد.
در شهرهای جدید دنبال چه هستیم
امروزه در شهرهای جدید نیازمند نگاه کلانی هستیم تا بر اساس ظرفیت‌های مدیریت و برنامه‌ریزی و طراحی شهری، اتفاقی را رقم بزنیم که ضمن اینکه شهروندانی که امروز در این شهرها زندگی می کنند و احساس رضایت از زندگی در این شهرها دارند این محیط برای آیندگان در سال های دور ۵۰ سال و یا ۱۰۰ سال بعد بتواند این ظرفیت و استقبال جذابیت جمعیت پذیری را داشته باشد.ظاهرا موضوعات شهرهای جدید جایگاه خاصی در بودجه ال آینده ندارند و لذا از منظر بودجه دولتی نمی توان اقدامی انجام داد و باید از طریق ایجاد ارزش افزوده زمین های در اختیار اقدامات لازم را انجام شود چرا که تکیه بر بودجه دولتی تنها بر حواشی و مشکلات طرح‌ها در شهرهای جدید منجر شده است.زمان کوتاه برای شکل گیری هویت واقعی شهرها (برخی از شهرها در طول قرنها هویت یافته،به انسجام رسیده‌اند درحالی که از طراحی ،اجرا و ساخت شهرهای جدید زمان چندانی نمی گذرد.
عدم ایجاد ارتباط متعادل و معقول بین کارکرد مسکونی این شهرها و اشتغال ،فرصتها و ظرفیتهای شغلی .لذا مهاجرتهای تناوبی و آونگی روزانه و حتی فصلی در پی دارد. انتخاب مجموعه عناصر شهرسازی هم بخش اعظم موفقیت شهررا مشروط می کند. ایجاد مصنوعی یک مرکز شهری (C.B.D) اگرچه آسان به نظر می رسد اما ایجاد قدرت جاذبه ای عملکردی در مقام اجرا امری بسیار مشکل می نماید .
کنترل دائمی قیمت اراضی و مسکن ،بسیار دشوار است زیرا فعالیت دائمی بنگاهای مسکن، بورس بازی زمین،عملکرد نامتناسب سازمان‌ها و ارگان‌ها تعیین نرخ معین ارضی و مسکن را با معضلات بسیاری روبه‌رو می‌کند.  بافت و ترکیب سنتی – جنسی جمعیت نیز در کوتاه مدت چندان مطابق طرح‌های آزمایشی جمعیت پیش نخواهد رفت.
شهرهای جدید  در بودجه  ۱۴۰۱نمی گنجند!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه