یک کارشناس ارشد خودرو در گفت و گو با « اقتصادسرآمد» می گوید

طرح شفاف سازی عرضه لوازم یدکی موفق نیست

گروه مانع زدایی از تولید - تحریم‌ها، نوسانات ارزی و غیره همگی دست به دست هم داده‌اند تا مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان هر روز با نرخ‌های جدیدی ارائه شود. قیمت‌هایی که هفته به هفته و حتی روز به روز تغییر می‌کنند و نمی‌گذارند خیال تولیدکنندگان برای تولید آسوده باشد و چشم اندازی بلند تر از یک هفته داشته باشند. البته نوسانات قیمتی همه مشکل نیست و معضل دیگر آن‌ها تامین مواد اولیه به خصوص خارجی در زمان نیاز است که اغلب با تاخیر انجام می‌شود. حالا با این شرایط نا به سامانی که پیش روی صنعت است، وزیر صنعت، معدن و تجارت اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری و درج قیمت برای برای بازار پیچیده لوازم یدکی همچون بازار لبنیات را دارد. مساله ای که به اعتقاد کارشناسان این حوزه تصمیمی غیرکارشناسی در نتیجه عدم شناخت این بازار است.
به گزارش اقتصادسرآمد، البته قیمت گذاری به خودی خود مساله خوبی است اما نه به این شکل، همین حالا هم مجموعه‌هایی همچون ایساکو و سایپا یدک از سال‌ها پیش بستری را برای ردیابی و استعلام قیمت محصولات ایجاد کرده اند تا مشتریان می‌توانند از طریق آن نسبت به لوازم یدکی خریداری شده اطمینان یابند. اجرای طرح درج قیمت بر روی کالا توسط تولیدکننده باعث می‌شود که مصرف کننده نهایی از قیمت واقعی بخش تولید باخبر شود. همچنین هزینه‌هایی که باید به قیمت نهایی تولید نیز اضافه شود توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گروه‌های مختلف کالایی ابلاغ شده و با این رویکرد در نهایت مصرف‌کننده آگاه می‌شود که کالا دقیقا با چه قیمتی از بخش تولید به دست مصرف‌کننده رسیده است.
بر اساس این طرح، در حوزه قطعات خودرو تمامی واحدهای تولید کننده و وارد کننده انواع لنت‌ترمز، فیلتر روغن و روغن موتور خودرو در مرحله اول مکلف شدند نسبت به درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده بر روی کالا اقدام کنند. این قیمت دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی و وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده است. مرحله دوم این طرح هم طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بعد از ۲۲ بهمن امسال کلید خواهد خورد و ۵۱ قلم از لوازم یدکی و قطعات خودرو مشمول این ابلاغیه خواهند شد.
طرح شفاف سازی لوازم یدکی خودرو موفق نخواهد بود
رضا مسعودی کارشناس ارشد خودرو کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: طرح قیمت‌گذاری لوازم یدکی از سوی وزارت صنعت موفق نخواهد بود؛ چرا که در کشور بیش از دویست و پنجاه نوع خودرو وجود دارد که هر کدام ۵ هزار قطعه دارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر قطعا این طرح قابلیت اجرا ندارد، هر خودرو به طور میانگین ۵ هزار قطعه دارد. هر قطعه حداقل ساخت ۱۰ شرکت داخلی یا خارجی است، پس این طرح برای بازار لوازم یدکی خودرو قابلیت اجرا صحیح ندارد. بازار لوازم یدکی خودرو از سایر بازارهای لوازم یدکی متفاوت است.
مصرف کننده سودی نمی‌برد
او افزود: پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان در برخی مواقع کالاهای خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش می رساندند که به دلیل درج قیمت مصرف کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات به صورت کامل به شبکه توزیع خرده فروشی می‌رسید و مصرف کننده هیچ سودی نمی برد.
مسعودی افزود: این تصمیم بر اساس ضرورت شفاف سازی و روان سازی نظام قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت در بازار و همچنین لزوم اطلاع رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف کنندگان است. اگرچه به نظر می‌رسد امیدی به اجرای موفق آن نیست.
اطلاع رسانی در مرحله عرضه  
وی گفت: تصمیم گرفته شده تا کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب و اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه به مصرف کننده اجرا شود که البته فاز اول اجرای این طرح شامل کالاهایی می شود که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند که قطعات خودرو نیز یکی از آنها است.
شیوه سنتی عرضه کالا در ایران باعث شده تا گاه بعضی از فروشندگان و تولیدکنندگان، قیمت غیرواقعی برای کالا و محصولات خود در نظر بگیرند. با تسهیل دسترسی عموم مردم به ابزار تکنولوژیک دیگر درج قیمت روی محصولات بسته‌بندی هم افاقه نمی‌کند، چراکه فروشندگان با خرید این ابزار به‌راحتی می‌توانند قیمت و تاریخ تولید و انقضای محصولات را تغییر دهند و آن را به مشتری 
بفروشند. 
طرح شفاف سازی عرضه لوازم یدکی موفق نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه