بررسی« اقتصاد سرآمد» از رابطه کرونا با مشاوران املاک و سایت‌های مسکن

غفلت مشاوران املاک از پیشرفت فضای مجازی

گروه راه و ساختمان - سال ها است که خرید و فروش مسکن و برخی اقلام دیگر مثل خودرو، در وبسایتها و اپلیکیشن ها درج قیمت شده و منجر به معامله می شود. اگر چه در روزهای نخست و در سال های نه چندان دور برای این اپلیکیشن ها واکنش های منفی صورت می گرفت اما در نهایت این وبسایت ها به خصوص در دوره ای که کرونا شدت گرفت نشان داد تا چه حد می توانند به کمک بازار مسکن و سایر بازارها و در نهایت متقاضیان بیایند. طی سال های گذشته و هر بار که قیمت ها از دست دولت خارج می شد دادستانی ورود کرده و این وبسایتها را از درج قیمت منع می کرد. حالا هم در تازه ترین اقدام رئیس اتحادیه املاک با انتشار ویدویی از دفتر خود که در کنار خود برخی از عوامل وبسایتهایی که با اتحادیه املاک همکاری دارند نشان داد که برخی وبسایتها که در این ویدیو به راحتی نام برده می شود به سمساری خطاب داده می شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، در حالی که این روزها متقاضیان مسکن وبسایت های خرید و فروش مسکن را برای درج آگهی ها خود انتخاب می کنند، رئیس اتحادیه مشاوران املاک برخی سایت ها را سمساری خطاب کرده و آنها را تهدید به برخورد قضایی کرد. بالا گرفتن کشمکش میان اتحادیه مشاوران املاک با وبسایت‌های انتشار آگهی مسکن از جمله دیوار این روزها به جایی رسیده است که برخی از مشاوران املاک که تا روزهای گذشته نسبت به برخی اقدامات وبسایت دیوار واکنشی نداشتند به مخالفان این وبسایت بپیوندند و هشتگ تحریم دیوار را به صورت وسیع بازنشر کنند.
اگر چه سایت‌های اگهی دهنده مسکن بر این باور هستند که دچار هیچ خطایی نشده و میزان بالا رفتن درج آگهی ها نیز به نسبت افزایش مراجعه به فضای مجازی است اما مصطفی قلی خسروی بر این باور است که افزایش درج آگهی از یک سو و امضای مبایعه نامه در خارج از بنگاه‌های مسکن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. 
کرونا مشاوران املاک و سایت‌های مسکن را به جان هم انداخت
سعید دهقانی کارشناس حوزه مسکن د همین رابطه به خبرنگارروزنامه اقتصادسرآمد، گفت: شایع شدن و اپیدمی سریع و شدید ویروس مخرب قرن 21 ،یعنی covid-19 در ایران و به خصوص تهران باعث افت شدید بازار خرید و فروش ملک و مسکن شد. به طوری که با توجه به مشاهدات ما برخی از بنگاه های معاملات ملکی حتی یک مورد معامله ملکی هم در طول چندین روز نداشتند. 
غفلت مشاوران املاک از پیشرفت 
فضای مجازی
وی ادامه داد: متاسفانه بنگاه‌های معاملات املاک نیز در طول همه‌گیری کرونا و رکود بازار سعی در هوشمند کردن فعالیت خود برای برقراری ارتباط با خریداران نکردند و امروز که کار از کار گذشته نسبت به فعالیت برخی سایت‌های آگهی دهنده مسکن معترض هستند اما این چاره کار نیست.
مقابل هوشمند شدن فرآیند فروش مسکن را نمی‌توان گرفت
این کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر این مهم که در مقابل هوشمند شدن فرآیند فروش مسکن را نمی‌توان گرفت، به اقتصاد سرآمد افزود: مشاوران مسکن باید با مشتریان خود آنلاین ارتباط برقرار کنند، مشاوری فعال و دلسوز باشند، به صورت زنده بازدید ویدیویی ارائه دهند و از تکنیک های فروش از راه دور استفاده کنند. اما آیا هیچ یک از بنگاه‌داران ما به این قبیل اقدامات پرداختند که امروز داعیه غیرقانونی بودن برخی سایت‌ها را دارند؟.
دهقانی با شاره به این مطلب که مشاوران املاک باید حضور در شبکه های اجتماعی را افزایش دهند، گفت: هر چند این تهدیدها برای تمام مشاورین املاک وجود دارد، اما با ارائه راهکارهایی که به آن‌ ها اشاره شد، می‌ توان از کنار این تهدیدها به سلامتی عبور کرد.
او تصریح کرد: با وجود رشد روزافزون پلتفرم‌های هوشمند جستجوی املاک، هم‌چنان برخی افراد برای انجام معاملات ملکی، دنبال یک مشاور املاک حرفه‌ای هستند. همچنین با رونق بازار مسکن در چند سال اخیر، نقش مشاور املاک در معاملات مسکن، پررنگ تر از قبل شده است. یک مشاور املاک باید مهارت و خصیصه‌های زیادی در زمینه شغلی خود داشته باشد تا بتواند نسبت به رقبای خود، موفق‌تر عمل کند و در حیطه کاری خود پیشرفت کند. لذا مشاوران املاک  باید با پیشرفت تکنولوژی حرکت رو به جلو داشته باشند.فضای بازار مسکن تحت تاثیر جهش‌های مکرر قیمت مسکن در دوسال گذشته، به فضایی مبهم، غبارآلود و پرریسک برای خریداران مصرفی تبدیل شده است. این وضعیت حتی فضا را برای فروشندگانی که به دنبال فروش ملک خود با قیمت‌های منطقی و متعارف هستند، سنگین کرده است.
از سوی دیگر قیمت‌های پیشنهادی فروش در بازار مسکن به شکلی که اکنون متعارف است، کاملا بر اساس سلیقه فروشنده و بدون در نظر گرفتن ارزش بازاری ملک بر اساس کیفیت، امکانات و اوضاع ثبتی و اعتباری آن اعلام می‌شود. این دو واقعیت عینی در بازار کنونی مسکن در واقع صورت مساله‌ای است که مسوولان را به چاره‌اندیشی واداشت و برخی از دستگاه‌های نظارتی درصدد تعریف یک ساز و کار منطقی و قابل اجرا برای چگونگی اعلام قیمت پیشنهادی فروش مسکن برآمدند تا این چالش‌ها را مدیریت کنند.در یک سازوکار صحیح برای هدایت بازار مسکن به استفاده از شیوه مناسب تعیین قیمت پیشنهادی بدون تصمیمات دستوری، بازار به سمتی خواهد رفت که اولا رقابت شکل بگیرد و دوما فروشنده‌ها فاکتورهای واقعی را در قیمت‌گذاری لحاظ کنند. اما موضوع اختلاف نظر مشاوران املاک و صاحبان سایت های فروش مسکن باید به نحوی اساسی حل وفصل شود تا به سرنوشت آژانس‌های خودرو دچار نشود.
  غفلت مشاوران املاک از پیشرفت فضای مجازی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه