بررسی «اقتصاد سرآمد» از ادعای مضحک آمریکا برای دریافت غرامت از نفت ایران

بهانه جدید آمریکا در توقیف نفت ایران

گروه نفت و انرژی - شماری از خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر با طرح شکایتی نزد دستگاه قضایی ایالات متحده خواستار توقیف نفت خام حمل شده ایران از سوی یک نفتکش آمریکایی شدند به گفته یورو نیوز، این شکایت که در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در منهتن ثبت شد در واقع با هدف زنده کردن حکم قضایی صادر شده علیه ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر به دستگاه قضایی ایالات متحده ارائه شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، ده‌ها قربانی این حملات و خانواده‌های انها با طرح این شکایت مدعی شده‌اند که نفتکش «سوئز راجان» متعلق به شرکت آمریکایی «اوک‌‌‌تری کیپتال منیجمنت»، یکی از غول‌های بزرگ سرمایه گذاری و مدیریت دارایی در ایالات متحده، با دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران نزدیک به یک میلیون بشکه نفت ایران را حمل و جابجا کرده است. شاکیان معتقدند که نفت حمل شده توسط این کشتی آمریکایی باید توقیف و فروخته شود تا بر اساس حکم صادر شده علیه ایران در سال ۲۰۱۸ بخشی از غرامت مرتبط با حوادث یازده سپتامبر به قربانیان و خانواده‌های آنها پرداخت شود. دادگاه فدرال آمریکا سال ۲۰۱۸ با صدور حکمی ایران را به اتهام «حمایت مادی از گروه القاعده و نقش این کشور در پشتیبانی حملات یازده سپتامبر» به پرداخت بیش از ۶ میلیارد دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان محکوم کرده بود؛ اتهامی که تهران بارها آنرا رد کرده است.
در همین رابطه، شرکت دریانوردی «فلیت‌‌‌ اسکیپ» که مقر آن در بریتانیا است روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ضمن احترام به تحریم‌های وضع شده از سوی ایالات متحده اتهامات مطرح علیه یکی از نفتکش‌های خود را جدی می‌گیرد و در این خصوص با مقامات قضایی ایالات متحده همکاری خواهد کرد. واقعیت این است که حتی در صورت توقیف نفت حمل شده توسط کشتی سوئز راجان و فروش آن به بهای امروز نفت خام در جهان، مبلغ حاصل از فروش تنها ۳ درصد از حکم پرداخت غرامت۳.۶۱ میلیاردی را پوشش خواهد داد.
ادعای مضحک آمریکا برای دریافت غرامت از نفت ایران
علی افشاری کارشناس و پژوهشگر مسائل جهانی انرژی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: این ادعای مضحک در حالی از سوی دادگاه آمریکا صادر شده است که تاکنون اسناد متعدد و متقنی از جزییات حادثه یازده سپتامبر منتشر شده است و بنابر شواهد ایران نقشی در حادثه یازده سپتامبر نداشته است.
بهانه جدید آمریکا در توقیف نفت ایران
وی تصریح کرد: در حالی‌که گرفتن خسارت از یک کشور خارجی مخالف آمریکا دشوار است، احتمال دارد شاکیان این پرونده از قانونی پیگری کنند که به دولت اجازه می‌دهد از اموال مسدود شده تروریست‌ها در آمریکا برای جبران مافات این مسئله استفاده شود. این در حالی است که اجرای احکام قضایی علیه دولت‌های متهم به حمایت از تروریسم اغلب بسیار دشوار و حتی غیرممکن است.
افشاری با اشاره به این مهم که، مسدود کردن اموال کشور‌ها از سوی خزانه داری و روسای جمهور آمریکا مسبوق به سابقه است، افزود: این گزارش در حالی منتشر شده که کاخ سفید با انتشار گزارشی اعلام کرده نیمی از دارایی‌های بلوکه شده افغانستان را به قربانیان حادثه یازده سپتامبر اختصاص خواهد داد. حال این دولت بایدن است که باید مشخص کند ایران مقصر حادثه یازده سپتامبر است یا افغانستان و یا هر کشوری که دارایی بلوکه شده در بانک‌های امریکا دارد؟
ردپای آمریکا در پرونده‌های انسداد
 دارایی ملت‌ها
اقدام اخیر آمریکا در مسدود سازی دارایی‌های افغانستان اتفاق تازه‌ای نیست. ردپای واشنگتن در انسداد دارایی سایر کشور‌ها نیز به چشم می‌خورد. یکی از این کشورها، جمهوری اسلامی ایران است. طبق گزارش ها، اموال بلوکه‌شده ایران در حساب‌های بین‌المللی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار برآورد شده‌است. تقریباً یک میلیارد و ۹۷۳ میلیون دلار دارایی ایران در آمریکا بلوکه شده‌است. براساس سرویس تحقیقات کنگره، علاوه بر پول‌های تحریم شده در حساب‌های بانکی خارجی، دارایی بلوکه شده ایران شامل املاک و مستغلات نیز می‌شود. غیر از دارایی‌های بلوکه شده در آمریکا، برخی از دارایی‌های ایران از سوی سازمان ملل متحد در سراسر جهان بلوکه شده‌اند. قربانیان حملات یازده سپتامبر و خانواده‌هایشان مدعی هستند که حدود ۳.۴۴ میلیارد دلار دیگر از مطالبات معوقه باقی است که شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران، نهاد‌هایی که هر دو تحت تحریم های ایالات متحده قرار دارند، مسئول پرداخت آن هستند. دادگاه فدرال آمریکا سال ۲۰۱۸ در حکمی مقرر کرده بود که ایران باید به همسران قربانیان نفری ۱۲.۵ میلیون دلار، والدین قربانیان ۸.۵ میلیون دلار، کودکان آن‌ها ۸.۵ میلیون دلار و خواهران و برادران آن‌ها نفری ۴.۲۵ میلیون دلار بپردازد.
در جریان حملات یازده سپتامبر که طی آن برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک و ساختمان پنتاگون درشمال ویرجینیا هدف قرار گرفت نزدیک به ۳ هزار نفر جان باختند. در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ مرگبارترین و بزرگترین عملیات «تروریستی» تاریخ در خاک ایالات متحده بوقوع پیوست و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعهٔ جهانی به دنبال داشت. بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند که این واقعه به همان اندازه مهم است که حمله به بندر نظامی پرل هاربر آمریکا؛ حمله‌ای که منجر به دخالت ایالات متحده در جنگ جهانی دوم شد. به گفته تحلیلگران یازدهم سپتامبر تاریخ سیاسی این کشور جوان را تغییر داد. خصوصا اینکه آمریکایی که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در دهه نود رقیبی در جهان نداشت با دشمن جدیدی بنام «اسلام گرایی افراطی» روبرو شد. دلیل اصلی آن هویت و ملیت عوامل حمله بود. حال چه که خانواده قربانیان بدون توجه به نقش گروه های تروریستی و عربستان تنها خواستار دریافت غرامت از ایران شده اند جای سوال بسیار دارد.
بهانه جدید آمریکا در توقیف نفت ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه