بررسی« اقتصاد سرآمد» از سهم ایران در تقاضاهای گازی خاورمیانه در ۱۰ سال آینده

برداشت‌های غیراصولی عربستان از ذخایر نفتی

گروه نفت و انرژی - اعظم زندیه - اکتشافات منابع گاز طبیعی در عربستان همچنان ادامه دارد که جدیدترین آن روز گذشته توسط عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی این کشور درباره کشف ۵ میدان جدید در مناطق مختلف این کشور اعلام شد. اکتشافات شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو) در ربع الخالی، منطقه مرکزی، مرزهای شمالی و منطقه شرقی بود. اکتشافات گاز طبیعی در عربستان سعودی شامل میدان شادون در منطقه مرکزی در ۱۸۰ کیلومتری جنوب شرقی ریاض و در ربع الخالی نیز میدان شهاب در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی میدان شیبه و میدان الشرفه در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شیبه صورت گرفته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، میدان گاز طبیعی الشرفه در ربع الخالی در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی میدان شیبه واقع شده است. بر اساس اعلام عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز، این میدان شامل چاه گاز الشرفه ۲ است که روزانه به میزان ۱۶.۹ میلیون فوت مکعب با ۵۰ بشکه میعانات تولید دارد. در مورد گاز طبیعی غیرمتعارف، آرامکو میدان را در ۷۱ کیلومتری جنوب شرقی شهر عرار و میدان "سمنا" را در استان شرقی در جنوب میدان غوار و در ۲۱۱ کیلومتری جنوب غربی شهر ظهران کشف کرد.همچنین آرامکو عربستان موفق به کشف یک میدان گازی جدید به نام میدان «ام خناصر» شد که علاوه بر میعانات گازی حاوی مقادیر زیادی گاز طبیعی غیرمتعارف است. میدان گازی ام خناصر در ۷۱ کیلومتری جنوب شرقی شهر عرار قرار دارد. این میدان دارای یک چاه به نام "ام خناصر-۱" است که روزانه دو میلیون فوت مکعب گاز با ۲۹۵ بشکه میعانات گازی از آن جاری می‌شود.
به باور کارشناسان، این کشف در راستای تمایل ریاض برای ادامه تلاش‌ها در راستای توسعه و تنوع اقتصادی، علاوه بر سرمایه‌گذاری در مزیت‌های سعودی برای ارتقای موقعیت خود در بازار جهانی انرژی است. عربستان سعودی به موازات تمایل خود به سرمایه گذاری در منابع انرژی پاک، به دنبال کشف میادین نفت و گاز بیشتر و ایفای نقش برجسته در فرآیند انتقال انرژی است تا به هدف عدم انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ مطابق با هدف جهانی دست یابد. در مجموع عربستان سعودی در راستای گذار به انرژی پاک در سال‌های آینده، اقدام به توسعه اکتشاف میادین گاز طبیعی کرده است.
حرکت معکوس عربستان دربازار جهانی نفت
صادق مرادی کارشناس ارشد انرژی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: جهان در حال حاضر اهمیت ویژه‌ای به عبور از سوخت‌های‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌دهد. از همین روی حمایت از ایجاد بیشتر پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در سطح جهان و افزایش سهم آنها در تولید برق در کشورهای مختلف، به ویژه کشورهایی که برای تولید برق به نفت یا زغال سنگ وابسته هستند، را جذب می‌کند.
سهم سوخت‌های تجدیدذیر در برداشت‌های غیر اصولی عربستان از ذخایر نفتی
او ادامه می‌دهد: طی سال‌های آینده، بخش تولید برق به عنوان دلیل اصلی تقاضای گاز در خاورمیانه باقی خواهد ماند، در حالی که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن با وجود حرکت قابل توجه در انتقال انرژی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای محدود خواهد بود. طبق گزارش S&P، افزایش ۳.۱ درصدی تقاضای گاز در منطقه در سال ۲۰۲۱ ، اولین رشد پس از دو سال متوالی کاهش ناشی از افت نسبی فعالیت اقتصادی در نتیجه شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ بود.
سهم ایران از سهم اصلی تقاضای گاز در خاورمیانه در ۱۰ سال آینده
وی معتقد است: عربستان سعودی، عراق و ایران سهم اصلی تقاضای گاز در خاورمیانه در ۱۰ سال آینده را خواهند داشت . در حالی که تغییر از نفت خام به گاز به محرک اصلی در عربستان سعودی و عراق تبدیل می‌شود، رشد مصرف گاز ایران نیز با افزایش تولید پتروشیمی مرتبط خواهد بود. اما عربستان با در اختیار داشتن تجهیزات کامل دست از اکتشاف برنداشته و به ایجاد چاه‌های جدید بدون توجه به منافع دیگران می‌کند.
در طول ۲۰ سال گذشته، عربستان سعودی منابع گازی خود و تأثیر بالقوه آنها بر نیازهای سوخت داخلی را مورد مطالعه قرار داده است. از آغاز سال ۲۰۱۹، تلاش‌های جدیدی را برای استفاده از منابع گاز داخلی در راستای جایگزینی سوخت نفت‌ سنگین برای تامین برق و افزایش عرضه برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد داخلی به‌ویژه در ماه‌های گرم تابستان را آغاز کرد.
کل تولید گاز عربستان سعودی در دو دهه گذشته به دلیل توسعه میادین گازی غیرمرتبط یا مستقل، علیرغم کاهش اوپک پلاس که تولید نفت و در نتیجه تولید گاز مرتبط را کاهش می‌دهد، به طور پیوسته افزایش یافته است. به طوریکه در سال ۲۰۲۰، سهم تولید گاز در عربستان سعودی از میادین غیر مرتبط به ۴۶ درصد از کل از صفر در سال ۲۰۰۰، افزایش یافته است. این در صورتی است که این میزان می توانست در ایران عاری از تحریم‌ها محقق شود. ه باور کارشناسان؛ عربستان سعودی، عراق و ایران سهم اصلی تقاضای گاز در خاورمیانه در ۱۰ سال آینده را خواهند داشت . در حالی که تغییر از نفت خام به گاز به محرک اصلی در عربستان سعودی و عراق تبدیل می‌شود، رشد مصرف گاز ایران نیز با افزایش تولید پتروشیمی مرتبط خواهد بود.
 برداشت‌های غیراصولی عربستان از ذخایر نفتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه