بررسی میزان تحقق شعار سال در گفت‌وگوی «اقتصاد سرآمد»با یک نماینده مجلس

عمده تفکر دولت قبل در دولت سیزدهم مستتر است

گروه مانع زدایی از تولید - محمد آیتی - سال 1400 با تمام خاطرات تلخ اقتصادی و کرونایی در حال اتمام است، اما مردم کاملاً بر این موضوع واقف هستند که هم کرونا ادامه دارد و هم چالش‌های عظیم اقتصادی؛ و تنها مطالبه آن‌ها لااقل در کوتاه مدت از دولت، حدی از سر و سامان دادن به این مشکلات است.در سال 1400 که اکنون روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم، قرار بود شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» به منصه ظهور برسد، ولی نگاهی به یک سالی که گذشت به ما نشان می‌دهد خیلی موفقیتی به واسطه این شعار زیبا رقم نخورد. اینکه مشکل یا چالش‌های پیش‌رو چیست و چه باید کرد را از محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم جویا شدیم.
موانعی بر سر راه کسب و کارها و مخصوصاً صنعت است که اقتصاد را با مشلات اساسی روبرو کرده 
او به اقتصاد سرآمد گفت: همه خوب می‌دانیم که موانعی بر سر راه کسب و کارها و مخصوصاً صنعت است که اقتصاد را با مشلات اساسی روبرو کرده و می‌باید جریان تصمیم‌گیری کشور به سمت و سویی سوق پیدا کند که اول، موانع رفع و سپس پشتیبانی‌ها بیش از پیش شود.این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: هم مجلس و هم دولت و هم دستگاه قضایی سعی کرده و می‌کنند که این چالش‌ها با قانون‌گذاری، اجرا و نظارت حل شود. از این‌رو، شاخص‌ترین قانون مجلس در این رابطه «تسهیل صدور مجوز کسب و کار» بود. از طرفی، ما قانون امنیت غذایی یا اعاده تمرکز در بخش کشاورزی را وضع کردیم که همه این کارها برای برداشتن موانع پیش‌رو و بهبود اقتصاد و معیشت مردم بود و هست.
پس گرفتاری‌های بسیاری هنوز احساس می‌شود که باید در سال 1401 با قدرت پیگیری شود
نقدعلی در ادامه تصریح کرد: اگر نگاهی واقعی به گذشته داشته باشیم، درمی‌یابیم که موانع زیادی هنوز پیش پای اقتصاد است که برای آن یا فکری نشده یا تصمیمات به نتیجه نرسیده است. پس گرفتاری‌های بسیاری هنوز احساس می‌شود که باید در سال 1401 با قدرت پیگیری شود، ولو اینکه شعار سال آینده چیزی غیر از مانع‌زدایی باشد.
شعار سال نقشه راهی برای همیشه است. مانع‌زدایی و پشتیبانی، کاری برای همه فصول است
این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب وقتی شعاری را در ابتدای سال اعلام می‌فرمایند، معنی‌اش این نیست که تا پایان سال به تحقق آن شعار کمک کرد، بلکه نقشه راهی برای همیشه است. مانع‌زدایی و پشتیبانی، کاری برای همه فصول است و مسئولان باید به این امر توجه ویژه بورزند. به نوعی، مانع‌زدایی و پشتیبانی، گلی است که اگر به آن توجه شود، همیشه در بهار به سر خواهد برد.
نمره من به عملکرد مسئولان حدود 14 هست 
وی با اشاره به اینکه، تحقق شعار سال در حد متوسط پیگیری و محقق شد، گفت: اکنون که در پایان سال هستیم، می‌توانیم به عملکرد مسئولان در این باره نمره دهیم. نمره من، بین 13 تا 14 هست و هنوز خیلی کار و اراده مانده تا رضایت حداکثری ایجاد شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه بیان کرد: اگر سیستم بانکی کشور، قوی و کارآمد باشد خیلی از مشکلات پیش‌رو حل خواهد شد. متاسفانه، سیستم بانکی ایران از جهات مختلف دارای ایراد و مشکل است. به طور مثال، بانک به هیچ عنوان نباید وارد اقتصاد و تصدی‌گری اقتصادی شود. بنگاه‌داری اصلاً رسالت بانک‌ها نیست و باید خود را از این مسیر انحرافی دور کنند. از سوی دیگر، سخت‌گیری در اعطای تسهیلات یا هدایت تسهیلات در عرصه‌های گوناگون، سزاوار نبوده است و مسلماً سیستم بانکی برای تحقق شعار سال، راه طولانی‌تری نسبت به خیلی از بخش‌ها دارد.
نقدعلی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد سرآمد مبنی بر اینکه تحریم‌ها چقدر کار اقتصاد را سخت کرد؟ گفت: قطعاً درصدی از عدم تحقق برنامه‌های اقتصادی کشور به موضوع تحریم‌های سخت و ظالمانه برمی‌گردد، اما ما بیشتر از اینکه گیرمان به تحریم‌ها برگردد به بحث خودتحریمی‌ها مربوط می‌شود. گاهی مدیریت‌های داخلی این‌قدر موانع ایجاد می‌کنند که تحریم‌ها موضوع فرعی قلمداد می‌شوند.
احساس می‌شود دولت سیزدهم بیش از حد و اندازه به رویه‌های گذشته اعتماد می‌کند
نماینده خمینی شهر به اقتصاد سرآمد افزود: من یک انتقاد هم به دولت سیزدهم دارم. احساس می‌شود دولت سیزدهم بیش از حد و اندازه به رویه‌های گذشته اعتماد می‌کند. تحول‌گرایی، لازمه‌اش این است که اگر سیستمی موفق نبوده با خوشبینی به رویه‌های قبل، نگریسته نشود. در برخی از عرصه‌های مدیریتی، همان کارشناسان و همان تئوریسین‌هایی که موانع موجود را پیش آوردند و راه پیشرفت را کُند کردند، تصمیم‌گیرند. با اینکه راس هرم تغییر کرده است، اما گاهی شاهدیم، نماینده دولت برای دفاع و تشریح موضوعی که به مجلس می‌آید، همان دولتمرد دولت دوازدهم است یا پس‌زمینه فکری دولت قبل را دارد. «تحول» در گرو تغییر و البته استفاده از تجربیات گذشته است.
عمده تفکر دولت قبل در دولت سیزدهم مستتر است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه