نرخ انرژی مردم اروپا را به تنگنا کشید، اقتصاد سرآمد بررسی می کند

افزایش نرخ انرژی گریبانگیر دولت های اروپایی

گروه اقتصاد - مسبب اصلی رشد سریع هزینه‌های زندگی در کشورهای غربی  وشاید ایران، افزایش هزینه‌های انرژی است اما سیاستمداران آنها به حدی روی مسائل ژئوپلیتیکی متمرکز شده‌اند که حاضر نیستند به دلیل اصلی افزایش هزینه‌های انرژی توجه کنند. توافق میان آمریکا و اتحادیه اروپا برای تامین ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع (LNG) در سال میلادی جاری، اوایل ماه جاری اعلام شد و هر دو طرف قدرت سیاسی و اقدام سریع خود را تمجید کردند اما درباره این که این قرارداد LNG چقدر هزینه خواهد داشت، هیچ کس صحبت نکرد.به گزارش اقتصادسرآمد، در این بین، جلسه رسیدگی مجلس نمایندگان آمریکا به اظهارات شماری از مدیران نفتی آمریکایی و بین‌المللی درباره ادعاهای تبانی قیمت و پر کردن جیب خود از پول به جای کمک کردن به کاستن از فشار افزایش قیمت سوخت برای شهروندان آمریکایی درز کرد که افکار عمومی از آن غافل هستند. این دو رویداد نشان دهنده چیزی است که سیاستمداران در مسند قدرت حاضر نیستند علنی به آن اذعان کنند اما اتفاق افتاده است: هزینه زندگی در آمریکا و اروپا افزایش پیدا کرده است و دلیل اصلی آن، جنگ در اوکراین نیست بلکه بالا بودن هزینه‌های انرژی است.روزنامه گاردین در گزارشی به فشار اقتصادی بر خانوارها در برخی کشورهای اروپایی پرداخت و نوشت: مردم انگلیس هفته آینده شاهد اعلام بیشترین افزایش قیمت انرژی خواهند بود. افزایشی بی‌سابقه که هزینه انرژی میلیون‌ها خانوار را تا دو هزار پوند در سال افزایش می‌دهد. بر اساس آمار بانک آمریکا، بعد از چهار دور افزایش قیمت انرژی خانوارهای اروپایی در سال جاری میلادی به طور متوسط و نسبت به سال ۲۰۲۰ باید ۵۴ درصد بیشتر برای انرژی هزینه کنند. انگلیس و ایتالیا در صدر کشورهای از جهت افزایش قیمت انرژی قرار دارند. 
نرخ انرژی مردم اروپا را به تنگنا کشید
محمدعلی غلامی کارشناس ارشد انرژی و دیپلماسی جهانی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: افزایش شدید قیمت انرژی به‌ویژه گاز در کشورهای مختلف اروپایی خانوارها را با مشکلات بسیاری روبرو و دولت‌ها را به اتخاذ تدابیری مجبور کرده که در نهایت به افزایش هزینه‌های دولت و کاستن از درامدهای مالیاتی منجر شده است.
خسارت ناشی از افزایش نرخ انرژی گریبانگیر دول اروپایی
وی افزود: برخی کشورها تدابیر اجباری را برای کاستن از خسارت ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی اتخاذ کرده‌اند. دولت انگلیس در این زمینه کاری نکرده است با اینکه درخواست های زیادی از سوی گروه های نمایندگان خانواده های آسیب پذیر، کسب و کارهای خرد و حتی اقتصاددانان مطرح شده بود.
هزینه‌های انرژ‌ی در اروپا شاهد رشد پیوسته‌ای بوده است
او یادآور شد: هزینه‌های انرژ‌ی در اروپا شاهد رشد پیوسته‌ای بوده است و به طوری که با تورم سالیانه ۳.۴ درصدی، قیمت انرژی در قاره سبز ۱۷.۴ درصد گران‌تر شده است. این افزایش هزینه‌ها بسیار بالاتر از هدف تعیین شده ۲ درصدی بود که بانک مرکزی اروپا از پیش برای دولت‌های اروپایی تعیین کرده بود. در نتیجه فشار بر دولت‌ها برای اتخاذ تدابیری که بتواند قیمت انرژی را کاهش دهند افزایش می‌یابد.
بازار مختل انرژی در غرب
غلامی با یادآوری این نکته که، تورم بالا موقتی است و به گسترش بیماری کووید-۱۹ مرتبط است. چرا که این بیماری زنجیره‌های تامین را بر هم زده و بازار انرژی را مختل کرده است، گفت: قیمت انرژی در حال تبدیل شدن به یک نقطه عطف سیاسی در اروپا است و کشورهای مختلف طیف گسترده‌ای از برنامه‌های مختلف را برای کنترل این وضعیت در نظر گرفته‌اند. دولت‌های اروپایی می‌گویند تدابیر مختلفی را در نظر گرفته‌اند که بتوانند به مدد آنها قیمت انرژی را کاهش دهند.
او معتقد است: ترس از قطع واردات از روسیه که مسئول ۴۰ درصد گاز اروپا است، باعث شده است که بهای گاز در صحنه بین المللی همزمان با تورم، افزایش قیمت انرژی و بازار‌های سهام بی ثبات در مواجهه با افزایش درگیری‌ها در اوکراین، سر به فلک بکشد. اگر چه جریان انتقال گاز از روسیه به اروپا ثابت است و حتی بیشتر از قبل از جنگ اوکراین برآورد شده است، اما تنش میان مسکو و غرب، وضعیت بلاتکلیفی را بر بازار حاکم کرده است. بلاتکلیفی که به نوشته سینکو دیاس، با حمله روسیه به نیروگاه هسته‌ای اوکراین تشدید شده است.
در بدترین حالت در صورتی که عرضه انرژی قطع می‌شود، قیمت انرژی تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد و به این ترتیب، متوسط درآمد خانوار‌های اروپایی تا ۲.۵ درصد کاهش می‌یابد. هزینه زندگی در انگلیس و آلمان تا بیش از ۴ درصد و در اسپانیا، فرانسه و ایتالیا تا حدود ۳ درصد افزایش می‌یابد که معادل هزینه اضافی بیش از ۱.۲۰۰ یورو برای هر خانوار است. با وجود برنامه‌های اروپا برای جایگزینی گاز روسیه با سایر تامین‌کنندگان و استفاده از ذخایر استراتژیک، نه تنها توانایی اروپا برای پوشش تقاضا در ابهام قرار دارد بلکه افزایش قیمت‌ها و خاموشی‌ها در برخی مناطق از محتمل‌ترین پیامد‌های قطع گاز روسیه خواهد بود. نفوذ کرملین در حوزه انرژی در برخی از کشور‌های اروپایی بیش از سایرین است. براساس داده‌های یورواستات، در آلمان، واردات از روسیه بین ۶۰ تا ۶۵ درصد از مجموع گاز مصرفی را تشکیل می‌دهد، در حالی که این رقم در ایتالیا، ۴۰ درصد است. اسپانیا و فرانسه در وضعیت متفاوتی قرار دارند و این دو کشور اگر چه در برابر افزایش قیمت در بازار انرژی آسیب‌پذیر هستند، اما واردات از مغرب، تا حدودی از آن‌ها محافظت می‌کند. فرانسه تنها غول اروپایی است که به لطف انرژی هسته‌ای با ۴۴.۴ درصد در رده پایین‌ترین کشور‌های وابسته قرار دارد.
  افزایش نرخ انرژی گریبانگیر دولت های اروپایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه