بررسی «اقتصاد سرآمد» از خطر کلاهبردارهای‌ اینترنتی

بازگشت کلاهبرداران اینترنتی به بازار مسکن

گروه راه و مسکن - سختی‌های زیادی در این دنیا وجود دارد اما اغراق نیست اگر بگوییم یکی از سختی‌ها هم پیدا کردن خانه است. خانه‌ای که که باب میلمان باشد، با هزینه‌هایمان جور دربیاید و البته وقت ما را برای پیدا کردنش خیلی نگیرد. برای همین کار سخت، سایت‌های خانه‌یابی تاسیس شدند تا اقلا رنج رفت و آمد را کم کنند و ما را در پیدا کردن خانه یاری کنند. در حال حاضر پلتفرم‌ها نقشی اساسی در خانه‌یابی برای شهروندان دارند و تصور جستجوی خانه بدون حضور پلتفرم‌ها تصوری محال است. یکی از اولین اسم‌هایی که هنگام جستجوی خانه به ذهن ما می‌رسد «دیوار» است.
 به گزارش اقتصادسرآمد، دیوار که خرید و فروش کالا و خدمات مختلفی را برعهده دارد، یک بخش بزرگ و گسترده به اسم املاک دارد که یکی از پربازدیدترین‌ بخش‌های این سایت است. دیوار این روزها یکی از جامع‌ترین بانک‌‌های اطلاعاتی در رابطه با پیدا کردن خانه است که املاک داران و جستجوکنندگان خانه را به هم مرتبط می‌کند. بخش املاک دیوار یک بانک اطلاعاتی کامل است که به شما در هر زمینه‌ای اعم از خرید، رهن و یا اجاره پیشنهادهای متنوعی ارائه می‌دهد. 
در واقع اگر شما دنبال خانه باشید به شما کمک می‌کند تا با هر بودجه‌ای خانه خود را پیدا کنید. فایل‌هایی که در دیوار وجود دارد بسیار متنوع هستند و نمونه این تنوع را در دیگر سایت‌ها به ندرت می‌توانید پیدا کنید. از طرفی شما با طبقه بندی درخواست‌هایتان می‌توانید به راحتی خانه مورد نظر خود را پیدا کنید.به دلیل فراوانی زیادی که در بخش املاک وجود دارد، این طبقه بندی به شما کمک می‌کند که در بین انتخاب‌های زیاد سردرگم نشوید. دقت و توجه به جزئیات و آنچه که یک خریدار به دنبال آن است، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بخش املاک دیوار است.
فرهاد میرزایی کارشناس و محقق فضای سایبری در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: حتما شما هم با نام سایت‌های دیوار و شیپور آشنا هستید. این سایت ها از جمله سایت هایی به شمار می روند که به نیازمندی و فروش اینترنتی اجناس و خدمات می پردازند، اما به تبع آن کلاهبرداری از طریق سایت دیوار و شیپور نیز رواج یافته و افرادی از طریق این سایت ها به کلاهبرداری می پردازند. به ویژه اینکه اخیرا قیمت مسکن به اعتقاد برخی به ثبات رسیده است.
مسکن و ضرورت آموزش استفاده از فنآوری نوین در آن
وی افزود: در عصرجدید که استفاده از فناوری‌های نوین همچون اینترنت بسیار رواج یافته است، برخی از افراد به اشکال مختلفی، از اموال اشخاص حقیقی و حقوقی کلاهبرداری می کنند. کلاهبرداری از طریق سایت دیوار و شیپور نیز از جمله نمونه های این نوع کلاهبرداری اینترنتی به شمار می رود. اما سوداگران و کلاهبردارانی هستند که در هر فضایی اقدام به فریب دادن افرادی می‌کنن که از آگاهی کافی دراستفاده از فضای سایبری برخوردار نیستند.
کلاهبرداری‌های وسیع اینترنتی عمدتا از دو طریق صورت می‌گیرد
او با اشاره به افزایش ۱۳۳ درصدی کلاهبرداری‌های اینترنتی در سال گذشته، گفت: کلاهبرداری‌های وسیع اینترنتی عمدتا از دو طریق یعنی سایت‌های تبلیغاتی با تمرکز با سایت دیوار و صفحات اینستاگرام اتفاق می‌افتد. مردم باید در خرید از سایت‌های تبلیغاتی دقت زیادی داشته باشند، چراکه سایت دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فورش تبدیل به کمینگاهی برای کلاهبرداران با تبلیغات جعلی و پیشنهاد‌های جذاب فروش شده است.
میرزایی با تاکید براین اصل که، برای پیشگیری از کلاهبرداری‌ها، پیشنهاد ما این است که مردم خریدهایشان را از موقعیت نزدیک و در محیط جغرافیایی خودشان انجام دهند، می‌گوید: دیوار سایت تبلیغاتی و محل تبلیغ کالا است نه فروش، سایت دیوار فقط محل رویت کالا است و سپس خریدار و فروشنده باید قول و قراری بگذارند تا خریدار کالا را ببیند و از سلامت و کیفیت آن مطمئن شود و بعد پولی رد و بدل شود، در حالی که خیلی از مواقع یا کالا وجود ندارد، یا کالا متعلق به فردی که ادعای فروشندگی می‌کند نیست و این وسط فقط پولی دریافت می‌کنند و خریدار متضرر می‌شود. 
مجرمان سایبری نیز در همین بستر به دنبال طعمه‌های خود بوده و سعی می کنند از اعتماد کاربران و شاید کم اطلاعی آنان از آسیب ها و تهدیدات این فضا نهایت بهره را برده اهداف مجرمانه خود را دنبال کنند.در حال حاضر نیز بیشترین کلاهبرداریهای اینترنتی هنگام خرید اینترنتی اتفاق می‌افتد و بخش زیادی از این کلاهبرداری ها در سایت های واسط مانند دیوار و شیپور و شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و ... رخ می‌دهد. در خصوص اینستاگرام با توجه به عدم ثبت صفحات فروشگاه‌های اینستاگرامی به منظور دریافت مجوزهای اینترنتی و در پی آن کاهش نظارت بر این بستر، امکان سوء استفاده و کلاهبرداری در این بستر بسیار محتمل است و در بسیاری موارد کاربرانی که اقدام به خرید از اینستاگرام کرده‌اند کالایی دریافت نمی‌کنند.نام سایت دیوار در این مطلب از انجا مطرح است که به اعتقاد بسیاری از کاربران نظارت دقیقی بر معاملات صورت گرفته در آن نیست.
این نکته نیز حائز اهمیت است که اعتماد بیش از حد هموطنان به افراد ناشناس در فضای مجازی، سهل انگاری و عدم آگاهی شهروندان و کاربران و عدم رعایت موارد ایمنی و امنیتی نیز افزایش کلاهبرداری‌های سایبری را موجب و باعث شده تا جرائم مالی رتبه نخست را از آن خود کنند.  عدم آموزش درست و شناخت دقیق ابزارهای پرداختی آنلاین سبب افزایش تعداد کلاهبرداری اینترنی شده است؛ به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تعریف کلاهبرداری اینترنتی، انواع روش‌های کلاهبرداری اینترنتی و نحوه شکایت از کلاهبرداران اینترنتی را بیان کنیم. به دلیل گستردگی فضای سایبری و تفاوت دیدگاه کارشناسان این حوزه، امکان ارائه یک تعریف دقیق و جامع برای کلاهبرداری اینترنتی 
وجود ندارد. 
بازگشت کلاهبرداران اینترنتی به بازار مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه