عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد»: کمک بلاعوض، چاره درد اقتصاد مملکت نیست

شرکت‌های دانش بنیان را نسبت به آینده امیدوار کنیم

گروه شعارسال - محمد آیتی - چهار سالی است که اقتصاد ایران در سراشیبی عجیب و غریبی افتاده است. هرچند سال‌های پیش از آن هم، وضع خیلی عادی نبود، اما فشارهای چهار سال اخیر که بیشتر به واسطه اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران صورت گرفته، کار را از همیشه سخت‌تر کرده است.
به هر تقدیر، مشخص نیست که این فشار حداکثری تا چه زمانی ادامه دارد، اما موضوع حائزاهمیت و پرسش اصلی این است که چرا کار اقتصاد ایران در دست‌انداز افتاده و چه باید کرد تا از این وضعیت نابسمان عبور کنیم؟
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه به اقتصاد سرآمد، گفت: به طور کلی، امورات اقتصادی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در کوتاه مدت هم نباید انتظار داشت که مشکلات انباشت شده سال‌های گذشته به یک باره حل و فصل شود.
وی افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم، اراده‌های خوبی برای اصلاح امور اقتصادی شکل گرفته است و افراد زیادی پای کار آمدند. به هر حال، اصلاح ساختار اقتصاد، کاری زمان‌بر است و برای تغییر بسیاری از روندهای نادرست، هم نیاز به جلسات متعدد و خردجمعی است و هم باید با نقشه راه و نظارت اصولی و همیشگی کار را جلو برد که اگر انحرافی دیده شد، سریع، مسیر در ریل درست خود قرار بگیرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم تصریح کرد: اکنون موضوعی که برای ما مهم می‌باشد، سرعت بخشیدن در اجرای تصمیماتی است که حاصل خردجمعی کارشناسان می‌باشد. به طور مثال، در طول چند ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، کارها و تعاملات خوبی بین ایران با کشورهای همسایه صورت گرفته است که جا دارد این سطح همکاری‌ها بیشتر شود تا خروجی آن، برای مملکت، بیش از پیش شود.قادری اظهار داشت: موفقیت در حوزه اقتصاد، نیاز به ایجاد زیرساخت‌های زیادی دارد. کشوری که اکنون در حال درآمدزایی است به یک باره به این نقطه نرسیده است و حتماً از مدت‌ها پیش برای رسیدن به این جایگاه، برنامه‌ریزی کرده است. ما هم برای موفقیت در عرصه اقتصاد، باید تنوع درآمد ایجاد کنیم که لازمه این مهم، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها است. به طور نمونه، ایران برای اینکه درآمدهایش افزایش پیدا کند باید روی موضوعات ترانزیتی خود، حساس‌تر شود. ما در این بخش، مشکلات جدی داریم که اگر به مرور حل شود، درآمد به نسبت خوبی متوجه کشور خواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه بیان کرد: یکی از کارهایی که مسئولان باید در دستور کارشان قرار دهند تا امورات کشور، مخصوصاً در حوزه اقتصاد نظم و نسق پیدا کند، ایجاد کلینیک‌های آسیب‌شناسی است. باید در ابتدای کار، ایرادات اقتصادی کشور را برجسته کرد. این کار هم، توسط نخبگان و کارشناسان، شدنی است. باید پای صحبت صاحبان کسب و کارها نشست و دید آن‌ها چه می‌گویند و چه توصیه‌هایی می‌توانند داشته باشند. اکنون، سیستم بانکی و مالیاتی کشور با مشکلاتی توام است و بسیاری از فعالان اقتصادی در این رابطه، گله دارند. اینکه سال‌ها بگذرد و این مشکلات نه تنها حل نشود که حتی عمیق‌تر هم گردد، پسرفت اقتصادی است.وی با اشاره به جایگاه سران قوا، تصریح کرد: سران قوا در ایران به طور منظم جلساتی دارند و کارکرد این جلسات هم، همفکری به منظور تصمیمات بزرگ است. چرا نباید در این جلسات برای جراحی اقتصادی برنامه‌ریزی شود تا اثرات آن برای مردم، ملموس گردد. این سه بزرگوار می‌توانند برای بحران‌هایی که زندگی و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده، تصمیم بگیرند و در ادامه می‌توان در مجلس برای حل ریشه‌ای آن‌ها قانون تصویب کرد.
نماینده مردم شیراز افزود: من با کمک‌های بلاعوض به مردم مناطق مختلف موافق نیستم. این‌دست کارها، چاره‌ساز نیست، چون تجربه این را به ما می‌گوید. جهت‌گیری‌ها باید تغییر پیدا کند. باید ظرفیت هر منطقه را شناخت و سپس به فراخور آن پتانسیل‌ها، کار تعریف کرد تا دولت، آن کارها را حمایت کند. مثلاً وقتی یک تولیدکننده کوچک با چند ده میلیون تسهیلات و تسهیل در گرفتن مجوزهایش می‌تواند، کمکی به رونق اقتصاد کند، چرا راه کمک بلاعوض را دنبال کنیم؟ یعنی کم کردن بوروکراسی اداری، بهترین حمایت از این افراد است.
قادری گفت: در شعار سال 1401، نام دانش بنیان توسط رهبر معظم انقلاب آورده شده است. بهترین فرصت برای دور زدن تحریم‌ها، بهبود اوضاع اقتصادی کشور و به تبع آن، معیشتی مردم، بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است. باید این قشر فعال را نسبت به آینده امیدوار کرد. به نوعی باید مسئولان با یکدیگر مسابقه‌ای بگذارند در رفع موانع و حذف قوانین زائد. باید مشوق‌ها را بیش از پیش کرد تا یک فعال اقتصادی بیشتر به کشورش احساس تعلق کند. اگر فقط حرفش باشد و در میدان عمل چیزی دیده نشود، وضع تغییری نخواهد کرد و دودش در چشم همه خواهد رفت.
وی در پایان و در پاسخ به اینکه شعار سال 1400 که تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بود، محقق شد؟ گفت: آن‌طور که باید و شاید این شعار محقق نشد. دلیل این موضوع این است که با مشکلات اقتصادی، برخورد جدی نمی‌کنیم. اکنون باید به استانداران تفویض اختیار کرد. اینکه همه نگاه‌ها به تصمیمات پایتخت باشد، هیچ شباهتی به پویایی اقتصاد ندارد. با یک معاونت اقتصادی در استانداری‌ها امکان تحول اقتصادی وجود ندارد و باید چارت سازمانی تغییر کند. من نمره 13 یا 14 به تحقق شعار سال گذشته می‌دهم و امیدوارم مسئولان طوری عمل کنند که این نمره نه از نظر من، بلکه از نظر مردم به تحقق شعار سال 1401، بیشتر
 از این باشد.
 شرکت‌های دانش بنیان را نسبت به آینده امیدوار کنیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه