بررسی نقش مشکلات ساختاری بورس

مردم با بورس آشتی می‌کنند؟

در حالی که روند شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون روند صعودی را در پیش گرفته، اما همچنان به قله ۶ شهریور سال گذشته نرسیده و در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار دارد.
در آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۰ شاخص بورس در عدد یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد قرار داشت و حالا با رشدی در حدود ۱۵۹ هزار واحدی، روی عدد یک میلیون و ۵۲۶ هزار واحد ایستاده است. این نشان می‌دهد که شاخص بورس ۱۱.۶ درصد رشد داشته است. با این وجود، شاخص فاصله کمی با عدد یک میلیون و ۵۷۳ هزار و ۴۰۶ واحد ششم شهریور سال گذشته دارد.
کارشناسان اعتقاد دارند؛ یکی از مواردی که برای پیش‌بینی آینده بازار مورد توجه سهامداران است، جریان ورود و خروج پول حقیقی‌ها است. آمار مشارکت در عرضه‌های اولیه نشان می‌دهد ورود پول حقیقی به بازار که طی یک ماه گذشته اتفاق افتاده، از جانب فعالان جدید رخ نداده، بلکه همان فعالان قبلی بازار سهام، نقدینگی جدید وارد بورس کرده‌اند.
به عبارتی می توان گفت افرادی که در اثر سقوط ۹۹ و رکود و افت سال ۱۴۰۰ از بورس خداحافظی کرده و پول خود را خارج کرده بودند، همچنان در بازارهای دیگر فعال هستند و پول آن‌ها درگیر بازار سرمایه نیست.
در همین رابطه، مجید عبدالحمیدی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در مورد دلایل آشتی نکردن مردم با بورس گفت: جریان ورود و خروج پول حقیقی‌ها یکی از عواملی است که فعالان بازار همیشه آن را بررسی می‌کنند. گرچه هفته گذشته از این نظر اتفاق نگران کننده‌ای رخ نداده، اما آمار شرکت‌کننده‌ها در عرضه‌های اولیه اخیر جالب نبود و می توان نتیجه گرفت ورود پول حقیقی به بازار که طی یک ماه گذشته اتفاق افتاده، از جانب فعالان جدید رخ نداده بلکه همان فعالان قبلی بازار سهام، نقدینگی بیشتر و جدید وارد بورس کرده‌اند.
این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: دولت‌ها به ویژه در دو دهه اخیر برخلاف شعارهای خود و اعتماد عمومی عمل کردند و این باعث شده که مهم‌ترین بازار مالی کشور که براساس عرضه و تقاضا شکل گرفته، از درجه اعتماد عمومی تا حد زیادی ساقط شود.
عبدالحمیدی با ذکر مثالی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ تمام ارکان دولتی و فراقوه‌ای، مردم را به حضور در بورس فراخواندند، اما در نهایت بدون توجه به هشدارهای کارشناسی پس از تامین مالی بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه عملیاتی خود، مردم را به امان خدا رها کردند و اکنون هم هیچ کس گوشش بدهکار اعتراضات عمومی نیست.
وی متذکر شد: بازی با اعتماد عمومی مردم، بازی کاغذ با آتش است و همین است که می‌بینیم وقتی دولت می‌کوشد که قیمت‌ها را مدیریت کند، بازار هیچ اعتمادی به دولت ندارد و افراد می‌کوشند تا در بازارهای موازی و دلالی، در برابر دولت دارایی خود را حفظ کنند.
نقش مشکلات ساختاری بورس
عبدالحمیدی خاطرنشان کرد: نقش مشکلات ساختاری بورس در این میان چگونه است؟ بورسی که امروز داریم، میراث بد اقتصادی است، چون بورس با کلی مشکلات جدید به مدیریت جدید رسیده است.
وی یادآور شد: دولت قبل از طریق وزارت اقتصاد هم با خصوصی‌سازی‌ها ایجاد عرضه می‌کرد و از آن طرف هم در بخش تقاضا با باز گذاشتن دست بانک‌ها به ورود در بورس و اعطای تسهیلات و حمایت از شبه‌دولتی‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و نهادها به تقاضا کمک می‌کرد و در نتیجه قیمت‌ها بالا می‌رفت.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مردم با دیدن رشد قیمت‌ها وسوسه شده و وارد بازار می‌شدند، اما مدتی بعد روشن شد که این رشد حبابی و مصنوعی بوده و پایدار نیست و ضرردهی سهامداران خرد شروع شد و لذا آنها هم به نوعی با بازار قهر کردند و این قهر با وجود همه تحولات سیاسی در پرونده هسته‌ای همچنان ادامه دارد.
عبدالحمیدی خاطرنشان کرد: امید است با تعیین تکلیف پرونده مذاکرات برجام و ثبات سیاسی و دور شدن از قیمت‌های دستوری با یک شیب ملایم در آینده مردم به سمت بورس دوباره حرکت کرده و اعتماد از بین رفته برگردد.
بر اساس گزارش اقتصاد سرآمد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره رونق بورس گفت: برای معاملاتی شدن سهام عدالت باید شورای عالی بورس تصمیم‌گیری کند.
مجید عشقی فارس،‌ در مورد اینکه چه زمانی معاملاتی شدن سهام عدالت آغاز می‌شود، گفت: شورای  عالی بورس هنوز در این زمینه تصمیم نگرفته است.
وی افزود:‌ابتدا باید آ‌ئین‌نامه اجرایی سهام عدالت اصلاح و تصویب شود که هنوز روند اصلاح آن تمام نشده است بعد از آن باید ترتیبات برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام شود سپس شورای عالی بورس در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت تصمیم‌گیری می‌کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار این را هم گفت: اول باید در آئین‌نامه اجرایی که توسط یک کارگروه انجام می‌شود روش برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشخص شود انتخابات هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام شود و روال این شرکت‌ها به حالت عادی برگردد، صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صورت شفاف روی کدال قرار گیرد و بعد از آن در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت در شورای عالی بورس تصمیم‌گیری می‌شود.
عشقی همچنین در مورد سود سهام عدالت گفت:‌ عمده سود سهام عدالت قبل از سال جدید پرداخت شد در مورد سود شرکت‌های غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت هم سود ناچیزی در حد زیر 10 درصد از کل سود پرداخت شده باقی مانده است که برنامه‌ریزی می‌کنیم چگونه پرداخت شود و هنوز در این زمینه هم تصمیم‌گیری نشده است.
مردم با بورس آشتی می‌کنند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه