معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» از سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت می‌گوید

مبادا نظر دولت از ریشه‌کن‌کردن فقر، شکستن کمر فقرا باشد

گروه اقتصاد جامعه - محمد آیتی - تنها دو ماه و نیم دیگر تا یک‌سالی دولت سیزدهم باقیست. همچنان وعده‌های اقتصادی دولت برآورده نشده و تورم و گرانی‌های دوران دولت سیزدهم، کام مردم را تلخ‌تر از همیشه کرده است.دولت سیزدهم با شعار حمایت از محرومین و ضعفا کار خود را آغاز کرد، اما تا این‌جا، این قشر، بیشترین آسیب را به واسطه اعمال سیاست‌های اقتصادی دولت سیدابراهیم رئیسی دیده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، رئیسی در مراسم تنفیذ گفته بود «اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد» و حال که با افزایش فزاینده قیمت‌ها مواجه هستیم، سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رییس جمهور گفته برخی افزایش قیمت‌ها ریشه جهانی دارد؛ حرف‌هایی که حتماً و قطعاً مردم را نسبت به دولت خوشبین نخواهد کرد. از سوی دیگر، دولت به مردم وعده داده در آینده نه چندان دور، جراحی‌های اقتصادی به نفع همگان تمام شود و باید نشست و دید این اتفاق می‌افتد یا همچنان باید شاهد نارضایتی عمومی و اعتراضات مردمی و صنفی که چند سالی است شدت گرفته است، باشیم.معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: به هر حال روزهای سختی بر اقتصاد ایران حاکم است و هر فردی که کمی با علم اقتصاد آشنا باشد، نمی‌تواند نقش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که به صورت حداکثری چند سالی است در حال اعمال می‌باشد را نادیده بگیرد.
وی افزود: سطح و نوع ارتباط و همکاری ایران با دیگر کشورها بسیار حائزاهمیت است و در جهان امروز که داد و ستدها روز به روز در حال افزایش است، کشورهایی موفق هستند که بتوانند سهم و بهره بیشتری از این بازار را ببرند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: هرچند تحریم‌ها بسیار در کار اقتصاد ما موثرند، اما نمی‌شود همه بحران‌های حوزه اقتصادی را گردن تحریم‌ها انداخت. ساختار اقتصادی ایران و بیماری آن، خیلی بیشتر و بزرگ‌تر از آن است که تنها بخواهیم به نقش تحریم‌ها اشاره کنیم.
نماینده مردم چابهار اظهار داشت: اگر نگاه ما به اقتصاد صرفاً دولتی باشد و روش عرضه و تقاضا را بها ندهیم، مشکلات امروزی به قوت خود باقیست و دردی از اقتصاد و مردم دوا نخواهد شد.
سعیدی در ادامه گفتگو با خبرنگار اقتصاد سرآمد، بیان کرد: خودتحریمی‌ها در حوزه‌های مختلف، خصوصاً اقتصاد، کار اداره کشور را سخت کرده است. از طرفی، هشدار می‌دهم اتفاقی که در بخش یارانه آرد افتاده است اگر به درستی مدیریت نشود، می‌تواند تبعات اجتماعی گسترده‌ای را به بار بیاورد. تصمیم یک‌باره در چنین بخش حساسی که قوت لایموت جامعه است، حساسیت همگان را به اوج رسانده است.
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان افزود: باید به مسئولان دولتی که دنبال ریشه‌کن‌کردن فقر تا پایان سال 1401 بودند و هستند، بگویم «از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید». بنده نگران این هستم که به جای ریشه‌کن‌شدن فقر، نکند که کمر فقرا بشکند که در آن صورت «نه از تاک نشان بود و نه از تاک‌نشان».وی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت منسجم نیست، گفت: وقتی رییس سازمان برنامه و بودجه یک ساز می‌زند و معاون اقتصادی، وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر کار و... هر کدام ساز خود را می‌نوازند، چطور می‌توان به سیاست‌های هماهنگ اقتصادی دل بست؟
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: زمانی که تیم اقتصادی دولت هماهنگ نشان نمی‌دهند از معاون اول رییس جمهور انتظار می‌رود که بین این افراد، انسجام و وحدت را به وجود آورد، موضوعی که فعلاً از آن خبری نیست.
سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم محاسنی هم داشته که نباید از آن عبور کرد، اما چون حوزه اقتصاد برای مردم بسیار مهم است و تامین و بهبود معیشت مردم، اولویت یک کشور باید باشد، از آقای رئیسی و دولت ایشان می‌خواهم نسبت به موضوع، اهتمام بیشتری بورزند.
در همین رابطه، مصطفی رضاحسینی‌قطب‌آبادی، نماینده مردم شهربابک در مجلس یازدهم به رویداد۲۴ گفته بود دوستی و همکاری مجلس با دولت، تنها یک‌طرفه است. مجلس تاکنون در خصوص همکاری و همراهی با دولت، کوتاهی نکرده است و اولین قدم ما در این راستا، رای قاطع به وزرای پیشنهادی آقای رئیسی بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته در این ۱۰ ماه، به روش‌های مختلف از دولت حمایت کردیم و از این‌رو، هیات رییسه مجلس هم تا امروز اجازه اعلام وصول طرح استیضاح هیچ وزیری را نداده است، هرچند که من به این روند انتقاد دارم، چون این موضوع، حق و حقوق نمایندگان است.
وی با اشاره به اینکه که دولت، اصلاً در راس امور بودن مجلس را قبول ندارد، گفت: امروز، مجلس در تصمیمات دولت، طرف مشورت نیست. هرچند وزرا را به کمیسیون‌ها و صحن مجلس دعوت می‌کنیم و مسائل را با آن‌ها درمیان می‌گذاریم، اما پس از آن، نتیجه‌ای را در عمل نمی‌بینیم.
مبادا نظر دولت از ریشه‌کن‌کردن فقر، شکستن کمر فقرا باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه