متروپل قربانی بی‎تدبیری،« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

تکرار حادثه پلاسکو تا کی

گروه راه و ساختمان - بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در آبادان فرو ریخت که بر اثر این حادثه شماری از شهروندان کشته و زخمی شد و به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شد. این خببری بود که به یک باره دروز گذشته از آبدان مخابره شد و در اندکی زمانی تمام رسانه‌های داخلی وخارجی به پوشش اخبار آن اقدام کردند. برخی از مردم اهواز نیز در خیابان امیرکبیر فریاد می‌زنند «عزا عزاست امروز، آبادان بیچاره صاحب عزاست امروز...». ساعت 12:30 روز گذشته یکی از ساختمان‌های دوقلوی متروپل آبادان فروریخت و تا عصر دیروز (17:10) اخبار رسمی حکایت از فوت پنج نفر در این حادثه داشت و 26 نفر دیگر نیز مجروح شده بودند؛ هرچند نیروهای امدادی پیش‌بینی افزایش آمار مجروحان و فوتی‌ها را می‌دهند. به گزارش اقتصادسرآمد، مردم آبادان در خیابان‌های اطراف مجتمع تجاری متروپل تجمع کردند. نیروهای امدادی می‌خواهند خیابان‌های اطراف خالی شود. احتمال ریزش دوباره را می‌دهند. چند خودرو نیز زیر آوار مانده‌اند. یکی از فعالان محلی یک سال قبل از این ساختمان تصاویری منتشر کرده که نشان می‌داد این ساختمان ناایمن و داربست‌هایی که این ساختمان را احاطه کرده برای پنهان‌کردن نشست ستون اصلی و حمال ساختمان‌های متروپل است. او پیش‌بینی کرده بود این ساختمان به افتتاح نرسیده، دو طبقه‌اش ریزش می‌کند؛ اما اخطارها و افشاگری‌ها به سرانجام نمی‌رسد. موضوعی که دقیقا در خصوص ساختمان پلاسکو پروسه آن طی شد.این ساختمان در مکان سابق سینما متروپل ساخته شده و سازنده‌ای معروف هم داشته است؛ در فیلم‌های منتشرشده در رسانه‌های محلی برخی مدعی بودند او از قدرت بالایی در منطقه برخوردار است و برخلاف انتقادهایی که به ساخت این بنا بوده، او توانسته این ساختمان‌ها را به پایان برساند؛ اما گفته شده هنوز موفق به دریافت پروانه پایان کار نشده است.
متروپل قربانی بی‎‌تدبیری، مانند پلاسکو
عضو شورای شهر آبادان اما در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: دلیل اصلی عدم رعایت قوانین و نظامات مهندسی بوده. این ساختمان بدون پایان کار افتتاح شده است و برخی از مسئولان در این زمینه همراهی داشته‌اند و قطعا در این زمینه از حق مردم گذشت نخواهیم کرد و از دادستان آبادان می‌خواهیم به‌جد و با قاطعیت با مسببان حادثه برخورد کند و امروز آبادان وارد عزای عمومی شده و ما از حق مردم گذشت نخواهیم کرد. او ادامه می‌دهد:‌ پایان کار برای این ساختمان بنا بر دلایلی صادر نشده و مکاتبات لازم را هم داشتیم؛ اما متأسفانه کسانی که باید ورود می‌کردند، چشم بر روی حقیقت بستند و جادثه پلاسکوی دیگری را رقم زندند.
مالک و پیمانکار متروپل زیرآوار ماندند
محسن خزاعلی به آمار افرادی که مانند مالک و پیمانکار متروپل زیر آوار مانده‌اند اشاره داشت و افزود: مجوزاین ساختمان در دوره شورای ششم صادر نشده و در دوره ششم هم مجوزهای بهره‌برداری داده نشده است؛ بنابراین ما تقاضا داریم مشخص شود مجوز بهره‌برداری را چه کسی صادر کرده و این اشخاص باید مجازات شوند. همچنین مجوز این حجم از ساخت‌وساز را در آن منطقه صادر کردند که این هم جای سؤال دارد. قطعا این موضوع در شورای شهر آبادان پیگیری خواهد شد و اعلام جرم علیه متخلفان  از سوی شورا به مراجع قضایی صورت خواهد گرفت.
برخورد با مسببان متروپل حادثه پلاسکو را تکرار نخواهد کرد؟
وی تصریح کرد: رئیس کل دادگستری خوزستان هم در پی ریزش بخشی از ساختمان در دست ساخت متروپل آبادان، دستور بررسی دقیق علت، عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با همه مرتبطان و مسببان حادثه را صادر کرد.
کارشناسان بارها هشدار داده بودند ، این که ساختمان متروپل قبل از بهره برداری فرو می ریزد اما کسی به این هشدارها توجه نکرد .همان طور که سال هاست درباره 129 ساختمان نا ایمن در تهران هشدار می دهند و می گویند هر لحظه ممکن است حادثه پلاسکوی دیگری در تهران رقم بخورد. تصاویر نشست این ساختمان درزمانی که به روزهای اتمام ساخت بنا نزدیک می شد هم منتشر شده است . روزنامه نگاری که این هشدار را داده بود امروز گزارش یک سال پیش خود را در توییتی یاد آوری کرده است .برج تجاری، پزشکی، اداری متروپل در فضایی با بیش از ۶ هزار مترمربع در ۹ طبقه توسط هلدینگ عبدالباقی در سال در سال ۱۳۹۸ ساخته و توسط استاندار وقت خوزستان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.
اگر چه جامعه و اهل فن عموما شهرداری ها را موظف می دانند تا برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی اهتمام ورزد، اما قوانین موجود در زمینه ایمنی ساختمانها چندان شهرداری را در اجرای چنین وظایفی مبسوط الید نمی داند.بند 14 ماده 55 قانون شهرداریها پیرامون وظایف شهرداری و تبصره الحاقی آن، اعلام می دارد: شهرداری موظف است نسبت به جلوگیری از خطراتی نظیر سیل و حریق و همچنین فروافتادن دیوارهای مجاور معابر عمومی اقدام کند و مزاحمت های خطرآفرین ساختمان ها را رفع کند.
هیچ کس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر قرار دهد.با توجه به اینکه به طورکلی نهادهای اجرایی جز در اموری که صراحتاً به آنها اختیار داده شده نمی توانند متعرض حریم خصوصی اشخاص شوند.
اما رسانه های محلی در این حادثه به فعالیت های سازنده این بنا هم اشاره کرده اند، به گفته این رسانه ها  پیش از این حسین عبدالباقی به عنوان چهره ماندگار صنعت ساختمان  انتخاب شده است. یکی از رسانه های آبادان نوشته پدر حسین عبدالباقی"  و برادرانش صاحب آجیل‌فروشی بودند.  اما فرزندانش وارد حوزه ساخت و ساز شدند و توانستند از این محل پیشرفت و ثروت زیادی داشته باشند این رسانه ها مدعی هستند بخشی از ساخت و سازها در زمین های مرغوب آبادان توسط سازنده مترو پل انجام شده است.  
تکرار حادثه پلاسکو تا  کی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه