عبده تبریزی، اقتصاددان در سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک

ترکیب تورم انتظاری و واقعی در کمین اقتصاد است

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان، معتقد است: اگر توافق برای رفع تحریم‌ها انجام نشود، تورمی انتظاری در ماه‌های پیش رو بسیار بالاتر رفته و ترکیبی از تورم انتظاری و تورم واقعی، نرخ کالا و خدمات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک به همت انجمن صنایع پلیمر ایران در هتل المپیک در حال برگزاری است. حسین عبده تبریزی استاد دانشگاه و عضو سابق شورای بورس و اوراق بهادار در اولین روز این همایش ضمن تحلیلی بر بازارهای دارایی و اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۱ گفت: نمی‌توان اصلاح قیمتی، حذف ارز چند نرخی و .... را بخواهیم اما نخواهیم روند اصولی آن را طی کنیم. به نظر من بسیار محتمل است که یک بی ثباتی قیمتی را به زودی شاهد باشیم. بی‌ثباتی قیمتی نیز مساوی با دخالت دولت ها است.
عبده تبریزی ادامه داد: اگر فرض می‌کردیم که رشد اقتصادی بالایی خواهیم داشت آنگاه می توان تصور کرد که قیمت دارایی‌ها به دلیل رشد اقتصاد است که افزایش می‌یابند؛ اما در حال حاضر افزایش دارایی‌ها از مجرای سالمی پیش نمی‌رود. در دولت سیزدهم نیز ما این وضعیت را شاهد خواهیم بود. حتی اگر نرخ رشد در مقاطعی، مثبت شود این رشد نمی‌تواند پایدار بماند.عبده تبریزی بیان کرد: متغیرهای بازار شواهدی از رشد پایدار اقتصادی ندارند. تورم مزمن در کشور سبب بی‌ثباتی اقتصادی، ایجاد انگیزه‌های سفته‌بازی، افزایش اختلال در بازارها و... شده است. متغیرهای اقتصادی فعلی کشور جزو مواردی هستند که خارج از کنترل بازیگران اقتصادی هستند. بنابراین همه معیارها به هم خواهند خورد و به تبع آن، بنگاه‌های اقتصادی توان کار کردن ندارند.او افزود: اگر مذاکرات برجام به نوعی توافق نسبی بینجامد می‌توان انتظار داشت که نرخ تورم به حدود ۲۰ درصد برگردد که در ۴۰ سال گذشته وجود داشته است. اما اگر توافق انجام نشود، تورم و انتظارات تورمی در ماه‌های پیش رو بسیار بالاتر خواهد رفت. پس ترکیبی از تورم انتظاری و تورم واقعی می‌توانند نرخ کالاهای کشور را در ماه‌های آتی بالاتر ببرند.وی در بحث نرخ ارز نیز عنوان کرد: هرچقدر بتوانید کسب‌وکار خود را به امر صادرات نزدیک کنید، نقطه اتکایی خواهید داشت و باید در حوزه صادرات به صورت جدی کار کنید. نرخ ارز سوال دائمی بنگاه‌های اقتصادی کشور است. در کمتر دوره‌ای در گذشته، قیمت ارز «بالا» بوده است. به نظر می‌رسد که به نسبت حجم نقدینگی، کماکان نرخ ارز واقعی نیست و می‌توان انتظار قیمت‌های بالاتری را داشت. مگر اینکه دولت بتواند با توافقات و گشایش‌های دیپلماتیک، ارزآوری کرده و افزایش قیمت را سرکوب کند.
عضو سابق شورای بورس اوراق بهادار، در مورد سرمایه در گردش واحدهای تولیدی گفت: نسبت به سال‌های گذشته نیاز خواهید داشت که سرمایه در گردش بیشتری داشته باشید. چرا که به نظر می‌رسد وضعیت بانک‌ها و سایر ابزارهای اقتصادی در جهت مخالف حرکت خواهند کرد. وی در مورد بازار سرمایه نیز گفت: در حال حاضر و با ریزشی که بورس کشور داشت، به نظر می‌رسد که حباب قیمتی آن از بین رفته باشد و پتانسیل صعودی بالایی دارند. در بازار مسکن نیز با توجه به رشد نقدینگی و عوامل دیگر نیز روند صعودی متصورم. نرخ‌های بهره بانک مرکزی به نظر نمی‌رسد که تغییری کنند و اما بازارهای بین بانکی ممکن است به دلیل تورم تغییراتی داشته باشند. بنابراین توصیه‌ای که می‌توان در این زمینه کرد افزایش «دریافت وام» شرکتها است.
فعالیت ۷۵ میلیاردی بانک توسعه صادرات در صنعت پلیمر
سید علی حسینی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات نیز در این همایش گفت: در راستای خدمات‌رسانی به صنایع، صندوق شکوفایی و نوآوری نفت از اواخر سال گذشته، فعالیت اجرایی خود را شروع کرد و بانک توسعه صادرات، نخستین بانک طرف قرارداد با این صندوق بود. از همین رو هزار میلیارد برای حمایت از شرکت های دانش‌بنیان حوزه نفت و گاز و پتروشیمی از سوی این صندوق تخصیص داده شد و همچنین ۵۴۰ میلیارد هم از منابع بانک اضافه شد، همچنین در سال گذشته، تامین مالی با نرخ ۸ تا ۱۱ درصد انجام گرفت.
حسینی بیان کرد: همچنین در صنعت پلیمر در سال ۱۴۰۰، رقم ۷۵ میلیارد فعالیت مالی از سوی بانک توسعه صادرات صورت گرفت و آماده هستیم این عدد را افزایش دهیم.
 ترکیب تورم انتظاری و واقعی در کمین اقتصاد است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه