التهاب بازارخودرو فقط با عرضه مداوم محصولات تولیدی فروکش می کند

فاطمی امین : راه اندازی سامانه نظارت بر قرعه کشی خودرو از هفته آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شیوه سابق عرضه خودرو دارای ایراداتی بود و تصورات و شائبه عدم عدالت در آن وجود داشت.سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن وتجارت، امروز ۴ خرداد، در همایش مشترک تجاری ایران و روسیه در رابطه با محور‌های زیر صحبت کرد.
 فاطمی امین در جمع خبرنگاران افزود: آگهی واگذاری بلوک سهام ایران‌خودرو و سایپا هفته قبل منتشر شد؛ برای قیمت‌گذاری ارزش این بلوک در مرحله اول قیمت‌گذاری املاک سایپا انجام می‌شود که از سه ماه قبل آغاز شده و روز‌های پایانی قیمت‌گذاری را طی می‌کند. بعد از اینکه فرایند قیمت‌گذاری املاک و د‌ارایی‌ها تمام شد، واگذاری بلوک ایران‌خودرو و سایپا آغاز می‌شود.
کسانی که متقاضی خرید آن هستند می‌توانند از طریق بورس اوراق بهادار ابتدا بلوکی سایپا و بعد از آن ایران‌خودرو را خریداری کنند. الان ۳۰۰ کارشناس رسمی در مورد قیمت‌گذاری و ارزش بلوک سایپا فعالیت می‌کنند و بعد از اینکه آگهی اول منتشر شد، خریداران معرفی می‌شوند و اگر خریدار داشت، ظرف بیست روز از طریق بازار سرمایه ارائه می‌شود.
 محاسبه ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی بر اساس ارز نیمایی
 وی اظهارداشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در دو بخش اصلاح شد، یکی ارزی که برای و‌اردات نهاده‌های تولید مانند دانه‌های روغنی و خوراک دام اختصاص می‌یافت اصلاح شده است و دیگری در مورد محاسبه ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی است که قبلاً بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و اکنون براساس ارز نیمایی محاسبه می‌شود؛ بنابراین تعرفه واردات برخی از کالا‌ها از ۴۲۰۰ تومان به ۲۶ هزار تومان افزایش یافته و تعرفه واردات به حدود ۶ برابر افزایش یافته است.
راه اندازی سامانه نظارت بر قرعه کشی خودرو از هفته آینده
وزیر صمت ادامه داد: از هفته آینده سامانه نظارت بر قرعه‌کشی خودرو راه‌اندازی می‌شود، اما همچنان خرید و فروش خودرو ازسوی خودروساز‌ها انجام می‌شود؛ شیوه سابق دارای ایراداتی بود و تصورات و شائبه عدم عدالت در آن وجود داشت. شرکت‌های خودروسازی روسیه نیاز به قطعات ساخت ایران دارند و می‌توانیم با آن‌ها همکاری کنیم؛ برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید، ممنوعیتی درنظر نمی‌گیریم.
سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به دستور وزارت صمت و زیر نظارت تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بر اساس بند ۵ از دستورات ابلاغی رئیس‌جمهور در خصوص چگونگی عرضه خودرو، با هدف ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، از روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ثبت نام انواع خودرو را آغاز کرد که دور نخست ثبت نام در آن، با ثبت درخواست حدود چهار میلیون نفر، دیروز به پایان رسید.
فروکش التهاب بازارخودرو فقط با عرضه مداوم
محصولات تولیدی
در همین رابطه یک کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: التهاب بازارخودرو فقط با عرضه مداوم محصولات تولیدی در بورس کالا به آرامش خواهد رسید و در غیر این صورت اثر چندانی بر بازار خودرو نخواهد داشت.
فردین آقابزرگی  در مورد مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، به ایسنا توضیح داد: تاکنون مشابه عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به شرایط رقابتی که در بازار این صنعت وجود دارد در بازارسرمایه سایر کشورها  رخ نداده است.
وی با بیان اینکه اغلب اطلاعات قیمتی که دفاتر فروش خودرو در سامانه کدال منتشر می‌کنند، به طور قابل توجهی با قیمت خودرو در بازار آزاد تفاوت دارد گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا اختلاف قیمتی در صنعت خودرو که یکی از موارد قیمت‌گذاری دستوری به حساب می‌آید کاهش خواهد یافت.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مابه‌التفاوت قیمت فروش دو شرکت خودروساز یعنی سایپا و ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ بر اساس میزان تولیدات، نرخ ثبتی در دفاتر و  نرخ معاملات در بازار آزاد بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ با نرخ انتشار اوراق از سوی دولت در سال گذشته به طور تقریبی برابر است. بنابراین کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا به نوعی که موضوع اصلی رفع موانع در حوزه سفته‌بازی، دلالی در بازار آزاد محصولات خودرو ساز در دستور کار باشد می‌تواند تاثیر به  سزایی در این صنعت بگذارد.
اقابزرگی با تاکید بر اینکه وزارت صمت، وزارت اقتصاد و سایر مسئولان مربوط باید خود را موظف بدانند و به نوعی عمل کنند تا با عرضه خودرو در بورس کالا موضوع سفته بازی کاهش یابد، عنوان کرد:التهاب بازارخودرو تنها با عرضه مداوم محصولات تولیدی مربوط در بورس کالا به آرامش خواهد رسید در غیر این صورت اثر چندانی بر بازار خودرو نخواهد داشت.
امضای توافق‌نامه توسعه همکاری‌های سایپا و ایران‌خودرو
در همین رابطه نیز توافق‌نامه توسعه همکاری‌های مشترک دو شرکت سایپا و ایران خودرو در زمینه موتور و گیربکس در ساوه امضا شد.
روز چهارشنبه چهارم خرداد‌ با حضور مدیران عامل دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو در شرکت خودروسازی بن رو ساوه، در جهت تحقق شعار سال و سیاست های وزارت صمت مبنی بر استفاده از ظرفیت های موجود و با هدف تقویت شاخص های بهره وری و مقیاس تولید و در راستای سیاست های این دو گروه خودروسازی مبتنی بر تولید اقتصادی و باکیفیت، این دو شرکت در راستای همکاری های استراتژیک خود، اقدام به امضا توافقمنامه توسعه همکاری های مشترک در زمینه موتور و گیربکس کردند.
 این توافقنامه گامی است به منظور سرمایه گذاری تولید قوای محرکه اقتصادی به صورت مشترک با هدف افزایش تولید در مقیاس جهانی و اقتصادی که پس از بررسی های کارشناسی و نتایج کارگروه های مشترک به انجام رسیده و وارد مرحله عملیاتی شده است.
بر این اساس تامین 10 هزار موتور خودرو شاهین برای مدت یک سال بر اساس استانداردهای روز دنیا به صورت مشترک به انجام خواهد رسید که پس از اخذ تائیدیه های کیفی و طی فرآیند انطباق با محصول و انجام کالیبراسیون و حصول اطمینان از پاسخ گویی به استانداردها اجرایی خواهد شد.
به همین منظور موتور TUP و گیربکس 6 دنده اتومات در پلتفرم شاهین مورد استفاده قرار خواهد گرفت و شروع پروژه از زمان امضا توافق نامه اجرایی خواهد شد. همچنین  قطعاتی به صورت مشترک در این پروژه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که برای اجرای این کار تیم های کاری مشترک تعریف و مشغول به فعالیت هستند.
این نوع همکاری مشترک بین خودروسازان مطرح دنیا به خصوص در حوزه موتور و قوای محرکه به منظور تقویت شاخص های بهره وری رایج است و با این اقدام و با استفاده از ظرفیت های یکدیگر در همکاری مشترک و در راستای همکاری استراتژیک، دو شرکت سایپا و ایران خودرو یک گام دیگر برای جهانی شدن به جلو
 خواهند رفت.
فاطمی امین : راه اندازی سامانه نظارت بر قرعه کشی خودرو از هفته آینده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه